|
|
امروز: يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
شهردار تهران گفت: بزرگترین سالن تئاتر خاورمیانه در خاوران نیز با ۱۵۰۰ صندلی تا ۱۰ روز آینده افتتاح می شود.
صبح امروز، 19 شهریور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران،گفت: یکی از آسیب‌های جدی در شهرداری‌ها عمر متوسط مدیریتی است که به کم‌تر از دو سال تخمین زده می‌شود، یعنی ثبات مدیریتی وجود ندارد. متاسفانه در کشور ما روحیه برنامه محور نداریم تا بر اساس یک برنامه مدون پیش رویم. بیشتر کارها بر اساس ابتکارات و خلاقیت‌های فردی و البته سلیقه‌ای پیش می‌رود و نتیجه‌ای جز این حاصل نمی‌شود که کارهای مهم و زیر بنایی شهر تهران، مغفول واقع می‌شود

وی تصریح کرد: در دوره گذشته نیز شهرداری «برنامه محور» حرکت کرد، ما از سال 85 تا سال92 برنامه‌های مدون و مشخصی داشتیم. هم اکنون شهرداری در یک نقطه‌ای قرار گرفته که آماده جهش بزرگ است تا بتواند با شهرهای بزرگ رقابت کند. این ظرفیت و فضا در شهر تهران فراهم شده، یکی از محورهای ده گانه این است که شهر تهران را یک شهر رقابت‌پذیر با شهرهای بزرگ دیگر کنیم.

شهردار تهران با بیان این که مردم در زندگی خود شهرداری را حس می‌کنند و شهرداری نیز به مردم نیاز دارد، افزود: ما هم اکنون از سطح اول نیازهای ضروری مردم که شامل آسفالت، چاله، زباله و... بودعبور کردیم، البته از سطح دوم که زیرساخت هاست و در مدار خود قرار گرفته نیز گذشته‌ایم. مردم می‌توانند تا 4 سال آینده شاهد تهران جدیدی باشند در واقع یک حرکت جهشی در پیش است.

قالیباف در ادامه اظهار داشت: شهرداری در طول  هشت سال گذشته، حدود 5 هزار صندلی ساخته، احداث چیزی حدود 200 مسجد در دستور کار داشته و تا کنون 57 مسجد ساخته شده و به بهره برداری رسیده است و 50 مسجد نیز در دست ساخت است و 100 قطعه زمین برای مسجد نیز به هیئت امنا واگذار شده است. بزرگترین سالن تئاتر خاورمیانه در خاوران نیز با 1500 صندلی تا 10 روز آینده افتتاح می‌شود. سطح دوم که مربوط به پیش نیازهای یک حرکت بزرگ، یعنی توسعه اجتماعی انسان محور است فراهم شده، ما امروز بیشتر احتیاج به موضوع‌های نرم افزاری در شهر داریم که باید به آن توجه شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: ما بزرگراه‌ها، راه‌ها و دسترسی ها را داریم اما، در فرهنگ ترافیک و فرهنگ رانندگی دچار مشکل هستیم و اینها باید اصلاح شود. رویکرد شهرداری را باید تغییر دهیم  باید کیفیت بخشی کنیم و زندگی مردم را بهتر کنیم و اقتصاد شهر را بچرخانیم.

قالیباف در پاسخ به پرسش گوینده رادیو تهران مبنی بر تشریح برنامه‌ها در چهار سال آینده، توضیح داد: مدیریت منابع انسانی باید یکی از موضوع های جدیمان باشد. توسعه اجتماعی و فرهنگی، یعنی به طور خاص به توانمندسازی شهروندان در ابعاد مختلف و با اقشار گوناگون توجه کنیم تا به رشد فرهنگی و اجتماعی شهر برسیم. تمرکز بر معماری شهر، ایمنی، بافت فرسوده شهر، نگه داشت شهر، شهر پاک، آلودگی هوا از موضوع‌های جدی است و الان بسترهای لازم برای کار فراهم شده است.

شهردار تهران تصریح کرد: وقتی می‌گویم یک توسعه انسان محور، باید فرهنگ باشد تا این اتفاق بیفتد. باید بپذیریم که شهر انسان محور یعنی انسان ها برای ما مهم‌تر از ماشین‌ها هستند. این تغییر رویکرد باید اتفاق بیفتد.

علیرضا محمدی گوینده برنامه با طرح این پرسش که چیزی حدود 18 سازمان، متولی حل مشکل ترافیک هستند، چرا تا کنون این مشکل حل نشده است که قالیباف پاسخ داد: ما احتیاج به یک تصمیم داریم این تصمیم باید با یک هماهنگی خوب بین شهرداری و دولت انجام شود. یک مدیریتی می‌بایست مسئولیت اجرای این قانون و هماهنگی در اجرا را بپذیرد. به عبارتی، یکی از این دستگاه های متعدد که مسئولیت دارند محوریت پیدا کند و بقیه با آن هماهنگی کنند تا مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود.

شهردار تهران در پاسخ به این که چقدر در این مسیر که شهرداری یک نهاد خدماتی نیست و یک نهاد اجتماعی است حرکت شده است؟ گفت: این که گفته می شود در شهرداری فقط کارهای عمرانی انجام شده بی انصافی است. در شهرداری، ما یک رویکرد اجتماعی و فرهنگی داریم، از سال 84 برنامه ها ارائه و مبتنی بر این اساس، کارها طراحی شد. الان هم که می‌گوییم توسعه شهر مبتنی بر توسعه اجتماعی انسان محور، با تکیه بر همین موضوع است.

قالیباف افزود: یکی از موضوع‌های جدی ما در 4 سال آینده تغییر سبک زندگی است، ما با تغییر سبک زندگی می‌توانیم آلودگی هوا را رفع کنیم. چرا که سهم قابل توجهی از آلودگی، به خودروها و بخش قابل توجه دیگر نیز به مصرف سوخت خانگی مرتبط می‌شود. این دو، عامل مهم آلودگی در شهر تهران است و ما باید برای منبع تولید چاره اندیشی کنیم.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین