|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۳۹۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
یک روزنامه آلمانی سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را یک خطای دیپلماتیک با عواقب خطرناک برای اسرائیل ارزیابی کرده و نوشت این نمایش تنها یک بازنده مشخص دارد و آن اسرائیل است.
روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی درباره سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا نوشت: نخست وزیر اسرائیل مهمترین متحد خود یعنی آمریکا را عصبانی می کند و مرتکب خطایی دیپلماتیک می شود که می تواند خطرناک باشد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: قبل از اینکه نمایش دیدنی نتانیاهو با یک سخنرانی در کنگره آمریکا آغاز شود در اینجا نگاهی به اتفاقات اخیر می اندازیم. نتانیاهو توسط رفیق قدیمی خود یعنی "جان بینر" رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای ایراد یک سخنرانی درباره ایران به کنگره دعوت شده است. هر دوی این ها روی این مسئله با هم توافق دارند که باید از توافق هسته ای با تهران در مذاکرات اتمی جلوگیری شود.

زوددویچه در ادامه نوشت: "جان بینر" از نتانیاهو انتظار کمک های حمایتی در مبارزات سیاست داخلی خود علیه باراک اوباما را دارد و نتانیاهو هم از "بینر" سپاسگذار است که حدود دو هفته قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل فرصت یک نمایش بزرگ را برای وی فراهم کرده است. تنها ایراد بزرگ کار این است که رئیس جمهوری آمریکا احساسی قانونی و بجا دارد و حس می کند که نادیده گرفته شده است.

در ادامه آمده است: در این داستان بین بی بی، بینر و اوباما برنده ای وجود نخواهد داشت. اما این بازی یک بازنده مشخص دارد و آن اسرائیل است که به خاطر سرسختی نخست وزیر خود در معرض این تهدید قرار دارد که قدرت حمایت کننده از خود یعنی آمریکا را از دست بدهد.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه اوباما از دیدار با نتانیاهو در کاخ سفید اجتناب کرده و وزیر امور خارجه آمریکا و معاون رئیس جمهوری این کشور آشکارا به این اقدام نتانیاهو اعتراض کرده و نمایندگان دموکرات هم تهدید کرده اند که سخنرانی نتانیاهو را تحریم می کنند این موضع گیری واشنگتن را یک علامت هشدار واضح برای نتانیاهو دانست.

زوددویچه در ادامه نوشت: مطمئنا حتی یک رئیس جمهوری مانند اوباما که از عصبانیت خونش به جوش آمده هم نمی تواند و نمی خواهد به سادگی به اسرائیل پشت کند. از دید واشنگتن نیز مناسبات با دولت یهود مخلوطی از صمیمیت و ارتباطی عمیق و منافع استراتژِیک است.

البته در نمای دوستی بین این دو کشور بی تردید ترک ها و شکاف های عمیقی ایجاد شده است و نتانیاهو نباید دیگر به این مسئله اطمینان داشته باشد که دوست جمهوریخواه وی جان بینر و بسیاری لابی های تبلیغاتی یهودی در ایالات متحده از وی در برابر انتقام اوباما حمایت خواهند کرد. در هر حال حتی بسیاری از متحدان اروپایی اسرائیل نیز از نتانیاهو روی برگردانده اند.

بعضا در محافل دیپلماتیک در این باره بحث می شود که منافع اسرائیل که حق وتوی آمریکا در شورای امنیت پشتوانه ای برای آن بوده است در فرصت های بعدی می تواند تضعیف شود.

پس این خطای دیپلماتیک نتانیاهو می تواند جدی ترین عواقب را برای اسرائیل داشته باشد. اینکه آیا اصلا چنین سخنرانی سودی برای مبارزات انتخاباتی نتانیاهو خواهد داشت بعد از شمارش آراء انتخاباتی در 17 ماه مارس خود را نشان خواهد داد.

اما سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا به هیچ عنوان دیگر نمی تواند به موفقیت هایپی برنامه ریزی شده مد نظر اسرائیل منجر شود چرا که خشم بالایی از طرف هم واشنگتن و هم اسرائیل متوجه چنین اقدامی است. به این ترتیب انزجار نسبت به یک نخست وزیری که منافع قدرتی خود را فراتر از منافع کشورش قرار می دهد افزایش می یابد.

بنابراین تمام این ماجراها تها یک فیلم است که می توان در هالیوود به راحتی یک صحنه پایانی زیبا برای آن این گونه ترسیم کرد که نتانیاهو تنها و درمانده در غروب آفتاب اسب سواری می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین