|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۳۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سهم ایران در تولید علم در خاورمیانه بشدت افزایش پیدا کرده است.
رضا ملک زاده روز جمعه در نشست با روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: سهم برون داد علمی ایران در منطقه و دنیا و میزان همکاری های بین المللی نیز افزایش یافته است.

وی گفت: سهم ایران از دانشمندان بین المللی در سال 2003 سه نفر بود اما این رقم در سال 2013 به 87 نفر رسید و با پیش بینی صورت گرفته تا سال آینده از 100 نفر هم گذر خواهیم کرد.

وی به بودجه ناچیز در بخش پژوهش اشاره کرد و افزود: پیشرفت در علم و تحقیق مدیون کسانی است که عرق ملی داشتند زیرا در این بخش سرمایه گذاری زیادی انجام نشده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمترین برنامه های امروز را سرمایه گذاری روی نیروی انسانی دانست که آینده دانشگاه علوم پزشکی را مشخص می کند.

وی تاکید کرد: باید برای آینده برنامه ریزی شود که می خواهیم طی چند سال آینده و به طور مشخص در کشور و جهان چه رتبه ای را به خود اختصاص دهیم.

وی افزود: بررسی نزدیک به 40 سال تولیدات علمی ایران در همه علوم نشان می دهد تولیدات زیادی نداشته ایم و بیشتر فعالیت های پژوهشی در دو دهه اخیر بوده است.

ملک زاده اظهار کرد: ایران در بخش مقالات مفید رتبه 24 را به خود اختصاص داده است و از 61 هزار سند تحقیقاتی موجود ایران در ISI فقط تعداد کمی به آنها ارجاع کرده اند.

وی همچنین گفت: تعداد مقالات دانشگاه علوم پزشکی کرمان سال 2002 11 مقاله بود اما سال 2013 به 243 عدد رسیده است که رشد چشمگیری در این بخش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مقالات در مجلات نامتعبر و جعلی چاپ شده است که باید با برنامه ریزی جلوی این کار گرفته شود و چاپ مقالات در مجلات معتبر رتبه خوبی را ندارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: با سرمایه گذاری و اختصاص وقت به پژوهش و همچنین ایجاد زیر ساخت های لازم می توان به طرح های مطالعاتی در ابعاد گسترده رسید تا مقالات بتدریج وارد دانشگاه های دنیا شود.

وی افزود: دندانپزشکی کرمان در ارایه مقالات از دانشگاه های دیگر کشور قوی تر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم گفت: مهمترین سرمایه این دانشگاه نیروی انسانی موجود در آن است.

عباس پرداختی به چالش ها و فرصت ها اشاره کرد و افزود: رویکردهای مدیریتی متفاوت و عدم شناخت کافی از مجموعه های ذیربط از چالش ها و جذب منابع مالی، شناسایی مراکز و منابع مالی خارج از دانشگاه، جذب و حفظ نیروی انسانی از فرصت ها هستند.

روسای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین