|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۳۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
كارت زرد به خاطر انتصاب مدیر همسوعلی ربیعی البته یک بار طعم چالش مجلسیان را چشیده است.
قطار پرسروصدای مخالفان دولت در مجلس همچنان با قدرت می‌تازد و ترافیك پاستور - بهارستان روزبه‌روز شلوغ‌تر می‌شود. قطاری كه این‌بار به ایستگاه وزارت كار رسیده است. طرح استیضاح علی ربیعی كه ظاهرا چند وقتی است که مطرح شده و روز گذشته به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شد تا بلكه بار دیگر ربیع دولت یازدهم را با چالش خزان وزرا از طریق استیضاح مواجه سازد. علی ربیعی اما ازجمله وزرایی است كه با توجه به حساسیت كار وزارتخانه متبوعش و همینطور عملكرد خوب و بی‌حرف و حدیثش در طول عمر كوتاهی كه از دولت می‌گذرد شاید آخرین كسی بود كه تصور می‌شد به چالش استیضاح طلبیده شود.

 كارت زرد به خاطر انتصاب مدیر همسوعلی ربیعی البته یک بار طعم چالش مجلسیان را چشیده است. آذرماه امسال محمدرضا پورابراهیمی، نماینده كرمان، وزیر کار را برای طرح این سوال كه «ملاک در انتخاب و انتصاب مدیران صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی چیست؟» به مجلس كشاند و در نهایت نیز از پاسخ ربیعی قانع نشده و با 95رای موافق به وی كارت زرد دادند. سوالی كه ریشه در دغدغه‌ای دارد كه ردپای آن در اكثر استیضاح‌ها و سوالات از وزرا دیده می‌شود كه همان دغدغه انتصاب مدیران ناهمسو با مجلسیان و همسو با دولت است. در این میان اما ربیعی در حوزه كاری خود به‌عنوان وزیری شناخته می‌شود كه طی اقدامی بزرگ برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه سلامت را رقم زد؛ اقدامی كه به جهت تحقق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع سلامت و عمل به تکلیف قانونی بند الف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه در زمینه برخورداری آحاد جامعه از پوشش بیمه پایه سلامت برای اولین بار رقم خورد. اقدامی بزرگ و موثر كه ربیعی همراه با سایر بخش‌های موثر در دولت و با پشتوانه تجربیات مثبت گذشته در این حوزه و توان مدیریتی دولت یازدهم انجام داد تا در كنار سایر عملكرد‌های مثبت این وزارتخانه مهم و حساس قرار بگیرد.

 استیضاح به خاطر یك تجمع؟!
 اما با وجود این اقدامات و به گفته پورابراهیمی، نماینده كرمان استیضاح وزیر كار به دلیل یك تجمع در مقابل مجلس صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اینكه بعد از بررسی لایحه بودجه این درخواست استیضاح اعلام وصول می‌شود، گفت: «ضعف عملکرد وزارت رفاه در بخش تعیین تکلیف بازنشستگان صنعت فولاد و عدم توجه به مصوبات و تاکیدات نمایندگان باعث شده است که این بازنشستگان چند روزی در مقابل مجلس تجمع و تحصن کنند و هنوز نیز مشکل آنها مرتفع نشده است و بر این اساس درخواست استیضاح را تقدیم هیات‌رئیسه کردیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود.» این درحالی است كه مشكل بازنشستگان فولاد به گفته تحلیلگران مشكلی است كه ریشه در چندین سال گذشته دارد و مشكلی نیست كه یكشبه قابل حل‌شدن باشد. از سویی نیز حل این مشكل به شكل مستقیم به تخصیص بودجه لازم برای این وزارتخانه ارتباط دارد. چراكه به گفته كارشناسان این وزارتخانه درحال حاضر به‌شدت با محدودیت بودجه مواجه است و این مساله باید با همكاری و همراهی مجلس حل شود. اما ظاهرا در ادبیات همکاری برخی از نمایندگان مجلس با دولت گزینه‌ای جز استیضاح، تذكر و یا كارت زرد وجود ندارد. حال آنكه باز به گفته كارشناسان یكی از مهم‌ترین وظایف مجلس در برابر دولت همراهی برای رفع موانع و مشكلات پیش پای قوه مجریه است تا بتواند با فراغ‌بال بیشتری گره از مسائل كشور و مردم باز كند. وظیفه‌ای كه درحال حاضر تنها به مثلث سوال، كارت زرد، استیضاح ختم شده است. گفتنی است طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز به گفته محمدباقر عبادی از نمایندگان مجلس نهم امضا و به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شده است.

 اول طرح استیضاح، بعد تصویب بند حمایتی
همه این جنجال‌ها درحالی است كه مجلس منبع پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد را روز گذشته تعیین کرده است. نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر یكشنبه و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه‌ بودجه بند ب تبصره 10 را به تصویب رساندند. پیش از این نمایندگان در بخش درآمدی این بند مقرر کرده بودند که عواید حاصل از واگذاری سهام شرکت دخانیات ایران صرف رد دیون صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد شود. نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای این بند با مصوبه‌ کمیسیون تلفیق برای اختصاص 40درصد از وجوه واریزی این واگذاری به وزارتخانه‌های صنعت و ورزش مخالفت کردند و به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی رای مثبت دادند. بر اساس این مصوبه، معادل 40درصد از وجوه واریزی جهت تامین مستمری بازنشستگان صنعت فولاد در اختیار وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی قرار می‌گیرد. این درحالی است كه مجلس قبل از این كه به فكر تصویب چنین قانونی برای تزریق بودجه به وزارت كار برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد بیفتد استیضاح وزیر كار را به همین دلیل كلید زده است!

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین