|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
تنظیم زمان دور بعدی گفت و گوهای هسته ای در «مونترو» ی سوییس به فاصله ی یک هفته از گفت و گوهای پیشین، آن هم با حضور دوباره صالحی و مونیز نشان می دهد گفت و گوها در فضایی مثبت حرکت می کند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی قرار است امروز در کنگره آمریکا علیه توافق هسته یی ایران و گروه 1+5 سخنرانی کند که همزمان در سوییس، دیپلمات های ارشد ایران و آمریکا رایزنی های خود را برای رسیدن به توافق نهایی شدت بخشیده اند.

پیوندهای استوار دیپلماتیک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سال های پیاپی همواره برقرار بوده و به نمادی از روابط دوسویه تبدیل شده است؛ روابطی که رشته هایی از پیوندهای دیپلماتیک، نظامی- اطلاعاتی و لابی هایی به هواداری از این رژیم را در کنگره آمریکا شکل داده است. این روزها به نظر می رسد رشته این پیوند ژرف و ماندگار در حال پاره شدن است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یازدهم اسفند به دعوت «جان بینر» رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، به آمریکا سفر کرده است تا در کنگره درباره گفت و گوهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کند؛ موضوعی که به عامل اختلاف میان نتانیاهو و دولت «باراک اوباما» رییس جمهوری دموکرات آمریکا، تبدیل شده است.

پیش از این «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما، در سخنانی سفر نتانیاهو به واشنگتن را به دلیل مخالفت کاخ سفید، «مخرب» توصیف کرده بود.

در شرایط کنونی، گفت و گوهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به نقطه حساسی رسیده است و دریافت ها از مواضع طرف های درگیر در این گفت و گوها، نشان می دهد نشانه های توافق بیش از نشانه های شکست است.

یکی از نشانه های این پیشرفت را می توان در دیدار «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، و «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا، یافت. حضور آنان برای نخستین بار در گفت و گوهای هسته ای به منظور رایزنی درباره مباحث فنی و همچنین پنج دور دیدار معاونان و وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا پس از تمدید گفت و گوها از آذرماه، نشان می دهد 2 طرف به بحث های فنی و جزیی وارد شده اند و این تحلیل را تقویت می کند که طرف ها عزم خود را جزم کرده اند تا از فرصت باقی مانده تا پایان مارس (دوازدهم فروردین) استفاده کنند و به پیشرفت هایی برسند.

تنظیم زمان دور بعدی گفت و گوهای هسته ای در «مونترو» ی سوییس به فاصله ی یک هفته از گفت و گوهای پیشین، آن هم با حضور دوباره صالحی و مونیز نشان می دهد گفت و گوها در فضایی مثبت حرکت می کند.

در این پیوند، به گزارش نهم اسفند ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در دیدار «پائولو جنتیلونی» همتای ایتالیایی خود، در تهران گفت: هفته گذشته پیشرفت هایی جدی در مذاکرات به دست آمد. امیدواریم این هفته نیز طی نشست ها در سایر موضوع ها به ویژه رفع تحریم ها به پیشرفت دست یابیم؛ در این صورت آن را تدوین کرده و به شکل یک توافق جامع و دقیق در می آوریم.

همچنین «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، دهم اسفند در گفت و گو با شبکه آمریکایی «ای. بی. سی» گفت: امید ما این است که دیپلماسی موثر باشد و من معتقدم با توجه به موفقیت در توافق نامه موقت (برنامه اقدام مشترک)، مستحق آن هستیم که فرصت یابیم برای رسیدن به یک توافق خوب برای آینده هم تلاش کنیم.

همه این شاخص ها نشان می دهد گفت و گوهای هسته ای در راه درستی حرکت می کند که حتی حضور نتانیاهو در واشنگتن برای سخنرانی در کنگره آمریکا نمی تواند آن را منحرف سازد.

در این چارچوب، سفر نتانیاهو به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره به دلایل زیر موفقیت آمیز نخواهد بود:

1. دگردیسی در نگاه به جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و پیاده سازی سیاست تعامل سازنده در سطوح گوناگون منطقه ای و بین المللی باعث شده است 6 سال تلاش نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای انحراف این گفت و گوها با شکست روبرو شود.

2. روند مثبت گفت و گوهای هسته ای باعث شده است نظام سیاستگذاری در آمریکا در سطوح کلان به دنبال تداوم گفت و گوها و حل و فصل آن از راه دیپلماتیک باشد و این موضوع، به صورت یک ابتکار دیپلماتیک دنبال شود. در چنین فضایی، مواضع تند نتانیاهو و اقدام یکجانبه وی برای سخنرانی در کنگره آمریکا بدون موافقت کاخ سفید، مخالفت با ابتکار سیاسی- دیپلماتیک باراک اوباما تلقی می شود.

«نانسی پلوسی» عضو بلندپایه کنگره و رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، دهم اسفند در گفت و گو با نشریه ی آمریکایی «پولتیکو» گفت سخنرانی نتانیاهو در کنگره با موضوع هسته ای می تواند علیه تلاش های دیپلماتیک واشنگتن در برنامه هسته ای ایران باشد.

3. رفتار نتانیاهو در دور زدن دولت، نمایندگان دموکرات کنگره و حتی هواداران رژیم صهیونیستی را به شدت نگران ساخته است؛ به گونه ای که بسیاری از نمایندگان دموکرات کنگره سخن از تحریم این سخنرانی به میان آورده اند. به نوشته پولتیکو، شماری از اعضای کنگره در فکر حضور نیافتن در نشست سخنرانی نتانیاهو هستند.

«استیو کوهن» عضو مجلس نمایندگان آمریکا، به این نشریه گفت: نمی دانم آیا این واکنش مناسب هست یا نه اما معتقدم حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو در کنگره خطا است.

این موضع گیری به این معنا است که بسیاری از نمایندگان، ائتلاف نتانیاهو با حزب جمهوری خواه کنگره علیه رییس جمهوری دموکرات آمریکا را نقد کرده و آن را نوعی ایجاد شکاف و اختلاف در کنگره می دانند.

به چالش کشیده شدن سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا نیز رخدادی کم سابقه در تاریخ آمریکا تلقی می شود.

4. بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که با توجه به نزدیک بودن انتخابات بیست و ششم اسفند رژیم صهیونیستی، سفر نتانیاهو به آمریکا به دلایل شخصی و جذب رای گروه های صهیونیست راستگرا انجام می شود. از این رو، بسیاری از افراد و گروه ها در سرزمین اشغالی، این سفر را برای روابط آمریکا - رژیم صهیونیستی آسیب زا می دانند.

در این پیوند، «مئیر داگان» رییس پیشین سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد)، در گفت و گو با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» که تارنمای انگلیسی «بی. بی. سی» آن را دهم اسفند بازنشر کرد، گفت درگیر شدن با باراک اوباما فقط می تواند رییس جمهوری آمریکا را به مصالحه با ایران مصمم تر کند.

داگان افزود: نتانیاهو با رفتاری که با دولت اوباما داشته، برای دولت آمریکا این انگیزه را ایجاد کرده است که زود تر به توافق دست پیدا کند. اوباما چطور می تواند توجیه کند که به توافق دست پیدا نخواهد کرد؟ نتانیاهو بر او غلبه کرده است یا جمهوریخواهان؟

همچنین کمیته روابط عمومی آمریکا - رژیم صهیونیستی (آیپک) که با هر 2 حزب دموکرات و جمهوری خواه روابطی بسیار نزدیک دارد تاکنون درباره سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا سکوت اختیار کرده است.

در فرجام، به نظر می رسد سخنرانی نتانیاهو در کنگره با توجه به تنش حاکم بر روابط دولت اوباما و رژیم صهیونیستی، دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت های کنونی نشست ها، نوعی بازی سیاسی باشد که برای پیروزی در انتخابات اسفند ماه و مصرف داخلی به پا شده است و ظرفیت چندانی برای تاثیرگذاری بر روند گفت و گوهای هسته ای نخواهد داشت.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین