|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۳۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
المسله به نقل از منابع نظامی افزود: نیروهای عراقی و بسیج مردمی، مرکز پلیس در نزدیکی دروازه جنوبی تکریت را از داعش پس گرفته اند.
نیروهای عراقی در جریان عملیات آزادسازی مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش در استان صلاح الدین، بخش های وسیعی از این استان را آزاد کردند و شماری زیادی از تروریستها را به هلاکت رساندند.

در این عملیات که روز گذشته آغاز شد همچنین ده ها تروریست به اسارت نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق درآمدند.

پایگاه خبری المسله نوشت: نیروهای عراقی درجریان عملیات گسترده برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال داعش در استان صلاح الدین به ویژه در تکریت مرکز این استان، به پیروزی های چشمگیری دست یافته اند.

عناصر داعش در این استان از چهار طرف در محاصره نیروهای ارتش و مردمی قرار دارند.

المسله به نقل از منابع نظامی افزود: نیروهای عراقی و بسیج مردمی، مرکز پلیس در نزدیکی دروازه جنوبی تکریت را از داعش پس گرفته اند.

نیروهای عراقی همچنین مناطق حومه شمال و غرب تکریت از جمله مناطق الطین، القادسیه، ابوعبید و الحسانی را تحت کنترل خود درآورده اند و پیشروی هایی نیز در شهرستان الدور (جنوب شرق تکریت) داشته اند.

عملیات نظامی نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق از پشتیبانی هوایی و توپخانه ای برخوردار بوده و نیروهای داعش در این استان از هر طرف تحت محاصره قراردارند.

رسانه ها همچنین از آغاز جنگ خیابانی و نبرد تن به تن برای آزادسازی تکریت مرکز استان صلاح الدین در شمال عراق خبردادند.

اسکای نیوز نوشت: ارتش و نیروهای بسیح مردمی عراق در برخی مناطق شهرستان الدور(جنوب شرق تکریت) در استان صلاح الدین، وارد جنگ خیابانی شدند.

یک مقام امنیتی روز دوشنبه گفت: نیروهای عراقی توانسته اند مجتمع مسکونی شهرستان الدور را با کشته و زخمی کردن دهها تن از عناصر تروریستی داعش آزاد کنند. در این حمله 33 تن از نیروهای بسیج مردمی در جریان درگیری ها زخمی شدند.

همچنین نیروهای عراقی نزدیک به 50 درصد شهر تکریت بزرگترین شهر استان صلاح الدین را آزاد کردند و پیشروی نیروهای عراقی همچنان ادامه دارد.

یک مقام مسوول در فرماندهی عملیات سامرا نیز گفت: ده ها تن از عناصر مسلح گروه تروریستی داعش در پی بمباران هوایی ارتش عراق در شمال سامرا به هلاکت رسیدند.

درگیری های شدید صبح روز دوشنبه میان نیروهای امنیتی عراق و عناصر داعش در شرق سامرا همزمان با پیشروی نیروهای عراقی از سامرا به سمت تکریت آغاز شد.

یک منبع آگاه در نیروهای پیشمرگ کرد در استان نینوا در شمال عراق نیز گفت کرد که نیروهای پیشمرگ توانستند حمله داعش به شهر سنجار را از چهار محور دفع کنند. در این حمله تلفات سنگین جانی و مالی به داعش وارد شد.

از سوی دیگر 150 تن از عناصر گروه تروریستی داعش خود را به نیروهای امنیتی در شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین تسلیم کردند.

یک مقام امنیتی روز دوشنبه به پایگاه خبری بغدادیه نیوز گفت: نیروهای امنیتی با پشتیبانی نیروهای داوطلب مردمی و عشایری به نیروهای داعش در استان صلاح الدین حمله کردند.

وی افزود: این حمله باعث شد تا 150 تن از عناصر داعش در منطقه البوعجیل خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کنند.

از سوی دیگر، معاون نخست وزیر عراق از جامعه جهانی و نهادهای بشردوستانه وابسته به سازمان ملل متحد خواست همزمان با آغاز عملیات آزادسازی شهرها از دست گروه تروریستی داعش، به جای صدور بیانیه و اظهارات مطبوعاتی، کمک های واقعی، فوری و ضروری به عراق ارایه کنند.

«صالح المطلک» روز دوشنبه خطاب به حاضران در نشست مرکز هماهنگی میان عراق و سازمان ملل، در بیانه ای اعلام کرد: عراق شرایط حساسی را سپری می کند و از شما می خواهد با قدرت از این کشور حمایت کرده و تنها به صدور بیانه و اظهارات مطبوعاتی بسنده نکنید زیرا ملت عراق به خاطر انسانیت، همچنان خون و قربانی می دهد.

وی، بر اهمیت تشکیل اتاق مشترک عملیات برای ارایه گزارش های روزانه، پیگیری کوچ آوارگان از منطقه همزمان با آغاز عملیات نظامی برای آزادسازی شهرهای استان صلاح الدین و ادامه عملیات نظامی در شهرهای حدیثه و البغدادی تاکید کرد.

المطلک، از کمیته های اجرایی و وزارت مهاجرت خواست نسبت به ارسال چادر، مواد غذایی و کمک های امدادی و نیز هماهنگی با فرماندهی عملیات سامرا برای کنترل کوچ آوارگان اقدام کنند.

یگان های نظامی عراق عملیات گسترده ای را از چند محور برای آزادی مناطق تحت کنترل داعش آغاز کرده اند که مهمترین آنها، عملیات در استان صلاح الدین برای آزادسازی این منطقه از وجود تروریست های داعش است.

ارتش عراق و نیروهای مردمی در عملیات روز دوشنبه در تکریت که با رمز «لبیک یا رسول الله» آغاز شد، از دروازه های جنوبی وارد این شهر شدند و دانشکده پلیس تکریت را از دست تروریست های داعش خارج کردند. گروه تروریستی داعش تابستان گذشته، شهر تکریت و بخش هایی از حومه آن را اشغال کرده است.

نیروهای عملیاتی عراقی همچنین کنترل شهرک زرکوش و سد بین منطقه العظیم و تکریت را به دست گرفته اند.

درگیری ها در مناطق العلم، الدور و البوعجیر در مساحتی به وسعت پنج هزار کیلومتر مربع بین ارتش عراق و نیروهای مردمی از یک سو و تروریست های داعش از سوی دیگر در جریان است.

خبرنگار ایرنا در منطقه به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که منطقه البوحسان در شهر تکریت به طور کامل از وجود تروریست های داعش پاکسازی شده و پرچم عراق در این منطقه برافراشته شده است. ارتش عراق و نیروهای مردمی همچنان در حال پیشروی در این منطقه هستند.

نیروهای عراقی همچنین منطقه راهبردی در شمال شهر تکریت را آزاد کرده اند. وی افزود که پیشروی ارتش عراق و نیروهای مردمی در منطقه الدور ادامه دارد.

منابع نظامی تاکید کرده اند که تروریست های داعش عملا تکریت را تخلیه کرده اند اما نیروهای عملیاتی به منظور خنثی سازی مواد انفجاری و بمب های کار گذاشته شده از سوی این گروه تروریستی، با احتیاط عملیات را پیگیری می کنند.

به گفته این منابع، در جریان عملیات حمله بزرگ اخیر علیه تروریست های داعش، دستکم 12 مقر اصلی این گروه در تکریت و حومه آن منهدم شده است. این منابع تاکنون آماری از تلفات تروریست های داعش منتشر نکرده اند.

 اجساد شمار زیادی از تروریست ها در منطقه عملیاتی برجای مانده است .

ارتش عراق در چند ماه اخیر توانسته است با کمک نیروهای داوطلب مردمی و عشایر، پیروزی هایی را به دست آورده و برخی شهرها را از وجود تروریست ها پاکسازی کند.

تروریست های تکفیری داعش از 9 ژوئن (19خرداد) با حمله به شمال و غرب عراق، بخش هایی از این مناطق را اشغال کرده و مرتکب جنایت های زیادی شده اند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین