کد خبر: ۳۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) ناجا گفت: جرایم سایبری در کشور طی سال جاری نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش داشته است.
سرهنگ علی نیک نفس روز یکشنبه در حاشیه همایش امنیت در فضای سایبری در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به جدید بودن فضای سایبری و فناوری محور بودن این فضا، مجرمان این جرایم نسبت به سایر مجرمین سن کمتری دارند.

وی اظهار کرد: وجود شکاف بین نسلی در جامعه، عدم نظارت لازم بر جوانان و نوجوانان و ناآگاهی والدین نسبت به تهدیدات و آسیب های این فضا موجب شده است نوجوانان بیشتر در معرض اینگونه آسیب ها قرار گیرند.

وی میانگین سنی مجرمین سایبری را 16 و 17 سال عنوان کرد و افزود: حملات هکری که در کشور روی می دهد نمونه آشکاری بر این امر است که اغلب ناشی از مسلط بودن جوانان و حضور بیشتر آنان در این فضا و نظارت کم والدین روی فرزندان می باشد.

وی با اشاره به کشف 91 درصد جرایم سایبری کشور گفت: این جرایم اغلب با انگیزه مالی روی می دهد بطوریکه بیش از 80 درصد آن به صورت برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی الکترونیکی است.

وی افزود: بخش دیگری از جرایم سایبری نیز شامل هتک حرمت و حیثیت است که بازهم با انگیزه مالی و به قصد اخاذی صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: به دلیل توسعه فضای بانکداری الکترونیک در کشور و افزایش کارت های الکترونیکی بانکی شاهد رشد این جرایم هستیم که در این زمینه نیاز به آموزش بیشتر و تقویت حوزه پیشگیری، ایفای نقش رسانه ها در این حوزه و آموزش های سیستم بانکی به مشتریان در استفاده مناسب از ابزارهای مربوطه وجود دارد.

سرهنگ نیک نفس با بیان اینکه رشد جرایم در حوزه فضای مجازی قابل توجه است گفت: 320 میلیون کارت اعتباری در کشور وجود دارد که تراکنش مجموع آنها در یک ماه 420 میلیون مورد می شود و از این طریق دو میلیارد و 200 میلیون ریال پول جابه جا می شود.

وی با تاکید بر اینکه امنیت در فضای سایبری نسبی است عنوان کرد: در جرایم سایبری فضا کاملا دانشی است و پلیس سایبر در یک نبرد سایبری و دانش محور با مجرمان این حوزه درگیر است.

وی افزود: هر چه پلیس از نظر دانش و مهارت فنی تقویت شود به طور طبیعی قدرت کشف جرم وی افزایش می یابد در عین آنکه مجرمان هم افزایش دانش داشته و در این فضای باز به منابع مختلف اطلاعاتی و دانش دسترسی دارند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه پیچیدگی جرایم سایبری در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته کمتر است گفت: همین امر باعث می شود قدرت کشف بیشتری داشته باشیم ضمن آنکه این امر بیانگر توان و دانش پلیس نیز می باشد.



* 20 هزار پرونده جرم سایبری از سال 1389 تاکنون رسیدگی شده است

سرهنگ نیک نفس با اشاره به راه اندازی پلیس فتا از سال 1389 افزود: طی این مدت حدود 20 هزار پرونده جرم سایبری در کشور رسیدگی شده است.

وی بابیان اینکه براساس تقسیم کار انجام شده بخشی از جرایم اینترنتی از قبیل کلاهبرداری های پیامکی در حوزه پلیس آگاهی رسیدگی می شود اظهار کرد: پلیس سایبری به صورت تخصصی به پرونده های جرایم سایبری می پردازد.

وی ادامه داد: افزایش قابل توجه جرایم سایبری بیانگر آن است که پلیس و دستگاه قضایی باید آمادگی لازم را برای مقابله با این جرایم داشته باشند.

وی گفت: این حوزه کاملا دانش محور است و پلیس فتا سعی کرده هم در زمینه کیفی سازی نیروی انسانی با جذب دانش آموختگان رشته های تخصصی دانشگاه ها و هم در جهت ارتقا و تقویت دانش همکاران خود اقدام کند تا در این هماورد دانشی از مجرمان عقب نماند.

به گفته وی بیش از 75 درصد افرادی که در پلیس فتا استخدام شده اند مهندسین حوزه نرم افزار، فناوری اطلاعات و رشته های مرتبط هستند.

سرهنگ نیک نفس افزود: در کنار دوره های تخصصی که این افراد گذرانده اند دوره های ویژه پلیسی، کارآگاهی و حقوقی نیز برای آنان برگزار و تلاش شده است توان و تخصص آنان در این زمینه ارتقا یابد.

وی طرح همیاران پلیس فتا را از جمله طرح های این مجموعه عنوان کرد و گفت: تلاش می شود نخبگان، دانشجویان و اقشاری که در فضای سایبری فعالیت جدی دارند در قالب این طرح به عنوان همکار برای توسعه فضای سایبری و تقویت امنیت در این فضا به کار گرفته شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین