|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۰
یاشار کمال نویسنده مشهور ترکیه که کتابهای او به 40 زبان مخلتف از جمله فارسی ترجمه شده و شخصیتی شناخته شده دنیای ادبیات به شمار می رود، عصر شنبه در استانبول در سن 92 سالگی درگذشت.
وی که اواخر دی ماه گذشته به علت مشکلات تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود، عصر شنبه در بیمارستان فوت کرد.

شبکه های خبری ترکیه خبر فوت وی را با قطع برنامه های خود به صورت خبر فوری منتشر کردند.

او در در بخش مراقبت های ویژه دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول بستری بود. پزشکان معالج گفته بودند یاشار کمال به عفونت ریه و اختلال ریتم قلب دچار است.

او که در سالٔ 1923 در روستایی کردنشین در استان عثمانیه ترکیه در کناره شرق دریای مدیترانه به دنیا آمده، از مهمترین نویسندگان ادبیات معاصر ترکیه به شمار می رود.

یاشار کمال که در آثارش به مشکلات اجتماعی و مسائل مردم به ویژه مردم زادگاهش پرداخته، چندین بار به خاطر دفاع از آزادی بیان و حقوق کردهای ترکیه دستگیر و زندانی شده است.

یاشار کمال اکتبر 1997 جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان را به دست آورد و در سخنرانی خود به مناسبت دریافت این جایزه گفت: انسان در طول تاریخ همیشه برای خود دنیایی افسانه ای و تخیلی ساخته است. مردم در طول عمر از درد و اندوه زندگی به این دنیای خیالی پناه برده اند؛ هر چه زندگی آن ها تیره و تارتر بود، به افسانه های زیباتر و خیال های رنگین تری پناه بردند و از آن ها مرهمی ساختند برای تسکین درد و آلام خود.

اغلب آثار این نویسنده به فارسی ترجمه شده که از آن میان می توان به گرمای زرد و اینجه ممد اشاره کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین