|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۳۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
بوریس نمتسوف رهبر مقتول مخالفان روسیه امروز سه شنبه در مسکو به خاک سپرده شد.
هزاران نفر در مراسم گرامیداشت نمتسوف در 'مرکز ساخاروف' مسکو گرد آمده و با عبور از مقابل تابوت حامل جسد وی نسبت به این رهبر مخالفان دولت روسیه ادای احترام کردند.

برای این منظور در خیابان 'زیمنی وال' محل قرار گرفتن مرکز ساخاروف صف طولانی از مردم به طول بیش از یک کیلومتر ایجاد شده بود.

چندین مقام خارجی ازجمله جان تفت سفیر آمریکا در مسکو و نیز مقامهایی از مخالفان دولت ازجمله میخاییل کاسیانف نخست وزیر پیشین روسیه در مراسم تجلیل نمتسوف شرکت داشتند.

کاسیانف طی سخنانی با انتقاد از قتل نمتسوف گفت: این چه امنیتی است که در پایتخت روسیه سیاستمداری را به قتل می رسانند. دولت باید پاسخگوی این جنایت باشد.

مراسم تجلیل از نمتسوف از ساعت 10 صبح به وقت مسکو آغاز و تا ساعت 3 بعد ازظهر ادامه داشت و سپس به خاک سپرده شد.

نمتسوف روز 27 فوریه در نزدیکی میدان سرخ مسکو روی پل رودخانه ماسکوا هدف تیراندازی فرد ناشناسی قرار گرفته و مهاجم پس از شلیک چهار تیر به وی متواری شد و تاکنون جستجو برای یافتن وی ادامه دارد.

وی در هنگام ترور به همراه یک دختر اوکراینی بود که گفته می شود معشوقه وی بوده و در بازجویی هم این فرد از ارائه هر گونه اطلاعات خودداری کرد.

قتل نمتسوف در داخل روسیه و به ویژه کشورهای غربی و اوکراین سر و صدای زیادی برپا کرد.

اوباما قتل نمتسوف را ضایعه جبران ناپذیر برای روسیه خواند و خواستار انجام تحقیقات برای یافتن عاملان این قتل شد.

در اوکراین هم نمتسوف محبوبیت فراوان داشت زیرا این رهبر مخالفان خواستار بازپس دادن منطقه کریمه به اوکراین شده و از سیاست های دولت روسیه در قبال اوکراین انتقاد می کرد.

نمتسوف در سال 2008 به عنوان مشاور ویکتور یوشچنکو رییس جمهوری سابق اوکراین برگزیده شد و پس از روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف در فوریه سال 2014 هم بارها به این کشور سفر کرده و از حکومت این کشور حمایت کرده بود.

پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین امروز طی دستوری برای تجلیل نمتسوف نشان ویژه آزادی اهدا کرد که به بازماندگان مقتول تعلق می گیرد.

با افزایش انتقادات از دولت روسیه در رابطه با قتل نمتسوف در غرب، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه بر لزوم خودداری از سوء استفاد از قتل این فرد برای اهداف سیاسی تاکید کرده بود.

بوریس نمتسوف در سال 1991 در حالی که 32 سال سن داشت از طرف بوریس یلتسین رییس جمهوری فقید روسیه به عنوان استاندار استان نیژنی نووگراد روسیه تعیین شد.

وی تا سال 1997 در این مقام خدمت کرده و در این سال وزیر انرژی و سپس معاون نخست وزیر روسیه شد و تا سال 1998 در این مقام بود تا این که به مخالفان دولت پیوست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین