کد خبر: ۳۸۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
امیرحسین بانکی‌پور امروز ۲۵ آذر در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، در تشریح جزئیات قانون عفاف و حجاب، اظهار کرد: جمهوری اسلامی نظامی حکومتی است که بر محور اسلام و بر اساس خواست مردم تشکیل شده است. اگر روزی برسد که عمده مردم چیزی را نخواهند، قطعا محقق نخواهد شد و قابل اجرا نخواهد بود. البته در آمریکا نیز اکثریت مردم کمک به اسرائیل را نمی‌پذیرند، اما انجام می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی با تاکید بر اینکه قانون عفاف و حجاب مقابله هوشمند با برهنگی را دنبال می‌کند، گفت: دولت که می‌گوید مخالف قانون عفاف حجاب است، پاسخ دهد که اگر کسی خواست در خیابان‌ها با پوششی مشابه خانم احمدی در آن کنسرت تردد کند، آن وقت باید چه کرد؟

امیرحسین بانکی‌پور امروز ۲۵ آذر در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، در تشریح جزئیات قانون عفاف و حجاب، اظهار کرد: جمهوری اسلامی نظامی حکومتی است که بر محور اسلام و بر اساس خواست مردم تشکیل شده است. اگر روزی برسد که عمده مردم چیزی را نخواهند، قطعا محقق نخواهد شد و قابل اجرا نخواهد بود. البته در آمریکا نیز اکثریت مردم کمک به اسرائیل را نمی‌پذیرند، اما انجام می‌شود.

وی با اشاره به وجود آزادی بیان در جمهوری اسلامی، افزود: حکومتی که بر محور ترس اداره شود، نمی‌تواند ادامه یابد. حسن جمهوری اسلامی این است که مخالفین آن فریاد می‌زنند و حتی در مناصب دولتی حضور دارند، اما ادعا می‌کنند که در ایران آزادی نیست.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: افکارسنجی‌ها می‌گویند اکثریت جامعه حجاب را قبول دارند؛ این اکثریت گاهی ۸۰ درصد بوده و گاهی ۶۰ درصد. اما طبق همین نظرسنجی‌ها، اکثریت جامعه بگیر و ببند و گشت ارشاد را قبول ندارند. البته اکثریت خیلی چیزها را قبول ندارند، مانند سربازی. شما از دانشجویان نظرخواهی کنید، می‌بینید اکثریت آنان تمایل دارند به هر میزان که می‌خواهند، در کلاس‌های درس غیبت کنند و حذف نشوند. آیا می‌توان چنین چیزی را در دانشگاه‌ قانونی کرد؟

بانکی‌پور با تاکید بر اینکه هدف قانون عفاف و حجاب، کاهش برخوردهای خیابانی و هوشمندسازی جریمه‌ها بوده است، گفت: بر همین اساس ما در این قانون آورده‌ایم که فروشگاه‌ها و بانک‌ها باید دروبین‌های غیرامنیتی خود را به فراجا و قوه قضائیه وصل کنند تا بتوانیم متخلفین را شناسایی کنیم. گروه هدف این قانون کم‌حجاب‌ها نیستند، بلکه این قانون در پی مقابله با برهنگی، بدپوششی و بی‌حجابی است. بدپوششی یعنی بدن‌نمایی؛ یعنی همان لباس خانم احمدی در کنسرت فرضی.

وی با بیان اینکه بر خلاف تمام دنیا، ما در ایران در ۴۰ سال اخیر برهنگی نداشته‌ایم، اضافه کرد: شالی که وسط سر قرار می‌گیرد، حجاب اسلامی محسوب نمی‌شود، اما همین جلوی برهنگی را در تمام این ۴۰ سال گرفته است. در دو سال اخیر شاهد کشف حجاب بودیم و کسی هم با آن کاری نداشت. اکنون وضعیت به بدن‌نمایی و تاپ پوشیدن رسیده است. ما جامعه را ول می‌کنیم و بعد به حدی می‌رسد که صدای مردم درمی‌آید و به تنش اجتماعی منجر می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه قانون عفاف و حجاب مقابله هوشمند با برهنگی را دنبال می‌کند، ادامه داد: دولت که می‌گوید مخالف قانون عفاف حجاب است، پاسخ دهد که اگر کسی خواست در خیابان‌ها با پوششی مشابه خانم احمدی در آن کنسرت تردد کند، آن وقت باید چه کرد؟ اگر برخورد نکنیم و عده‌ای از این صحنه‌ها فریادشان بلند شد، آنگاه می‌خواهیم چه بکنیم؟ ما راه میانه‌ای را انتخاب کردیم تا به صورت مستمر و نه هیجانی، اصل حجاب در جامعه رعایت شود. هر فطرت سالمی می‌پذیرد که در دو سال اخیر جامعه نسبت به کشف حجاب ول شد. آیا در این دو سال، وضعیت فقط به کنار گذاشتن روسری ختم شد یا به بدن‌نمایی هم رسید؟

بانکی‌پور با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر هیچ کار فرهنگی عمیقی در حوزه حجاب انجام نشده است، اظهار کرد: در این قانون اصلی‌ترین مجازات را برای نهادهای مسئول مانند آموزش‌وپرورش و سازمان‌های فرهنگی در نظر گرفته‌ایم که تا کنون کم‌کاری کرده‌اند. دوسوم مفاد قانون عفاف و حجاب، وزارت‌های صمت، فرهنگ و... را برای ترویج حجاب مأمور کرده است و ضمانت اجرایی هم دارد. در حقیقت دو سوم این قانون شامل اقدامات ایجابی می‌شود.

وی افزود: در بخش مجازات نیز گفته‌ایم که باید با بی‌حجابی‌های سازمان‌یافته‌ها، سلبریتی‌ها و سکوهای اینترنتی مروج بی‌حجابی، واردکنندگان لباس‌های نامناسب و کسانی که برای ترویج بی‌حجابی با خارج در ارتباط اند، برخوردهای جدی شود. در رابطه با تاکسی‌های اینترنتی نیز به منظور اینکه برای رانندگان این تاکسی‌ها مشکلی پیش نیاید، در قانون آورده‌ایم که رانندگان چنانچه خانم بی‌حجابی را سوار کردند که راضی به رعایت حجاب نمی‌شود، باید به روشی که در قانون گفته شده، اعلام کنند که به مسافر خود تذکر داده‌اند، اما او توجه نکرده است. به این ترتیب رانندگان تاکسی‌ها جریمه نخواهند شد.


وی با بیان اینکه قانون عفاف و حجاب مظلوم واقع شده است، عنوان کرد: اکنون کسانی که اوایل انقلاب به پیشانی دخترهای مردم پونز فرومی‌کردند، به ما برای تدوین این قانون‌ انتقاد می‌کنند. به علاوه تا همین چند ماه پیش، در روزنامه کیهان و گروه‌های ایتا به ما برای قانون عفاف و حجاب هجمه وارد می‌کردند و می‌گفتند شما برجام فرهنگی نوشته‌اید با این قانون در حال عقب‌نشینی در حوزه حجاب هستید. با وجود تمام انتقادات، ما از این قانون حمایت و بنده به طور کامل آن را گردن می‌گیرم. کسانی که نقد می‌کنند، اصلا متن قانون را نخوانده‌اند. انتقادات دولت نیز هیچ کدام منطبق بر متن قانون نبود.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اگر یک قانون متعادل در زمینه حجاب نداشته باشیم، خصوصا در تابستان تنش‌های بسیاری ایجاد خواهد شد و هرج‌ومرج‌های اجتماعی رخ می‌دهد که به نفع هیچ کس نیست. اگر در تابستان ۵، ۶ صحنه مانند چیزی که در دانشگاه علوم تحقیقات دیدیم، در میادین شهر رخ دهد، چه تنش‌هایی بین مردم ایجاد خواهد شد؟ ما دغدغه خانواده را داریم. در تمام‌ دنیا، برهنگی خانواده‌ها را از هم پاشیده است. خانواده مهمترین چیزی است که برای ما مانده و ما باید آن را حفظ کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین