|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۳۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
وزیر امورخارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در بغداد و در پاسخ به سوال خبرنگاری که از مخالفت برخی طرف های سیاسی و منطقه ای با کمک های ایران به عراق پرسید، گفت: مدتها بعد از حمله داعش ائتلاف بین المللی تشکیل شد، اما ایران قبل از همه به کمک عراق آمد.
ابراهیم جعفری روز سه شنبه افزود: وقتی شهرهای ما مورد تعارض داعش تروریستی قرار گرفت، قبل از تشکیل ائتلاف بین المللی و ورود سایر کشورها جهت کمک به عراق، ایران با همه امکانات خود به کمک ما آمد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی گزارش ها در مورد کمک رسانی به داعش که گفته می شود با بالگردهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف انجام می شود، گفت: هر کشوری که ثابت شود در حمایت از تروریسم دسته داشته باشد، ما محکم و قوی آن را بیان کرده و با آن برخورد خواهیم کرد.

جعفری تاکید کرد که در بیان حقیقت وقتی پای حق حاکمیت و تمامیت عراق در میان باشد، با کسی روی دربایستی نداریم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در این کنفرانس مشترک، به دیدگاه اصلی ایران نسبت به همکاری های منطقه ای، گفت، احترام به تمامیت ارضی و عدم استفاده از زور در مناسبات بین المللی اصل خدشه ناپذیری است که جمهوری اسلامی ایران به آن پایبند است.

وی از همسایگان و سایر کشورهای منطقه خواست این اصل مهم را رعایت کرده و گفت که تخلف از آن خطرات جدی برای منطقه در برخواهد داشت.

وزیر امورخاجه ایران همچنین کمک به عراق درجنگ علیه تروریسم را وظیفه همسایگی ایران دانست و تاکید کرد که ایران همواره همانند گذشته درکنار عراق خواهد ماند.

وی با بیان اینکه 'اعتقاد داریم مقابله با گروههای تروریستی در عراق، قبل از هر چیز باید یک حرکت عراقی باشد'، گفت: دولت عراق باید نقطه تمرکز این حرکت باشد و کشورهایی نیز که به کمک می آیند باید در خدمت مردم و دولت عراق قرار داشته باشند.

وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس از سوی یک خبرنگار عراقی در خصوص مذاکرات ژنو مورد سوال قرار گرفت، که وی گفت: مذاکرات سه روزه در ژنو در ادامه مذاکراتی است که 'رسیدن به یک راه حل منطقی ، توام با احترام متقابل' هدف ماست و ایران با اهتمامی که برای رسیدن به این راه حل از طریق گفت و گوهای سیاسی دارد، پیشنهاد کرد که مذاکرات با حضور کارشناسان و متخصصان فنی دو کشور در بالاترین سطوح انجام شود.

وی به حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی امریکا در مذاکرات اخیر ژنو اشاره کرد و گفت این دور از مذاکرات در سطح خوبی دنبال شد و ما مقداری پیشرفت در موضوعاتی داشتیم و برخی موضوعات نیز هنوز باقی مانده که در مذاکرات هفته آینده در ژنو پیگیری می شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز وارد بغداد شد و ضمن انجام مذاکراتی با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود یک تفاهم نامه امضا کرد که براساس آن مقررات روادید گذرنامه های سیاسی ، خدمت و خاص بین دو کشور لغو می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین