|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۳۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
چهارمین کنفرانس جهانی زنان با حضور فعالین و نخبگان این عرصه در سال 1995 در پکن چین برگزار شده و با صدور اعلامیه‌ای بر توانمند سازی زنان و حرکت در مسیر عدالت جنسیتی تاکید شد.
امر سیاسی بر همه سطوح زندگی ما فایق آمده و شاید گریزی از آن نباشد اما نکته آنجاست که سیاست‌زدگی و سیاسی‌کاری نباید بر همه سطوح تعاملات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جاری و ساری در جامعه ما مستولی شده و با عینک طیفی و جناحی به هر فعل و انفعالی نگریسته شده و اصطکاک‌های هزینه‌افزا و فرصت‌سوزانه را رقم بزند. از موضوع تورم و فرایندهای اقتصادی تا فعل و انفعالات فرهنگی، نکته و موضوعی نیست که مورد هجمه نگرش‌های سیاسی طیفی خاص قرار نگرفته و پیرامون آن حاشیه‌پردازی صورت نپذیرد، اکنون نیز برگزاری یک اجلاس جهانی با حضور مسئولین دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد درخصوص نقش و جایگاه زنان و توانمندسازی آنان که با مدیریت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، موضوع مناقشه سیاسی شده و رسانه‌های متعلق به طیف منتقد دولت جنگ روانی و رسانه‌ای پیرامون آن به راه انداخته‌اند و نکته جالب توجه آنکه در اثنای این حملات رسانه‌ای ادعا می‌شود که قرار است 180 نفر به نمایندگی از ایران و با خرج دولت به این اجلاس جهانی با عنوان «پکن +20» در نیویورک اعزام شوند، پس از این ادعا که مشخص نیست با چه سند و مدرکی مطرح شده و در ادامه آن، اعتراض می‌شود که چرا باید در شرایط فعلی اقتصادی کشور این تعداد از افراد با خرج دولت به نیویورک اعزام شوند تا در اجلاس جهانی مربوط به زنان حضور داشته باشند.

 اجلاسی جهانی در قاب نگرش‌های جناحی

چهارمین کنفرانس جهانی زنان با حضور فعالین و نخبگان این عرصه در سال 1995 در پکن چین برگزار شده و با صدور اعلامیه‌ای بر توانمند سازی زنان و حرکت در مسیر عدالت جنسیتی تاکید شد. اکنون 20 سال پس از برگزاری آن اجلاس قرار است در نیویورک و در اسفندماه سال جاری نشستی با عنوان «پکن+ 20» در راستای چگونگی اجرای اعلامیه و برنامه عمل پکن طی 20سال گذشته از زمان برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زنان (پکن 1995) مورد ارزیابی قرار گیرد. شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد به موجب قطعنامه 2013.18 از همه دولت‌ها خواست که ارزیابی جامعی از پیشبرد اجرای اعلامیه پکن و برنامه عمل آن و نیز چالش‌های پیش رو ارائه دهند که اجلاس نیویورک نیز بدین منظور در دست اجراست. اعلامیه‌ای که در اجلاس پکن صادر شد به‌عنوان جامع‌ترین راهبرد جهانی برای دستیابی به برابری جنسیتی، توسعه و صلح، مبنای عمل قرار گرفته و پس از آن مقرر شد که هر پنج سال یکبار با گردهمایی فعالین دولتی و نهادهای مردمی درخصوص تلاش‌ها در زمینه تحقق راهبرد توانمندسازی زنان مورد بررسی قرار بگیرد که اجلاس نیویورک چهارمین اجلاس از این دست است. جالب آنکه در این اجلاس به هیچ روی نگرش‌های سیاسی موضوعیتی نداشته و در راستای توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف و برنامه‌های در دست اجرای دولتی در این زمینه با حضور نظارتی اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این عرصه، از سوی کشورهای مختلف در اجلاس، گزارش کار ارائه می‌شود. از آنجا که همواره درخصوص امکانات و فرصت‌های حضور زنان در عرصه‌های مختلف در کشور ما تبلیغات مغرضانه و هدفمندی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی جامه عمل می‌پوشد و برخلاف تمامی این تبلیغات انحرافی، زنان با حفظ اصول و معیارهای اسلامی هر روز نقش پررنگ‌تر و اثرگذارتری در ساختارهای مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از آن خود می‌کنند حضور پررنگ معاونت زنان ریاست‌جمهوری و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در این عرصه و ارائه گزارش‌های مستند و مستدل در این زمینه در اجلاسی با این حد از اهمیت و جامعیت، برگ برنده ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی در عرصه نظام بین‌المللی بوده و یک فرصت ایده‌آل برای ابطال تلاشی تخریبی علیه نظام و کشور ماست که به نظر می‌رسد باید مورد توجه و امعان‌نظر همه طیف‌ها و جریان‌های دوستدار انقلاب و نظام باشد اما مع‌الاسف طی چند روز گذشته با حاشیه‌پردازی‌های هدفمند و فاقد اصالت طیف تندرو مخالف دولت کمر به تخریب در این زمینه بسته‌اند و بازهم نگرش‌های طیفی و جناحی را مقدم بر منافع عمومی دانسته‌اند.

 تبلیغات انحرافی و به‌دور از واقعیت

بیشترین تمرکز خط تخریب‌ها معطوف به ادعای حضور 180 نفر در اجلاس پکن+20 در نیویورک و هزینه‌های آن است که گفته می‌شود قرار است از سوی معاونت زنان ریاست‌جمهوری پرداخت شود. این درحالی است که از اساس چنین خبری صحت نداشته و غلو بیش از اندازه‌ای روی آن انجام پذیرفته است. در تماس با یک منبع آگاه در معاونت زنان، وی اعلام داشت که این ارقام و اعداد به هیچ روی صحت نداشته و تنها چند نفر از معاونت زنان قرار است در اجلاس به همراه چند نماینده مجلس و تعدادی اندک از اعضای فعال سازمان‌های مردم‌نهاد این عرصه در اجلاس نیویورک به نمایندگی از ایران حضور داشته باشند. با این وصف بزرگنمایی جامه عمل پوشیده نشان از اغراض و اهداف خاص تندروهای دارد که همه چیز را با عینک تنگ و ترش سیاسی خود می‌بینند. نکته جالب آنکه این عده به تمامی دستاوردها و تاثیرات مهم و بسزای حضور در اینگونه عرصه‌های جهانی توجه و التفاتی ندارند و هزینه یک سفر چند ده نفری را که در مقیاس جهانی و با برد ملی و منطقه‌ای برگزار می‌شود تا این حد بزرگنمایی می‌کنند و البته التفاتی به این نکته ندارند که گاه چه هزینه‌های گزاف و هنگفتی برای اقداماتی که هیچ انعکاس و فایده‌ای برای کشور و مردم ندارد مصروف می‌شود و صدای اعتراضی از سوی آنان بلند نمی‌شود.

 درنهایت...

معترضین این روزهای سفر نیویورک فعالین زنان حاضر در اجلاسی جهانی، البته چند سال پیش به هنگامه‌ای که رئیس‌جمهوری وقت در سفری جنجالی و سوال‌برانگیز نزدیکان و دوستان خود را با خرج دولت به سفر نیویورک آن هم با لوکس‌ترین امکانات و پذیرایی ویژه برد، هیچ اعتراض و واکنشی نداشته و دغدغه حفظ بیت‌المال و هدررفت آن را نداشتند، آن هم با توجه به این فاکتور که حضور دوستان و نزدیکان رئیس‌جمهوری سابق به اندازه سر سوزنی برای کشور و منافع عمومی فایده و ثمری نداشت و اکنون قرار است جمعی از نخبگان و فعالین پرتلاش حوزه زنان اقدامات جمهوری اسلامی برای توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف را در برابر انظار جامعه جهانی تبیین کنند. تفاوتی که گویا برای تندروها ملاک مهمی نیست و تنها هجمه به دولت هدفی است که وسیله را برای آنان توجیه می‌کند.

منبع: آرمان

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین