|
|
امروز: پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۳۸۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
پارلمان گرجستان با این رای‌گیری و بی‌اعتنایی به مخالفت‌های «سالومه زورابیشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان، عملا عرصه را برای رئیس پارلمان به منظور امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون در چند روز آتی مهیا کرده است. سمت ریاست جمهوری در گرجستان تشریفاتی است.

پارلمان گرجستان با نادیده گرفتن انتقادها و اعتراض‌ها به لایحه جنجالی «عوامل خارجی» که موجی از ناآرامی‌ها را به راه انداخته است، وتوی رئیس‌جمهوری گرجستان را دور زد تا این لایحه به قانون تبدیل شود.

پارلمان گرجستان با این رای‌گیری و بی‌اعتنایی به مخالفت‌های «سالومه زورابیشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان، عملا عرصه را برای رئیس پارلمان به منظور امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون در چند روز آتی مهیا کرده است. سمت ریاست جمهوری در گرجستان تشریفاتی است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، زورابیشویلی پس از رای‌گیری در پارلمان و در حالی که تلاش می‌کند ائتلافی از احزاب اپوزیسیون را برای رقابت در انتخابات پارلمانی ۲۶ اکتبر سال جاری میلادی گردهم آورد، گفت قانونگذاران حزب حاکم تبدیل شدن به «برده روسیه» را برگزیده و مردم را تشویق می‌کنند تا به آنها رای دهند. مخالفان مدعی هستند که این قانون الهام‌گرفته از روسیه و با هدف سرکوب مخالفان است.

مناقشه در مورد پیش‌نویس لایحه عوامل خارجی، در واقع آزمونی کلیدی در نظر گرفته شد که آیا گرجستان جهت‌گیری غربی خود را حفظ می‌کند یا به جای آن به سمت روسیه متمایل می‌شود.

این لایحه سازمان‌هایی را که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج از این کشور دریافت می‌کنند، ملزم می‌کند که به‌عنوان «عامل نفوذ خارجی» ثبت‌نام کنند، در حالی که جریمه‌های تنبیهی برای تخلفات وضع می‌کند. تفلیس می‌گوید این لایحه برای ارتقای شفافیت و توقف آنچه که توطئه کشورهای غربی برای کشاندن گرجستان به جنگ با روسیه توصیف می‌کند، ضروری است.

هزاران نفر از مخالفان این لایحه در هنگام رای‌گیری روز سه‌شنبه مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند؛ تظاهراتی که در گرجستان از زمان استقلال از شوروی در سال ۱۹۹۱ و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ها در گرجستان محسوب می‌شود.

یکی از معترضان گفت، قانونگذارانی که به لغو وتوی رئیس‌جمهور رای دادند، «خائن‌ترین مردم تاریخ ما» هستند.

در حال حاضر تعداد زیادی از نیروهای ضدشورش در اطراف ساختمان پارلمان مستقر هستند، جایی که در هفته‌های اخیر از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و ماشین آب‌پاش علیه معترضان استفاده شده است.

ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا همگی از این لایحه که گروه‌های مخالف گرجستان آن را «قانون روسیه» نامیده‌اند، انتقاد کرده‌ و گفته‌اند که این لایحه بر اساس قوانین روسیه است که برای هدف قرار دادن مخالفان کرملین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه استفاده می‌شود.

ایالات متحده تهدید کرده که مقامات گرجستانی را که به این لایحه رای می‌دهند، تحریم می‌کند. اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد از رای به لغو حق وتو «عمیقا متاسف است» و در حال بررسی همه گزینه‌ها برای واکنش به این تحولات است. تفلیس هم که همچنان به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست، کشورهای غربی را بابت اخاذی بر سر این لایحه متهم کرده است.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین