|
|
امروز: جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۳۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۸
مدیر گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به این که پیامک یک واقعیت اجتماعی است گفت: باید ضمن برطرف کردن آسیب های این حوزه به بهبود وضعیت پیامک نویسی نیز کمک کرد.
حسن ذوالفقاری عصر یک شنبه در نشست تخصصی پیامک و زبان فارسی در اندیشگاه کتابخانه ملی افزود: امروز ابزار انتقال پیامک تنها تلفن همراه نیست بلکه شبکه های اجتماعی نقش مهمی در این نقل و انتقال دارند.

مدیر گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به این که زبان پیامک های جوانان گفتمان خاص خود را دارد، گفت: پیامک ها به دو نوع زبان معیار و زبان غیر معیار نوشته می شوند.

وی تاکید کرد : ما نگران پیامک های دسته دوم هستیم ، امروزه شبکه هایی مانند وایبر، واتس آپ و لاین رشد زبان پیامکی را سرعت بخشیده اند.

ذوالفقاری از راهیابی زبان پیامکی به نگارش های رسمی ابراز نگرانی کرد و گفت: می بایست تدوین اصول نگارش پیامک نویسی، زمینه سازی برای کاربرد درست خط فارسی در فضای مجازی، آموزش درست نویسی در پیامک نگاری جهت کاهش تهدید های این عرصه استانداردسازی کرد.

مدیر گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیامک را گونه ای از گویش های اجتماعی از رده زبان های ساختگی نام برد و گفت: همچنین محتوای 29 درصد پیامک ها در ایران طنز است و بیشتر هم از سوی پسران ارسال می شود.

وی با بیان این که از پیامک ها می توان برای تقویت زبان استفاده کرد، گفت: اولین پیامک در کشور ما در سال 1373 ارسال شد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که پیامک نویسی در ایران در بیستمین سال عمر خود است، گفت: نتایج یک تحقیق نشان می دهد که تنها دو درصد پیامک ها در ایران به طور کامل به زبان انگلیسی نوشته می شود.



**پیامک گونه ای انشا

محمدرضا سنگری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: پیامک ها شاخه های گوناگونی دارند و در حال رقم زدن یک خط تازه هستند.

وی با اشاره به این که پیامک گونه ای انشا است، گفت: پیامک ها ساخت های نو وادبیات تازه ای را با خود به همراه می آورند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد در جامعه ما معمولا بعد از ورود هر پدیده جدیدی به ویژه تکنولوژی های نوین دچار هراس می شویم.

وی در ادامه افزود: در خصوص پیامک ها نیز باید گفت که آنها انشا را به میان مردم آورده اند و اگر آنها را از منظر ادبی بررسی کنیم، در خواهیم یافت که شاهد ادبیاتی فراگیر در جامعه هستیم.

سنگری با اشاره به این که پیامک ها به دلیل کوتاه و تاثیرگذار بودن به سرعت به حافظه ها سپرده می شوند، افزود: فهم طنز در پیامک ها بسیار زیاد و شعر و نثر هم سهم زیادی در این بین دارند.

او افزود: گاهی اوقات پیامک ها تلفیقی از شعر و نثر و گاهی اوقات نظام زبانی را به هم می ریزند، با این حال باید اذعان کرد که تفکرآمیخته ترین انشاها در پیامک ها متبلور می شود.



** زبان پیامک زنان و مردان

محمود اکرامی فر نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: زبان پیامک های زنان اقناعی و زبان پیامک های مردان القایی است.

معاون سردبیر روزنامه جام جم گفت: بر اساس نظریه تفاوت عبارت پیامک های زنان، طولانی تر، دارای ادبیاتی اغنایی تر و زبانی رسمی تر و البته با لحنی عاطفی تر و اقناعی تر و عمدتا درخواستی و خواهشی هستند، اما پیامک های مردان دارای عباراتی کوتاه تر، ادبیاتی اقتدارگرایانه ترو القایی تر هستند.

اکرامی فر افزود: پیامک ها می توانند دوستی ها را تسهیل و آنها را تقویت کنند.

وی گفت: کسی که یک پیامک را ارسال می کند بر اساس نظریه افشاگری، دست به خودافشاگری می زند و یک «من این هستم» آرام می گوید.

او ادامه داد: از آنجایی که هر پیامک البته بجز پیام های خاص، هزینه ای معادل کمتر ازیک سوم دقیقه مکالمه را برای ارسال کننده دارد، از بعد اقتصادی هم سودمند است.

اکرامی فر افزود: سود و فایده ای که در پیامک ها مطرح بوده ، بیشتر منافع تفریحی، روانی، اجتماعی و سرگرم کننده است.

وی تصریح کرد: تا وقتی که پیامک ها بتوانند ارتباطات بین مردم را تسهیل کنند ، باعث سرگرمی و نشاط آنها شوند و در اطلاع رسانی نقش ایفا کنند، باقی خواهند ماند.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش که با موضوع مبانی تئوری و نظری پیامک ها شامل نظریه های اجتماعی، تعادل و خودافشاگری بود، گفت: بر اساس آماری که در سال 1386 بدست آمده است، روزانه به طور متوسط 9 میلیون پیامک در کشور ارسال می شد و این در حالی است که در همان سال در انگلستان که زادگاه تلفن همراه است، این تعداد در حدود شش میلیون پیامک بود.

اکرامی فر ادامه داد: گاهی وقتها پیامک ها می توانند باعث انسجام و بقاء اجتماعی شوند.

وی تاکید کرد: در ایران در بسیاری از موارد، پیامک ها به جای پاسخ دادن به نیازهای اولیه، به نیازهای ثانویه ما پاسخ می دهند ، پیامک در ایران یک تکنولوژی برون زا و وارداتی است.

اکرامی فر گفت: پیامک ها قابلیت تبدیل پیامهای شفاهی به پیامهای متنی را داشته و دارای کارکردهای اطلاع رسانی، ایجاد ارتباط و تخلیه سوپاپ اطمینان نیز هستند.

نشست تخصصی پیامک و زبان فارسی به همت نشریه انشا و نویسندگی و با همت مجله انشا و نویسندگی و حمایت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با حضور جمعی از صاحب نظران زبان و ادبیات فارسی و نیز ارتباطات و فناوری های نوین دراندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین