|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۳۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورهای منطقه تشنه تقویت پیوست های اقتصادی و تجاری هدفمند و توسعه مشترکات فرهنگی و معنوی هستند.
نعمت الله امامزاده شامگاه دوشنبه در آیین استقبال مسوولان اجرایی استان مرکزی در سفر به اراک افزود: گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه از اولویت های تاجیکستان است و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و اثرگذار در این برنامه ها مطرح است.

وی اظهار کرد: دو کشور ایران و تاجیکستان سابقه طولانی در قرابت های فرهنگی، تاریخی و اعتقادی دارند و باید از این ظرفیت به عنوان فرصت سازندگی دو کشور و بالنده کردن اقتصاد نهایت استفاده بشود.

سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: مردم و مسوولان ایران با وجود تحریم های اقتصادی توانسته اند مسیر خودکفایی و گذر از مشکل را بیابند و این تلاش ارزشمند و مهم است.

امامزاده گفت: کشور ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت های قابل قبولی دارد که تاجیکستان برای بهره مندی از آن ها و تعامل دو سویه در افزایش سرمایه گذاری اقتصادی دست ایران را می فشارد.

وی افزود: وجود مناطق آزاد اقتصادی در تاجیکستان از جمله منطقه آزاد سغد در استان خجند امکانی منحصر به فرد برای سرمایه گذاران ایرانی است و تلاش می شود روند حضور تجار و کارآفرینان ایرانی در این بخش تسریع و تسهیل شود.

سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: فرهنگ و تمدن اصیل سرمایه ای بزرگ برای کشورهایی چون تاجیکستان و ایران است اما امروز باید به سرعت به حوزه اقتصاد و پیشرفت در این بخش تکیه کرد و غفلت از آن جایز نیست.

امامزاده یادآور شد: کشور تاجیکستان به لحاظ منابع آبی کشوری برخوردار است و در شرایطی که برخی کشورهای منطقه چون ایران با بحران خشکسالی و کم بارشی مواجه هستند می توان بر تفاهم در این بخش نیز وارد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در سفر یک روزه خود به استان مرکزی که یکی از قطب های صنعت و کشاورزی مهم ایران محسوب می شود ، نتایج موثری در تقویت روابط دو جانبه با تاجیکستان حاصل شود.

سرپرست استانداری استان مرکزی نیز در این آیین گفت: دولت آقای روحانی تقویت مراودات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی با کشورها به ویژه همسایگان را در دستور کار دارد و سیاست خارجی ایران در دولت یازدهم بر مبنای اعتمادسازی و تکیه بر قابلیت ها و مشترکات کشورها است.

شکرالله حسن بیگی افزود: استان مرکزی با بهره مندی از رتبه دوم صنایع مادر تخصصی و جایگاه چهارم صنعت کشور به پایتخت صنعتی ایران شهرت دارد و علاوه بر آن یکی از کانون های اصلی کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی نیز محسوب می شود.

وی اظهار کرد: مسوولان این استان با توجه به تداوم خشکسالی های اخیر در صدد اصلاح ساختار کشاورزی سنتی به مکانیزه و استقرار روش های نوین آبیاری هستند و از محصولات کشاورزی برجسته این استان می توان به پسته، انار، طالبی، پیاز، لوبیا و انواع گل و گیاهان زینتی اشاره کرد.

وی بیان کرد: این استان با 87 مرکز آموزش عالی در حوزه دولتی و خصوصی میزبان بیش از 120 هزار دانشجو در رشته های مختلف است و ظرفیت قابل توجهی را در مباحث فنی و مهندسی و موضوعات پژوهشی و دانش بنیان دارد.

سرپرست استانداری استان مرکزی ادامه داد: این استان در حوزه صنایع دستی و جاذبه های گردشگری غنی است و در بخش معدن نیز یکی از مناطق برخوردار و مهم کشور است.

سفیر تاجیکستان در این آیین نماد صنایع دستی این کشور را به سرپرست استانداری مرکزی هدیه داد.

سفیر کشور تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران به همراه رایزن بازرگانی سفارت و رییس بخش سرمایه گذاری منطقه آزاد سغد تاجیکستان به استان مرکزی سفر کرده است.

حضوردر کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی، نشست با تجار و صتعتگران، بازدید از سه شرکت تولیدی و صنعتیایران پتک، کمباین سازی و آلومرول در اراک و بیت قدیمی امام راحل در خمین برنامه سفر یک روزه سفیر تاجیکستان و هیات همراه به این استان است.

کشور تاجیکستان با هفت میلیون و 349 هزار نفر جمعیت و 143 هزار کیلومتر مربع وسعت دارای 85درصد جمعیت شیعه است.

حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با تاجیکستان در ده ماه امسال 233 میلیون دلار صادرات و 12 میلیون دلار واردات بوده است.

مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال 2014 بالغ بر 268 میلیون دلار صادرات و 16 میلیون دلار وارادات گزارش شده است.

مهمترین اقلامی که از ایران به تاجیکستان صادر شده شامل اکسید آلومینیم،مواد قالبی شوینده ها، سیمان، انواع پسته، رنگ و ورق های پلیمر اتیلن، دارو، تخم پرنده، شیشه ساختمانی و جام و ماشین آلات کشاورزی است.

مهمترین اقلام وارداتی از کشور تاجیکستان به ایران نیز شامل آلیاژهای آلومینیم، پنبه، ضایعات باتری، ضایعات مس و تخم کنجد است.

عمده شرکای تجاری کشور تاجیکستان نروژ، روسیه، ترکیه، ایتالیا و چک می باشند.

استان مرکزی واقع در شمال غربی ایران با جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری دارای دوازده شهرستان است و مرکز آن کلانشهر اراک می باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین