|
|
امروز: جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۳۸۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
شهاب جوانمردی با اشاره به این‌که در اقتصاد بخش دیجیتال فراتر از توسعه زیرساخت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها نرفتیم و نوآوری را به سایر بخش‌های اقتصاد کشور تسری نداده‌ایم، گفت: این ظرفیت و آمادگی در ارکان اقتصادی و قوانین و مقررات ما و حتی در بخش عرضه وجود ندارد.

دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ در نشست اکوسیستم نوآوری و واقعیت‌های اقتصاد ایران که روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد جاری در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: اگر به‌دنبال گره‌گشایی مسائل و چالش‌های ملی هستیم باید روی موضوع نوآوری تمرکز و تدقیق کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دومین نشست از سلسله نشست‌های «فرصت حضور در اقتصاد بین‌الملل» با موضوع «اکوسیستم نوآوری؛ واقعیت‌های اقتصاد ایران» روز ۱۶ مرداد در اتاق بازرگانی ایران با حضور قدیر قیافه نایب‌رییس اتاق ایران، دکتر شهاب جوانمردی نایب‌رییس اتاق تهران و مدیرعامل هلدینگ فناپ، محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

در این نشست دکتر جوانمردی در بخش نخست اظهارات خود بر لزوم تغییر نگرش برای حل مسائل کشور و بازتعریف مسائل در حوزه اقتصاد نوآوری تاکید کرد و گفت: مساله جدی این است که ما همچنان در همه ارکان کشور به‌دنبال راه‌حل‌های قدیمی برای چالش‌ها و مشکلات جدید هستیم و با وجودی‌که درباره نوآوری صحبت می‌کنیم اما دریچه‌ای که برای این مفهوم باز می‌کنیم به‌حدی معکوس است که از مواهب آن نمی‌توانیم بهره‌برداری کنیم.

او افزود: ما در اغلب مواقع نیازمند بازتعریف یک موضوع هستیم و بازسازماندهی جوابگو نیست؛ باید بدانیم مسائل پیرامون ما مدام پیچیده‌تر می‌شوند و پارامترهای زیادتری روی آنها تاثیرگذار است اما هنوز ما دلبسته راه‌حل های قدیمی هستیم. پس تا تا زمانی‌که این نگرش را درون خود اصلاح نکرده و روی این تغییر نگرش پافشاری نکنیم، بعید است که مسائل پیچیده‌ای که با آن مواجه هستیم حل شود.

شهاب جوانمردی با اشاره به این‌که در اقتصاد بخش دیجیتال فراتر از توسعه زیرساخت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها نرفتیم و نوآوری را به سایر بخش‌های اقتصاد کشور تسری نداده‌ایم، گفت: این ظرفیت و آمادگی در ارکان اقتصادی و قوانین و مقررات ما و حتی در بخش عرضه وجود ندارد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد:‌ نگاهی به تولید ناخالص ملی و اجزای آن نشان می‌دهد که بخش‌های جدی تولید ناخالص ملی کشور و آنچه که به تولید کالا برمی‌گردد عمدتا بخش‌های پیشینی هستند که در اقتصاد دنیا ضریب نفوذ نوآوری یا دیجیتالی‌شدن در آن‌ها پایین است. آمادگی و سرمایه‌گذاری ما در این حوزه پایین است و اقتصاد نوآوری در این بخش تقویت نمی‌شود. شکی نیست که جایی که نوآوری در آن تقویت نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که جوششی اتفاق بیافتد و افراد خلاق و نوآفرین در آن وقت و انرژی و سرمایه بگذارند.

مدیرعامل هلدینگ فناپ با تاکید بر اینکه اقتصاد نوآوری به گره‌گشایی ملی می‌انجامد، خاطرنشان کرد:‌ امروز با انبوهی از مسائل حل‌نشده مواجه هستیم که اقتصاد نوآوری پاسخگوی آن‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: معمولا سرخط همه بحث‌ها به سمت سرمایه‌گذاری جدی در تولید و اصلاح نظام قیمت‌دهی و قیمت‌گذاری می‌رود؛ اگرچه این موضوعات درست است اما تا به حال از لنز نوآوری به حال این موضوعات نگاه کرده‌ایم؟

دکتر جوانمردی با اشاره به چالش‌های انرژی، بهداشت و درمان، آب، سالمندی، ترافیک و آلودگی هوا در کشور گفت: مساله‌ای وجود ندارد که روی میز اقتصاد نوآوری قابل حل باشد اما همه به‌دنبال راه‌حل‌های قدیمی هستیم و حتی آمادگی ذهنی نداریم که آن را با نوآوری حل کنیم. حتی به نوآوران اعتماد نمی‌کنیم چرا که ریشه حل مشکلات را در چارچوب‌های گذشته می‌بینیم .

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در میان ارکان مختلف سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیر کشور هنوز این تفاهم و توافق وجود ندارد که با نوآوری قرار است که مسایل ملی حل شود و همیشه مسایل در مقیاس کوچک دیده شده است و مسائل بزرگ متعلق به افرادی است که شیوه گذشته‌گرا دارند. به نظر نمی‌رسد که ما هیچ‌وقت بخواهیم از آنچه که در دنیا تجربه شده و عقل جهانی به آن اعتنا کرده و از پنجره فرصت فناوری به نوآوری استفاده کنیم. به‌همین دلیل است که هر انتخاب جدیدی تکرار رویه‌های گذشته است.

او بر لزوم افق‌گشایی تمدنی در تصمیمات تاکید کرد و ادامه داد: امروز وقتی که در کشور سرمایه‌های اجتماعی پایین است و نقاط افتخارآمیز و کار و تلاش ما کم‌رنگ است نمی‌توان در باره افق‌گشایی تمدنی صحبت کرد. این در حالی‌است که پیشینیان ما برای توسعه تمدن، راه‌ها را توسعه دادند. باید بدانیم هرگونه ارتباطات با خود شکل جدیدی از تمدن را آورده است اما ما امروز فراموش کرده‌ایم زیرساخت‌های نوآورانه و فناورانه در اولویت است و ما ناچار هستیم که به زیرساخت‌های فناورانه نسل جدید صنعت که انقلاب صنعتی چهارم است نگاه کنیم و منتظر افق‌گشایی تمدنی باشیم.

دکتر جوانمردی گفت: ما باید به نوآوری به‌عنوان دریچه و فرصتی برای حل مساله نگاه کنیم و صرف باورداشتن ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. باید اولویت‌ها برای حل مسائل دقیق و شفاف شود و پس از آن با تخصیص منابع مالی و مدیریتی و نیز قواعد و مقررات، به سمت حل مسائل برویم.

مدیرعامل فناپ تاکید کرد: ما در شیوه حل مساله به نوآوری نیاز داریم و باید بخش خصوصی به‌عنوان نهاد قابل اعتماد، این ماموریت را بپذیرد و دولت در نقش تسهیل‌گر با نگاه نوآورانه، مسائل مردم را به مردم بسپارد. در این‌صورت توسعه سرمایه انسانی متناسب شده و دانشگاه‌ها خود را با این شرایط تطبیق می‌دهند و مهارت و دانشی را منتقل خواهند کرد که به جذب افراد متخصص در نهادهای ماموریت‌پذیر بیانجامد و نظام اشتغال شکل گیرد.

او گفت: قواعد و مقررات کشور قابل اتکا و پایدار نیست و میان مسائل بخش خصوصی و مردم و حاکمیت اصلا مفاهمه‌ای دیده نمی‌شود و حتی اگر در اذهان اشتراکاتی وجود دارد اما در واقعیت عملیات، به نظر می‌رسد فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد. اگر فضای پیرامونی و فرهنگی آماده شود مطمئنا بخش خصوصی هم سرمایه را تامین خواهد کرد و هم راه‌حل ارائه داده و ثروت‌آفرینی می‌کند.

شهاب جوانمردی تصریح کرد: اگر به‌دنبال گره‌گشایی ملی هستیم نوآوری مهم‌ترین موضوعی است که تمرکز و تدقیق روی آن می‌تواند کمک کند که ما از این گرفتاری‌ها عبور کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین