|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۳۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
معاون استاندار و قائم مقام شورای توسعه صادرات خراسان شمالی گفت: باید در رویکرد تجار استان برای صادرات کالا به کشور ترکمنستان تغییر ایجاد کرد.
مجید پورعیسی روز یکشنبه پس از بازگشت از نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق آباد درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون نگاه اصلی تجار ما در امرصادرات به ترکمنستان صدور کالاهای مصرفی است و این نگاه یکجانبه نگر باعث شده تا حجم صادرات خراسان شمالی به این کشور در سال های اخیر روند کاهشی به خود بگیرد.

وی اضافه کرد: بررسی میدانی از کشور ترکمنستان در حوزه صادرات، بیانگر نیازمندی این کشور به صدور خدمات فنی و مهندسی و کارهای خدماتی است.

معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی گفت: در شرایط فعلی بیشترین نیاز این کشور به فعالیت های خدمات فنی و مهندسی و کارهای خدماتی است و ما نیز در این دو حوزه توانمندی خوبی در استان خراسان شمالی داریم.

پورعیسی افزود: بیشترین خواسته مسوولان ارشد ترکمنستانی در نشست روسای کمیسیون مشترک دو کشور و مسوولان خراسان شمالی در حاشیه دهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق آباد، فعالیت های عمرانی بخصوص در حوزه راه و ساختمان بود.

وی اضافه کرد: به دلیل موافقت دو کشور برای پرداخت هزینه های اجرای این پروژه ها از محل تهاتر به نظر می رسد این فعالیت ها می تواند مفید تر واقع شود.

وی افزود: این استان در حوزه خدمات فنی و مهندسی دانش آموختگان دانشگاهی خوبی را در حوزه عمرانی راه و ساختمان دارد که عضو سازمان نظام مهندسی استان نیز هستند.

وی اظهار کرد: وجود حضور هزار مهندس ساختمان و راه در استان زمینه را برای برای صدور خدمات فنی مهندسی به ترکمنستان فراهم می کند.

معاون استاندارخراسان شمالی گفت: همچنین مرکز آموزش فنی و حرفه ای ما نیز نیروهای زیادی را در حوزه های مرتبط تربیت کرده که می توانند در این حوزه فعال باشند.

پورعیسی افزود: تجار ما باید در کنار صادرات کالا به کشورهای ترکمنستان و افغانستان به عنوان کشورهای هدف صادراتی، نگاه عمیقی به صادرات فنی و مهندسی نیز داشته باشند.

وی کاهش حجم صادرات کالا از استان خراسان شمالی به ترکمنستان را در سال های اخیر به دلیل یکجانبه نگری تجار در حوزه صادرات دانست.

استان خراسان شمالی در سالجاری 214 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر کرده که 17 درصد از این صادرات به ترکمنستان، 40 درصد به افغانستان و 30 درصد به هندوستان و ترکیه و مابقی به 16 کشور دیگر جهان بوده است.

این درحالی است که در سال گذشته حجم صادرات استان به ترکمنستان حدود 30 درصد از ارزش کل صادرات 155 میلیون دلاری بود.

دهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان به مدیریت استان خراسان شمالی ششم تا هشتم اسفندماه جاری در عشق آباد برپا شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین