|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۳۸۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
چیت چیان، گفت: در سال جاری حدود 18 درصد نسبت به متوسط سال های گذشته کاهش بارندگی داشتیم و میزان رواناب ها 50 درصد و پوشش برفی 40 درصد کاهش یافته است.
وزیر نیرو گفت: با توجه به شرایط خشکسالی ها سال آینده وضعیت سختی در تامین آب شرب شهرها و کشاورزی خواهیم داشت و فشار مضاعفی نیز بر صنعت برق وارد خواهد شد.
 حمید چیت چیان روز سه شنبه در اولین همایش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در صنعت آب و برق در پژوهشگاه نیرو، افزود: آب و برق زیرساخت توسعه کشور بوده و از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به آنکه توقف خدمات صنعت برق به همه بخش ها آسیب خواهد زد، ادامه داد: بیش از 55 درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی از چاه ها تامین می شود که بخش عمده چاه ها نیازمند برق هستند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از نظر اقلیمی در شرایط مکانی و زمانی نامناسبی قرار داریم، اظهار داشت: طی هفت سال گذشته و شرایط خشکسالی ها متوسط بارندگی از 250 میلیمتر به 203 میلیمتر کاهش یافته است.

چیت چیان، گفت: در سال جاری حدود 18 درصد نسبت به متوسط سال های گذشته کاهش بارندگی داشتیم و میزان رواناب ها 50 درصد و پوشش برفی 40 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی هم فشار زیادی بر صنعت آب و برق تحمیل کرده است، گفت: در حال حاضر تنها 35 درصد از میزان هزینه کرد تولید آب شرب از مشترکین شهرها دریافت می شود که این میزان برای مشترکین روستایی 12 درصد و برای آب کشاورزی 17 درصد است که فاصله قابل توجهی با هزینه تولید دارد.

وزیر نیرو با اشاره به بدهی انباشته شده این وزارتخانه به شرکت ها در بخش برق کشور، گفت: در بخش برق بدون احتساب هزینه سوخت 80 تومان برای هر کیلووات ساعت برق هزینه می شود، اما در مقابل 49 تومان دریافت می کنیم و این فاصله بین هزینه ها و درآمدها فشار مضاعفی را بر صنعت برق کشور وارد می کند.

چیت چیان افزود: در طرح های عمرانی بخش آب منابعی از محل اعتبارهای دولتی، فروش اوراق مشارکت و یا قرارداد با بخش خصوصی دریافت می شود، اما در بخش برق از منابع عمومی دولت هیچ مبلغی سرمایه گذاری نمی شود، با توجه به هزینه های زیاد این بخش، همین امر در طول زمان به صورت بدهی های انباشته خود را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در ارائه خدمات در شرایط عادی نیستیم، ادامه داد: هم از نظر محیطی و اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستیم ولی مدیران و مسولان آب و برق باید توجه داشته باشند که ارائه خدمات بهتر با تدابیر و مدیریت صحیح امکان پذیر است که بخشی از این تدابیر مدیریت بحران است.

وزیر نیرو اظهار داشت: مساله مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در تمام فعالیت ها از طراحی، اجرا، سیاست گذاری و بهره برداری جزو وظایف مدیران ماست و باید در تمام شرایط به آن موارد توجه شود.

چیت چیان از تشکیل کمیته مدیریت بحران آب در تمام استان های کشور خبر داد و افزود: کشور ما همواره در معرض حوادث طبیعی قرار دارد، سال گذشته بارش ناگهانی برف بحران ایجاد کرد و امسال در اثر خشکسالی با چالش روبه رو هستیم، بنابراین در شورای عالی آب مقرر شد در تمام استان های کشور برای مقابله با خشکسالی ها دفاتر مدیریت بحران آب ایجاد شود تا در ارایه خدمات دچار مشکل نشویم.

وی با اشاره به موضوع ریزگردها، کاهش جریان آب و زلزله که از جمله سوانح طبیعی در کشور است، افزود: باید به گونه ای عمل کنیم که صنعت آب و برق را در مقابل این سوانح بیمه کنیم تا هیچ خللی در قبال خدمات وجود نداشته باشد و اگر حادثه ای وجود داشت به سرعت برطرف شود.

وزیر نیرو با تاکید بر پیش بینی و تشخیص مخاطراتی که صنعت آب و برق با آن مواجه است، ادامه داد: بخشی از سوانح، حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و طوفان است که برای نمونه در چند روز گذشته بر اثر طوفان برق میرجاوه قطع شد، بخشی از مخاطرات نیز تهدیدهای خصمانه است که در بخش بهره برداری و یا شبکه اطلاعاتی و پایش شرکت ها با آنها روبه رو بوده ایم به طوری که همیشه در معرض خطر تهدید دشمن است.

چیت چیان گام اول را پیش بینی مخاطرات ذکر و تصریح کرد: وظیفه مدیر هر شرکت این است که بداند در حوزه کار خود با چه مخاطراتی مواجه است، اگر قابل پیش بینی است باید نسبت به رفع آن اقدام کند، اما اگر چنین تهدیدی در مجموعه دانش سازمان وجود نداشته باشد باید مطالعه لازم برای پیشگیری و ارائه راهکار مقابله با مشکل صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای نمونه بتازگی استان ایلام از دره شهر تا آبدانان براثر فرونشست ریزگردها روی مقره ها و وجود رطوبت دکل های برق براثر پدیده اتصال کوتاه دچار آتش سوزی شد که پدیده بسیار نادری است، در این حادثه حدود 100 کیلومتر از تمام مقره های دکل ها تعویض شد تا مشکل برطرف شود.

وزیر نیرو گام دیگر را برنامه ریزی برای بحران عنوان کرد و افزود: بخشی از برنامه ریزی ها در سیاست گذاری خود را نشان می دهد؛ تا چند سال پیش، سیاست کلی در بخش برق احداث نیروگاه های بزرگ و انتقال برق به مراکز مصرف بود؛ اما با توجه به تجربه جهانی دریافتیم باید واحدهای کوچک تولید پراکنده نیز در مناطق مختلف برای پایداری و اطمینان شبکه داشته باشیم.

چیت چیان با تاکید بر رعایت اصول پدافندی در بخش طراحی، گفت: با توجه به حوادث گذشته و تجارب حاصل از آنها باید در طراحی و تعمیرات این تجربیات اثر خود را نشان دهند و تجربیات گذشته مستندسازی و به تدوین دستورالعمل های لازم منجر شود.

وی ادامه داد: در انتخاب موقعیت نیروگاه ها، تصفیه خانه و ایستگاه های پمپاژ باید یک نگاه ویژه به مدیریت بحران و کاهش ریسک داشته باشیم.

وزیر نیرو ادامه داد: مورد دیگر آمادگی برای پیشگیری و مقابله است که در این موضوع آموزش بسیار مهم است، در این مورد تمام پرسنل و مدیران باید آموزش لازم را ببینند و توان علمی آنها به روز شود؛ به طور دائم دانش مدیران و کارشناسان ما برای مقابله با بحران به روز شود، در غیر این صورت ریسک ما بالا خواهد رفت.

وزیر نیرو مساله دیگر را تجهیز شرکت به تجهیزات مورد نیاز در مواقع بحرانی عنوان کرد و افزود: تمام شرکت ها باید در مواقع اضطرار تجهیزات مورد نیاز مقابله با بحران همچون سیستم های پمپاژ، تصفیه و بسته بندی آب را در اختیار داشته باشند، یا در بخش برق دیزل ژنراتورها همیشه در دسترس باشد.

چیت چیان با تاکید بر انجام مانورهای آمادگی بحران در شرکت ها، گفت: اجرای مانورها نباید به صورت نمایشی باشد بلکه باید با انجام مانور سطح آمادگی شرکت ها سنجیده شود تا خللی در ارائه خدمات به وجود نیاید.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته دستورالعمل هایی برای تمام شرکت ها و سطوح نیروی انسانی تدوین شده تا هر فرد در هر موقعیتی مسئولیت خود را در قبال حادثه بداند تا بازسازی و بازگشت سیستم به وضعیت عادی در اسرع وقت انجام شود.

وزیر نیرو با تاکید بر جایگاه دفاتر پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در شرکت ها، گفت: واحدهای پدافند غیرعامل کشور به عنوان مرکز تخصصی این کار باید تقویت شود و مورد توجه تا آمادگی برای بحران در تمام استان ها در حداکثر آمادگی باشد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین