|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۷
کد خبر: ۳۹۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
بیش از چهار سال از تصویب پیشنهاد بهارستانی ها برای ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تولد وزارت خانه ای نوظهور تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان می گذرد.

تشکیل این وزارت خانه مانند سایر وزارتخانه هایی که با یک دیگر ادغام شده بودند، نبود چرا که این وزارتخانه نوظهور حاصل ادغام دو سازمان زیر مجموعه ریاست جمهوری بود . حال آنکه در مورد سایر وزارتخانه ها مطابق ماده 53 قانون برنامه پنجم مقرر شده بود: «دولت مکلف است یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام نماید که تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه‌ها از بیست و یک وزارتخانه به هفده وزارتخانه کاهش یابد.»نبود. از اینرو ریشه این ادغام را با ید در جای دیگر جست.

اما تشکیل این وزارتخانه ریشه در هر کجا و هرمحفلی داشته با شد اثراتش مستقیم چه خوب و چه بد بر جوانان تاثیرگذار بوده است.

این ادغام هرچقدر در مورد تربیت بدنی کارآمد و تاثیرگزار بود در حوزه جوانان فرآیند و نتایجی معکوس دربر داشت . چه آنکه امروز دولتمردان و نمایندگان مجلس در خصوص ضرورت تفکیک حوزه جوانان همنوا شده اند . واین اتفاق خوبی است که اگر باتدبیر دولت همراه شود می تواند نور امید را در حوزه جوانان روشن نماید.

بضاعتی کمتر از معاونت اجتماعی شهرداری یک منطقه تهران!

با تشکیل وزارت ورزش ورزش و جوانان حوزه جوانان از یک سازمان زیرنظر رئیس جمهور که رئیس آن معاون رئیس جمهور بود به معاونت یک وزارتخانه تقلیل جایگاه یافت . این امر در حوزه امکانات و بودجه به مراتب تاسف برانگیز تر بود .چرا که از ساختمان 14 طبقه برج سایه تنها 3طبقه به این معاونت صغیر رسید و ساختمان صداقت سازمان ملی جوانان نیز به صندوق حمایت از ورزشکاران ،قهرمانان و پیشکسوتان و اگذار شد. در زمینه اعتبارات اوضاع از اینهم بدتر شد و بودجه 30میلیارد تومانی سازمان ملی جوانان در سال 1387 به عدد 4 میلیارد تومن در بودجه سال1394تقلیل یافت. واین یعنی اینکه سازمانی با ماموریت و ساختاری ملی به مراتب دارای امکاناتی کمتر از معاونت اجتماعی حتی کوچکترین منطقه شهرداری است. سوالی که مطرح می شود اینست که آیا درچنین شرایطی می توان انتظار اثربخشی و تحول راهم داشت؟

این فرایند کاهشی شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان را نیز بی نصیب نگذاشت و در حالی که یک سال نیم ازعمر دولت تدبیر و امید می گذرد هنوز جلسه شورای عالی جوانان تشکیل نشده است . جلسات ستاد ساماندهی نیز از سطح وزرا به سطح معاونین وزرا و بعضا مدیران کل و یا معاون مدیرکل تقلیل یافت و این از نتایج آشکار ادغام دوه حوزه نامتجانس بود.

همنوایی مجلس و دولت

درحالی که وظایف معاونت جوانان فرابخشی و فرادستگاهی تعریف شده است وتجربه نشان داده است که با این ساختار بیمار حوزه جوانان نه تنها در فرابخشی توفیقی حاصل نخواهد کرد که در ساختار داخلی نیز به نبال خلاصی ازاین حوزه می باشند امری که در بیان محمودگودرزی وزیر ورزش و جوانان به صراحت بیان شده است.

محمود گودرزی با بیان اینکه حوزه جوانان فرابخشی است،‌ تأکید کرد: از آنجایی که مشکلات حوزه جوانان متنوع و متعلق به سازمان های زیادی است، هماهنگ کردن 18 سازمان که وظیفه خدمات رسانی به حوزه جوانان را دارند کار دشواری است.

وی همچنین درباره تخصیص اعتبار به این وزارتخانه یادآور شد: وزارت ورزش و جوانان از لحاظ تخصیص اعتبار قبل از وزارت دادگستری که آخرین وزارتخانه است قرار گرفته که همین امر ما را با مشکلاتی روبرو می کند.

گودرزی با اذعان به این امر که حوزه جوانان به شدت در این وزاتخانه مغفول مانده است، گفت: تا کنون 3 پیشنهاد برای ارتقای جایگاه حوزه جوانان در این وزارتخانه داشته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از این پیشنهادها در جهت تبدیل این حوزه به سازمانی مستقل زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است.

از سوی دیگر پژوهش ها انجام شده در مجلس شورای اسلامی نشان می دهد ایجاد وزارت ورزش و جوانان با وجود کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری، باعث ادغام فرهنگ و ساختار دو سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی نشده که همین امر باعث غفلت مسئولان از حوزه جوانان در این وزارتخانه شده است.

آنچه که در مورد پرداختن به مسئله جوانان کم نظیر است همصدایی دولت و مجلس در خصوص ضرورت تفکیک حوزه جوانان از ورزش است امری نادر که دچار پاسکاری نشده و همه در مورد ضرورت وقوع آن به اتفاق رسیده اند و تحقق این امر در این مرحله بیش از هرچیز در انتظار و نیازمند تدبیر ریاست محترم جمهور است، تدبیری که می تواند عیدی دولت به جوانان باشد.

*محسن امیری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین