|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۳۹۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
رئیس سابق ام آی ۶ هشدار داد که اروپا و روسیه به دنبال همگرایی با یکدیگر نیستند، بنابر این مجبور هستیم تا راه جدیدی را برای همزیستی با روسیه پیدا کنیم.
به نقل از گاردین، جان ساورز رئیس سابق ام آی 6 (سرویس اطلاعات مخفی انگلیس) که در سال 2014 میلادی پس از 5 سال، از سمت خود کناره گیری کرد، هشدار داده است که روسیه تبدیل به تهدیدی بزرگتر برای انگلیس شده و هزینه‌های دفاعی باید برای مقابله با اقدامات ولادیمیر پوتین، افزایش پیدا کند.

وی افزود: تهدیدی که از سوی مسکو ناشی می شود لزوما به طور مستقیم علیه انگلیس نیست بلکه سایر کشورهای اطراف آن را نیز شامل می شود. مشکل واقعی این است که چگونه در کنار روسیه به زندگی ادامه دهیم که احساس می کند به شدت در معرض خطر قرار گرفته است. اقدامات پوتین، اقدامات رهبری است که اعتقاد دارد امنیتش به خطر افتاده است.

ساورز گفت: روسیه این مساله را به غرب یادآوری کرده که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و هنوز در همان سطحی باقی مانده که آمریکا در زمینه تسلیحات هسته‌ای قرار دارد. ما نمی خواهیم تا بحران موشکی کوبا در سال 1962 میلای تکرار شود، جایی که در آستانه جنگ هسته‌ای قرار گرفتیم. ما باید بتوانیم تا این مساله را از طریق افزایش گفتگوها، حل و فصل کنیم.

رئیس سابق ام ای 6 در ادامه تاکید کرد: اروپا و روسیه به دنبال همگرایی با یکدیگر نیستند، بنابر این مجبور هستیم تا راه جدیدی را برای همزیستی با روسیه پیدا کنیم. ما نباید خودمان را گول بزنیم که روسیه در مسیر دموکراسی قرار دارد، چرا که این مساله درست نیست.

وی ضمن اشاره به کاهش هزینه های دفاعی از زمان پایان جنگ سرد، خواستار افزایش هزینه های دفاعی شد و گفت: ما باید قادر به مقابله با جنگ های نیابتی باشیم که روسیه ابتدا در منطقه کریمه و سپس در منطقه دونباس، آن را به راه انداخته است. ما باید به توانایی لازم برای مقابله با جنگ سایبری دست پیدا کنیم. ما باید هزینه های دفاعی و امنیتی خود را افزایش دهیم چرا که تهدیدات بزرگتر شده است.

وزرای کابینه انگلیس زیر فشار زیادی از سوی نمایندگان محافظه کار قرار دارند تا هزینه های نظامی انگلیس را به هدف مد نظر ناتو یعنی حداقل 2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهند.

ساورز در ادامه افزود: هدف 2 درصدی یک اهمیت سیاسی دارد ولی توانایی های دفاعی انگلیس مساله مهمتری است. سطح تهدیدات از سوی مسکو، افزایش یافته است و ما باید برای اتخاذ تدابیر دفاعی آماده باشیم تا از خودمان و متحدانمان دفاع کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین