|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۹
کد خبر: ۳۹۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
کارشناسان ورزشی با حضور در رادیو مسئله خصوصی سازی را مورد بررسی قرار دادند.
همان طور که نظاره گر هستیم این روزها به بحث خصوصی سازی باشگاه‌های فوتبال کشورمان بیشتر پرداخته می‌شود در همین راستا نیز افراد فوتبالی نظرات مختلفی دارند و بر همین اساس به مصاحبه برخی از این افراد پرداخته شده است و این گفتگوها در رادیو گفتگو مطرح شده است و در قسمت زیر به برخی از این مصاحبه اشاره خواهیم کرد.
عماد حسینی: به مزایده گذاشتن سرخابی‌ها راه حل اساسی نیست

عماد حسینی معاون وزیر نفت و رئیس هیئات امنا باشگاه نفت تهران اظهار داشت: تیم فوتبال نفت تهران زیر نظر ما قرار دارد و این در حوزه موسسه فرهنگی- ورزشی نفت تهران است البته اساس نامه اجازه این را به ما می‌دهد که تیم‌های دیگری را نیز زیر نظر داشته باشیم ولی در کل به لحاظ قوانین ورزشی حرفه ای دولت‌ها نمی‌توانند تیم داری کنند و در واقع این تیم هم با توجه به تعلق داشتن به نفت قاعدتا باید درآمد زایی خود را از بخش خصوصی انجام دهد و مشکل ما نیز در حال حاضر به همین دلیل است.

وی بیان کرد: تیم‌هایی که در بخش قهرمانی یا همگانی فعالیت میکنند قاعدتا وزارت خانه به لحاظ سوابق غیر حرفه‌ای می‌تواند به آن‌ها کمک کند و در هر صورت آن‌ها را پرورش دهد اما در شرایط حرفه ای تیم‌هایی مثل نفت تهران و نفت مسجد سلیمان که در واقع به صورت ورزش حرفه‌ای بالا آمده‌اند نمی‌توانند از بخش دولتی اتخاذ کنند و این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات مالی می‌شود که در حال حاضر نیز این مشکلات گریبان گیر این تیم شده است، در هر صورت این تیم‌ها رشد می کنند ولی وقتی به ورزش حرفه‌ای وارد می‌شوند با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی درباره هدف اصلی وزارت نفت از تیم داری عنوان کرد: در کل هدف تیم داری نبوده است چرا که این‌ تیم‌ها، تیم‌هایی بودند که در بعد قهرمانی فعالیت می‌کردند و به مراتب توانسته‌اند که پله پله به بالا بیایند و در لیگ یک و لیگ برتر حضور پیدا کنند.

عماد حسینی بیان کرد: در حال حاضر شرایطی بوجود آمده که فقط در حال اداره کردن تیم هستیم و در این امر نیز مشکلاتی وجود دارد اما به نظر من تیم نفت تهران الگویی برای دیگر باشگاه‌های کشور تبدیل شده است و باید ببینیم که تیم ما به لحاظ درآمد در چه جایگاهی و در هزینه در چه جایگاهی قرار دارد و کماکان در بخش ورزش نسبت به تیم‌هایی که چندین برابر ما هزینه می‌کند در چه جایگاهی قرار دارد.

رئیس هیئات امنا باشگاه نفت تهران بیان کرد: متاسفانه ما در دنیای حرفه‌ای نقش آماتورها را بازی می‌کنیم و نمی‌توانیم فوتبال را حرفه ای کنیم و اسم حرفه‌ای را روی فوتبال بگذاریم و باید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال زمانی لیگ برتر فوتبال را راه اندازی کنند که واقعا منابع و درآمد حاصل از آن هم برای باشگاه‌ها تعریف شده باشد چرا که این وضعیتی که در حال حاضر برای بیشتر باشگاه‌ها بوجود آمده نگراه کننده است و همان طور که نظاره گر هستیم خیلی از تیم‌ها حتی پول هتل بازیکنان خود را نیز ندارند. به  نظر من فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید تلاش کند تا این مشکات حل شود و اگر هم نمی‌توانند دغدغه را برطرف کنند اجازه بدهند که دیگران این کار را انجام بدهند.

وی افزود: در حال حاضر وزارت ورزش با مزایده گذاشتن این دو باشگاه در صدد است که این کار را انجام دهد اما باید بگویم که این راه حل اساسی نیست و ما فقط صورت مسئله را پاک می‌کنیم و کل موضوع را زیر سوال می‌بریم.

عمادحسینی عنوان کرد:‌در حال حاضر نظاره گر هستیم که دو تیم پر طرفدار ما که از هر نظر با بقیه تیم‌ها فرق دارند ولی همان طور که می‌بینیم تیم نفت تهران حدود 3ماه است که صدرنشین لیگ برتر است ولی هیچ کدام از بازی‌های آن به صورت مستقیم پخش نمی‌شود اما رسانه ملی ما فقط بازی‌های اسپانیا و غیره پخش می‌کند که جای تعجب دارد که چرا بازی‌های تیم صدرنشین را نشان نمی‌دهند و این مسئله جای سوال دارد که چرا به تیم‌های اول جدول آن طور که باید بها داده نمی‌شود پس چطور می‌توان متوجه شد که تیم نفت تهران چقدر هوادار دارد؟!

وی بیان کرد: باید بگویم تیمی که روز سه شنبه هفته جاری با ما بازی خواهد کرد بازیکنی دارد به پول ما 14میلیارد هزینه‌اش است، یعنی چیزی 3میلیارد بیش از کل هزینه‌های تیم نفت در یک سال که برای یک بازیکن پرداخت می‌کنند اما هزینه‌هایی است که باید در کشور ما تعریف شود و به نظر من هر وقت توانستیم به آن درآمدها دست پیدا کنیم می‌توانیم بگوییم که لیگ‌ ما حرفه‌ای است.
معاون وزیرنفت تصریح کرد: در شرایط فعلی فوتبال بویی از حرفه‌ای بودن نبرده است و من باید بگویم بهتر است لیگ را 2، 3سال تعطیل کنند و راه‌های درآمد زایی را تعیین کنند تا بتوانیم لیگی هم پای لیگ‌های دیگر داشته باشیم.

فریاد شیران: فوتبال به اندازه کافی پول دارد و نیازی ندارد که از دولت بگیرد

سرمربی سابق تیم نفت تهران نیز در این خصوص اظهار داشت: همان طور که نظاره گر هستیم تیم نفت تهران از سال 82 روند رو به رشدی داشته و توانسته با زحمات مربیان، بازیکنان پله پله به مراحل بالایی بیایند و جزء مدعیان قهرمانی قرار بگیرد. از طرفی دیگر در بخش‌های پایه نیز عملکرد قابل قبولی را به  اجرا گذاشته است و بازیکنان فوق العاده‌ای از جمله بیرانوند، پورعلی گنجی و خیلی از بازیکنان را نیز پرورش داده است و در کل به نوعی بازیکن سازی می‌کند. همچنین این باشگاه ورزشگاه اختصاصی دارد که در حال حاضر دیگر باشگاه‌ها این مزیت را ندارند.

وی تصریح کرد:‌ فوتبال یک بخش حرفه‌ای است و وقتی چرخ رو اختراع کردند ما نباید دوباره این چرخ را اختراع کنیم یعنی باشگاه‌های معتبر دنیا مانند رئال مادرید، بارسلونا، بایرن مونیخ، آث میلان و دیگر باشگاه‌ها به اصلاح فوتبال دارند و در بخش حرفه‌ای فعال هستند وتماشاگران زیادی نیز دارند و در آکادمی‌ها نیز فعالیت قابل قبولی و بازیکن سازی نیز انجام می دهند و به فروش می‌رسانند و عمده هزینه‌های خود را از این طریق بدست می آورند و بخش اسپانسری و شبکه تلویزیونی آن‌ها نیز درآمدزا است.

به نظرم آن قدر فوتبال پول دارد و می‌تواند پول تولید کند که نیازی ندارد از دولت بگیرد یعنی یک بخش آن تماشاگر است که بیشترین نقش را می‌تواند داشته باشد و در گذشته نیز تیم پاس هم تماشاگر نداشت اما باشگاهی بود که بازیکن سازی می‌کرد و همان طور که نظاره گر هستیم 30درصد مربیان ما در لیگ یک و لیگ برتر از باشگاه پاس بیرون آمدند.

در حال حاضر می‌بینیم که کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان از باشگاه پاس بیرون آمده و بالاخره در بحث تماشاگر می‌بینیم که خیلی در باشگاه‌ها در این امر کاری انجام نداده‌اند از جمله تیم نفت تهران.

فریاد شیران بیان کرد:‌ باید بگویم که تیم نفت تهران تیمی بوده که 5سال در لیگ برتر حضور داشته و توانسته شایستگی‌های خود را نشان دهد. منصوریان، اعضای هیأت مدیره و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد و این درحال حاضر که بالاتر از استقلال، پرسپولیس، سپاهان و دیگر تیم‌ها که سال‌های سال در لیگ برتر حضور دارند قرار دارد و من جا دارد که از تمام طرفداران نفتی و غیر نفتی که رای دادند این تیم در تهران بماند و به استان مرکزی نرود بخواهم که به استادیوم بیایند و بازی خوب تیم نفت را از نزدیک نظاره گر باشند و این تیم را مورد حمایت خود قرار بدهند.

روستا: بلاتکلیفی و بلاتصمیمی مشکل اساسی ما در امر باشگاه داری

کارشناس مباحث اقتصاد ورزش اظهار داشت: مهم ترین مشکل ورزش ما حداقل در بحث باشگاه دارای بلاتکلیفی و بلاتصمیمی است و ما نمی‌دانیم بالاخره بخش خصوصی هست یا نیست؟ مگر می‌تواند ورزش ما خارج از اقتصاد ما باشد؟ باید بگویم ما هنوز در بخش اقتصاد، بخش خصوصی نتوانستیم آن چرا که واقعا باید مورد نظر ما باشد انجام دهیم و این در ورزش کشور ما وجود دارد که بخش خصوصی و نه بخش دولتی تکالیف خود را نمی‌دانند و حتی این بخش‌ها اندازه دخالت در ورزش را هم نمی‌دانند.

وی بیان کرد: به همین دلیل هیچ سرمایه گذاری بلند مدت و استراتژیک در امر ورزش کشور صورت نگرفته  و شفاف نیز نیست. ما باید خودمان تکلیفمان را روشن کنیم که ورزش کشور در چه مسیری می‌تواند در آینده برود و باید طی کند.

روستا عنوان کرد: بهتر است بدانید هم سرمایه و هم سرمایه گذار در ایران برای امر ورزش و تشکیل باشگاه‌ها به معنای حرفه ای و واقعی وجود دارد و من معتقدم که اصلا نگرانی در مورد وجود سرمایه و سرمایه گذار نیست چرا که نگرانی ما درباره بلاتکلیفی در زمینه قانون و پیاده شدن اصل 44 وجود دارد.

وی افزود: بحث برند پرسپولیس و استقلال یکی از مسائلی که ما مطرح کرده‌ایم ولی بدون اینکه توجهی به عمق آن داشته باشیم.
برند یک فرد، بنگاه و محصول در طول سال‌های حیات ایجاد شود. برند استقلال و پرسپولیس را دولت نساخته چرا که برند این دو باشگاه را مرحوم اکرامی،  مردم، مربیان، بازیکنان و مجموعه کسانی که از بدو ایجاد باشگاه شاهین و تاج تا به امروز کار کردند ساخته‌اند.
امروز دولت برای سال‌هایی مسئولیت اداره کردن این دو تیم را بر عهده گرفته که در ارتباط با این دوره و حق و دارد باید بگیرد اما واقعیت این است که قیمت گذاری بر روی برند باید از اصل بدانیم که این برند به چه کسانی تعلق دارد و آن را درست تعریف کنیم و در قیمت گذاری آینده این دو تیم را نگاه کنیم و ببینیم که آیا طرفدار و یا خواهان برای خرید دارد یا نه؟!

وی بیان کرد: باید بگویم اگر تعریف کنیم که برند را چه کسی ساخته و قیمت واقعی آن به چه صورت خواهد بود مطمنأ صد در صد خواهان دارد. من معتقد قیمت گذاری‌ها باید درست صورت بگیرد تا ببینیم که واقعیت استقلال و پرسپولیس از کجا شروع شده و چه کسانی این دو تیم را به اینجا رساندند و بعد چه سهمی دارند و اگر می‌خواهیم قیمت گذاری انجام دهیم یک قسمتی بهای آنها در نظر بگیریم که از شرش راحت نشویم که اتفاقا دو باشگاه به معنای واققعی کلمه باشگاه و نه تیم داری فوتبال درست کنیم.

متاسفانه ما بازهم در مورد استقلال و پرسپولیس نظاره گر هستیم حتی در سال‌هایی که دولت مسئولیت آنها را بر عهده داشته و حتی مدیرانی که ادعا می‌کردند تیم کشتی، دوچرخه سواری و غیره درست می‌‌کنم در پایان بر روی فوتبال متمرکز شده‌اند.

روستا افزود: باید بگویم که ما در ورزش مشکل داریم و تمام بحث ورزشمان یک بحث‌های تکراری و بی‌نتیجه است به دلیل اینکه نگرش سیستمی به نظام ورزش نداریم و تکلیف خود را به اینکه آیا واقعا بخش موضوعی چقدر می‌تواند نقش داشته باشد و الزامات ادامه حضور بخش خصوصی چه خواهد بود را نمی‌دانیم چرا که این نیست که یک باشگاه یا دو باشگاه را ما خصوصی کنیم اگر باشگاه نفت تهران یا باشگاه‌های دیگر بخواهند خصوصی شوند یا پاس باید ببینیم در چه فضایی خصوصی سازی صورت گرفته و با چه شرایطی نفس می‌کشند و در کل چقدر الزامات و اقدامات لازم را برای آنها در نظر گرفتیم ما نمی‌توانیم با الفاظ بازی کنیم و باید با واقعیت نگاه کنیم چرا که برای خصوصی سازی باشگاه بستر و شرایط لازم نیاز است  و ما نیز سمینار برگزار می‌کنیم که بسترهای لازم فراهم شود بگوییم که اگر واقعا می‌خواهیم در فضای خصوصی سازی حرکت کنیم نگاهمان را نیز درست کنیم.

 زمان آبادی: پذیره نویسی بهترین راهکار برای واگذاری سرخابی‌ها / دولت به چه منظور بر روی استقلال و پرسپولیس قیمت می‌گذاررد؟

رئیس کمیته فرهنگی باشگاه استقلال گفت: باید بگویم که منابع در زمینه تبدیل فرهنگی ورزشی کاری صورت نگرفته است و تفاوت کشور ما با کشورهای دیگر این است که نگاه ما، نگاه پهلوانی  است نه قهرمانی و در حال حاضر نگاهی پهلوانی را کنار گذاشتیم.

وی بیان کرد: باید بگویم که اصلا ما حق نداریم یک نگاه اقتصادی به ورزش داشته باشیم چون نگاه فرهنگی  هزینه برخواهد بود در نتیجه بهتر است به الگو کشور ترکیه نگاهی بیاندازیم که ترکیه بخش خصوص خود را در ورزش قالب کرد و اکثریت تصمیم گیرندگان سازمان تربیت بدنی بخش خصوصی شدند و در کل 10 نفر شورای  سیاست گذاری راه انداختند و باشگاه‌های خود را به این طریق شکل دادند و در نهایت دولت نیز وام‌هایی  را در اختیار آنها قرار داد و باشگاه‌ها را واگذار کرد و در آخر وام را نیز به آنها بخشید یعنی استقلال و پرسپولیس که در حال حاضر بر روی آنها قیمت می‌گذاریم نه تنها نباید پول بگیریم بلکه باید این دو تیم را واگذار کنیم وام نیز در قبال آنها پرداخت کنیم تا این دو باشگاه بتواند مشکل بگیرند.

زمان آبادی عنوان کردند: به نظر من بهتر  است تمام کسانی علاقمند به دو باشگاه  هستند پذیره‌نویسی انجام دهند و سهام دار  شوند و در قبال خرید سهام پول پرداخت کردند و در مجموع انتخابات برگزار کند و هیات مدیره عامل انتخاب کنند و بودجه‌ای که گذاشتند صرف تنخواه شروع باشگاه شود و بعد از اینکه باشگاه شکل گرفت دولت نیز در این راست کمک‌هایی را  انجام بدهد و این یک نگاه مردمی و نگاه ورزشی  فرهنگی  است. اما در حل حاضر بحث  از اقتصاد است باید بگویم که وزارت اقتصاد دارایی چه کاره است که برای ورزش تصمیم گیری بکند؟ اصلا نگاهشان، نگاه انحرافی است به ورزش از طرفی دیگر حاضر می‌بینیم که تیم نفت تهران اقتدار امکانات دارد که از تهرانسر، چهار راه خسرو تا شریعتی و استادیوم  را در اختیار بگیرند و پذیره‌نویسی  علاقمندان به نفت و درجه اول کارکنان خود نفت را در نظر بگیرند و بگذارند این افراد سهام دار شوند و یک انتخابات برگزار و هیات مدیره و مدیر عامل انتخاب کنند.

باید بگویم که الان به جایی رسیدیم یک سنگ را درون چاه انداختیم و دیگر نمی‌توانیم آن را در بیاوریم و مب‌گوییم که الان باید چه کار کنیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر سیستم گلخانه‌ای در ورزش‌ها حاکم است بازیکن را پرورش و رشد می‌دهند و میلیارد ها هزینه می‌کنند تا یک مدال از المپیک برای ما بیاورد.

آقایان  به دنبال این هستند که میلیارد‌ها تومان را خرج کنند و باید بگویند که این پول‌ها را خرج چه چیزی می‌کنند؟
نظر من این است که رقابت راس یک قله است و تمام بدنه یک  قله نیست.

مگر کشورهای دیگر سوئد و سوئیس که ورزش سالم دادند در قالب‌هایشان در دنیا اول هستند؟ما باید نگاه کنیم که ورزش چه چیزی می‌خواهیم.

وی افزود: ما باید بگوییم که از باشگاه‌ها چه چیزی می‌خواهیم چرا که باشگاه مرکز و سلول فعالیت ورزشی است و آزمایشگاه ورزش، باشگاه خواهند بود. چرا عنوان شد باشگاه فرهنگی  ورزشی گفته نشد  باشگاه اقتصاد ورزشی یا تجاری ورزشی!
نکته قابل توجه این است که اگر گفته شده باشگاه فرهنگی و ورزشی پس در این زمینه دولت چه حقی دارد که می‌خواهد باشگاه را به فروش  برساند!!

به چه منظور دولت بر روی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قیمت 290 میلیارد می‌گذارد و دولت قصد دارد  که کار کند؟
کار فرهنگی می‌خواهد انجام دهد یا اقتصادی؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین