|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
همه می دانند حوزه و روحانیت در هشت سال حاکمیت جریان افراطی به شدت نگران سرنوشت انقلاب، نظام ومردم بود. برخی رفتار وکردار وموضع گیریهای دولتمردان نهم ودهم چیزی نبود که حوزه علمیه قم و در راس آن مراجع عظام تقلید بتوانند از کنار آن به سادگی عبور کنند.
ماجراهای « اسلام ایرانی» ، « مکتب ایرانی» ، « منشور کوروش» ، « رجعت چاوز» ، «سپری شدن عصر اسلام گرائی» وبعضی شعارهای امام زمانیِ نا موزون دیگر که همه حکایت از این داشت که بر خلاف مبانی اصیل اسلامی و شیعی سخن گفته می شود و با فکر و اندیشه های ناب فقهای شیعه و با اساس واهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نیز در تضاد آشکار است و گاهی هم بوی انجمن حجتیه ای می داد.

علاوه در عملکردها نیز بعضی مسائلی مانند : « هاله نور» ، « قهر یازده روزه» ، « بعضی قانون ستیزی ها و قانون گریزی ها» و« بگم بگم ها» پیش آمد که نگرانی ها را بیشتر کرد. در پی آن از سوی مراجع عظام ، در چند مرحله تذکرات وتوصیه هایی به رییس دولت نهم و دهم داده شد ، اما نه تنها مورد توجه وعنایت قرار نگرفت که در برخی مواقع به لجاجت انجامید و معلوم شد شکاف ها بسیار عمیق تر از آن است که تصور می شد. چنانکه یکی از اطرافیان نزدیک در جلسه ای قریب به این مضمون گفته بود که اگر امام زمان ( عج) ظهور کنند ، اولین مخالفانش همین مراجع خواهند بود و امام (ع) اول سر از گردن آنها جدا خواهد کرد.

همان طوری که می بینید در این عبارتِ سست و سخیف هم به ساحت قدسی حضرت ولی عصر ( عج) جسارت شده وهم علمای اعلام و فقها و مجتهدین مورد تحقیر و اهانت قرار گرفتند وعمق شکاف و انحراف در آن کاملا مشهود است.

شاید مبالغه نباشد اگر گفته شود : خون دلی که این بزرگان ، اساتید متعهد و روحانیت انقلابی در این هشت سال از عملکردها و اظهارات نامیزان این افراد خوردند از هیچ کسی ودر هیچ دورهای نخورده باشند. از این جهت اضطراب ، نگرانی و استرس همچنان ادامه داشت. کار به جایی رسید که این بزرگان مجبور شدند تا رییس دولت دهم و بعضی از وزرایش را به بیوت راه ندهند، حتی طی مسافرتی که او به عراق داشت نتوانست با مراجع نجف هم دیدار کند.

اما از آنجائی که به دنبال هر ظلمت مطلق ، طلوع فجر صادق دمیده می شود و خورشید حقیقت هرگز پشت ابر نمی ماند، انتخابات 24 خرداد 1392 وضعیت موجود را تغییر داد. بنا به ارشادات مراجع عظام تقلید و در زیر سایه مدیریت مدبرانه رهبر معظم انقلاب و راهنمایی های برخی دلسوزان نظام ، مردم از افراطیون روی گرداندند و به فرهنگ اعتدال پناه آوردند و در انتخابات ریاست جمهوری به یکی از فرزندان خلف وریشه دار حوزه و روحانیت اصیل وانقلابی رای دادند.

وقتی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی این مسئولیت خطیر را بر دوش گرفت، ارزش واعتبار از دست رفته قوه مجریه به خود باز گشت، آرامش در سطح کشور بر قرار شد. یاس ، اضطراب ، تنش و تنفرها به امید، متانت ، محبت و احترام متقابل تبدیل گردید و آن نگرانی نیز از سطح حوزه بر چیده شد.

امروز که حدود 18 ماه از این رخداد تاریخی می گذرد، نه تنها کوچکترین تلخی و تنش بین حوزه و دولت به چشم نمی خورد بلکه روز به روز هم ارتباط طرفینی قوی تر و صمیمی تر شده است. در این مدت معاونان رییس جمهوری ، وزراء ، سایر دست اندرکاران دولت یازدهم در رده های گوناگون میان قم - تهران در حال رفت وآمد بودند بدنه حوزه با آغوش گشاده از آنان استقبال کرده است، همه به محضر مراجع معظم رسیدند واز رهنمودهای آن بزرگان بهره مند شدند.

اگر چه در این مدت خناسان مرتب تکاپو کردند تا این ارتباط منطقی وصمیمی را بر هم زنند که آخرین آن سوژه تک خوانی زنان بود، اما با هوشیاری به موقع طرفین این ترفند نیز از هم پاشیده شد، آنچه که مهم است این که اختلاف میان بدنه حوزه وروحانیت با دولت نهم ودهم یک شکاف عمیق وغیر قابل ترمیم بود و حوزه هرگز درباره این مقطع دچار آلزایمر نخواهد شد، اما امروز در دولت یازدهم اگر هم اختلافی باشد در حد اختلاف سلیقه ای ، سطحی واحیانا تصنعی است وبا اندکی تامل وگفتگو قابل رفع است.

رییس دولت یازدهم علاوه بر این که خود یکی از فرزندان وتربیت یافتگان بدنه حوزه وروحانیت است از شاگردان ومورد اعتماد امام ورهبری واز انقلابیون ریشه دار به شمار می آید و در تمام مراحل سرنوشت ساز نهضت و بعد از پیروزی در مسئولیت های خطیر هشت سال دفاع مقدس، دوران سازندگی و... حضور محوری وتعیین کننده داشته است. آشنائی کامل با لسان علمای اعلام و دغدغه های مراجع معظم دارد.

بنابراین سفری که آقای روحانی در ششم و هفتم اسفند 1393 به شهر خون وقیام قم ومدینه علم وحکمت وفقاهت خواهد داشت از هم اکنون قرائن و شواهد نشان می دهد با استقبال خوبی از سوی بیوت مراجع ، علمای اعلام ، اساتید ، پژوهشگران ، محققان ، تشکل های صنفی ، انجمن های علمی و به طور کلی بدنه حوزه وروحانیت وتوده مردم انقلابی مواجه خواهد شد.

البته بدنه حوزه و در راس آن مراجع عظام تقلید از مشکلات دولت یازدهم آگاهی کامل دارند، آن بزرگان بخوبی می دانند ، دولت قبلی اگر چه با شعار و لباس ساده زیستی وارد میدان شد اما در عمل ریخت و پاش ؛ اسراف واختلاس های نجومی به ارمغان آورد، نفت بشکه ای 150 دلار فروخت ولی هنوز هم معلوم نیست پول آن را در کجا هزینه کرده وخزانه خالی تحویل دولت فعلی داد.

در عین حال باید توجه داشت دفاع حوزه از دولت از موضع کاملا مستقلی اتخاذ می شود وهرگز تعلق به رنگ وبوی سیاسی وجناحی خاصی ندارد. لذا این مرکزعلمی پویا با هیچ دولتی عقد اخوت نبسته است. به تعبیر طلبگی این حمایت ها از نوع «ماهیت لابشرط» نیست بلکه همیشه « بشرط شی » خواهد بود. مادامی که رئیس جمهور محترم و سایر دولتمردان دولت یازدهم در مسیر درست انقلاب ، امام ورهبری حرکت می کنند ، بر خود لازم می داند از آنها حمایت کند، همان طوری که از قوه قضائیه انتظار دارد در امر اجرای عدالت اجتماعی ورسیدگی به تخلفات وقانون گریزی های رئیس دولت قبلی در اسرع وقت اقدام کنند ومردم وحوزه را در جریان امور قرار دهند تا درس عبرتی برای همه دولتمردان فعلی وآینده باشد و همه بدانند در این کشور مدیریت ها وریاست ها مضحکه وشوخی بردار نیستند وهر فردی هرنوع مسوولیتی که بر عهده می گیرد باید در قبال آن جوابگو باشد.



* استاد حوزه علمیه قم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین