|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۳۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه کشف و جهت گیری استعدادهای درخشان باید مورد توجه باشد، گفت: مسئولان باید مراقب باشند این گنج‌ها به تاراج نروند و برای کشور مورد استفاده قرار گیرند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار با رئیس و معاونان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان آموزش و پرورش با مثمر ثمر خواندن فعالیت‌های مرکز ملی استعدادهای درخشان اظهارداشت: سرمایه‌های انسانی سرمایه اصلی جوامع هستند.

مرجع تقلید شیعیان افزود: ممکن است کشوری منابع و سرمایه زیادی داشته باشد ولی افراد انسانی مفیدی نداشته باشد از همین رو پس از مدت زمانی تمام این منابع از بین می‌رود و بالعکس ممکن است کشوری از بسیاری منابع محروم باشد ولی انسان‌های با استعدادهای درخشان داشته باشند این‌ها پیشرفت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در جنگ جهانی آلمان و ژاپن در هم کوبیده شدند و بسیاری از صنایع آن‌ها از بین رفت ولی اکنون می‌بییم ژاپن و آلمان دو کشور پیشتاز در دنیا هستند چون استعدادهای زیادی توانستند برخیزند و با فعالیت خود پیشرو شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه اگر استعداد‌ها بالا باشد همه مشکلات را می‌توان پشت سر گذاشت، عنوان کرد: پیشرفت‌ها نقش انسان در جامعه را تبیین می‌کند به همین دلیل باید روی استعدادهای درخشان کار کرد تا آن‌ها کشف و بهره برداری شوند.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: گاهی کشف یک استعدادمهم، بالا‌تر از کشف یک گنج پر قیمت است بنابراین اینکه استعدادهای درخشان را کشف و پرورش یابند و مورد استفاده قرار گیرند  بسیار کار مناسبی است و هر چه دولت و ملت روی این موضوع  سرمایه گذاری کنند به جا و ارزشمند است.

وی با اشاره به چند آسیب در شناسایی و بهره گیری از استعدادهی برتر خاطرنشان کرد: ممکن است برخی خانواده‌های مرفه فرزندان خود را به هر روشی در به جای استعدادهای درخشان واقعی جایگزین کنند از همین رو نباید فرقی بین فقیر و غنی باشد چرا که ممکن است استعداد درخشانی در خانواده‌های فقیر باشند.

مرجع تقلید شیعیان بی اخلاقی را آسیب دوم استعدادهای درخشان برشمرد و اظهارداشت: آسیب دیگر این است که استعدادهای درخشان از نظر علوم مختلف پرورش یابند اما از نظر اخلاقی پرورش کافی پیدا نکنند البته گفته شد برنامه‌هایی در حال انجام است اما باز هم باید مراقب بود که استعداد درخشان منهای مبانی اعتقادی و تقوا خطری بیشتر از استعدادهای معمولی است.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه هر چه استعداد‌ها بالا‌تر باشد کنترل‌ها باید قوی‌تر باشد، خاطرنشان کرد: در شناسایی و هدایت و پرورش استعدادهای درخشان فارغ از جنبه‌های آخرت این افراد باید برای دنیا هم استعداد قوی از نظر اخلاقی مفید جامعه باشد.

آیت الله مکارم شیرازی خروج و اقامت استعدادهای درخشان در خارج از کشور افزود: آسیب دیگر این است که استعداد‌ها با المپیاد‌ها خارج می‌شوند و می‌مانند از همین رو باید این سرمایه‌ها به گونه‌ای ساخته شوند که به کشور خود به اندازه ای علاقمند باشند که احتمال ماندن در خارج نباشد تا از دست نروند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه باید به گونه‌ای تربیت شوند که جذب جاذبه‌های خارج از کشور نشوند، بیان کرد: استعدادهای درخشان همه یک‌نواخت نیست و هر کسی در رشته‌ای استعداد دارد از همین رو علاوه بر کشف استعداد برای جهت گیری آن‌ها نیز برنامه داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه همه استعداد همه چیز ندارند از همین رو کشف و جهت گیری استعدادهای درخشان  باید مورد توجه باشد، خطاب به مسئولان سازمان استعدادهای درخشان عنوان کرد: شما گنج‌های مملکت را در دست دارید و متولیان این گنج‌ها هستید باید مراقب باشید این گنج‌ها به تاراج نروند و برای کشور مورد استفاده قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید دست شما را باز بگذارد هر چه هزینه برای پیشرفت این کار‌ها بکنید سزاوار است، حرف اول را انسان‌ها و استعدادهای درخشان نیز حرف اول را می‌زنند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه انتخاب استعدادهای درخشان نباید سبب یاس و ناامیدی و سرخوردگی دیگران شود و این کار بسیار ظریفی است گفت: باید برنامه شناسایی سبب ترغیب و تشویق دیگران شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین