کد خبر: ۳۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
قم به دلیل تمرکز مراجع، در معادلات میان جناحها بسیار تاثیر گذار است، از این جهت دولتها تلاش می‌کنند تا ارتباط خود را با مرجعیت حفظ و تقویت نمایند.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم محسن غرویان مدرس حوزه علمیه قم نوشت:
 
ایران جامعه‌ای است اسلامی و همیشه در طول تاریخ علما و مراجع از تاثیر قابل توجهی در میان مردم برخوردار بوده‌اند؛ از این رو می‌توان اشاره داشت که قم پایگاه مرجعیت و دیانت است لذا از آن جهت که دین در تارو پود این کشور و جامعه نقشی اساسی ایفا می‌کند و تاثیری عمده و سرنوشت‌ساز در مسائل سیاسی و اجتماعی دارد براین اساس به دلیل آنکه مراجع تقلید و علمای روحانی پیوندی ناگسستنی با امور دینی دارند و مظهر دین شناخته می‌شوند طبیعی است که از جایگاه و پایگاه خاصی در میان مردم برخوردار هستند و به قطعیت می‌توان اذعان داشت قدرت نفوذ بالایی هم در جامعه دارند.

 بنابراین قم به دلیل تمرکز مراجع، در معادلات میان جناحها بسیار تاثیر گذار است، از این جهت دولتها تلاش می‌کنند تا ارتباط خود را با مرجعیت حفظ و تقویت نمایند. دولت یازدهم نیز از این قاعده مستثنا نیست و چه بسا از آنجایی که آقای روحانی سالها در قم بودند و از شاگردان امام(ره) محسوب می‌شوند و به عنوان یک مجتهد دینی عضو مجلس خبرگان رهبری هم هستند اصرار بیشتری بر تقویت و تحکیم ارتباط میان دولت و مراجع دارند. در مجموع ارتباط ایشان با مراجع قم خوب ارزیابی می‌شود و وزرای کابینه مستمرا با رفت و آمد به قم سعی در استفاده از نظرات بزرگان قم بخصوص مراجع معظم دارند. از سوی دیگر باید اشاره کرد نگاه مراجع به دولت نیز نگاهی مثبت است و به لحاظ اقداماتی که دولت در دستور کار خود قرار داده است رویکرد حمایتی از دولت دارند البته این بدان معنا نیست که هیچ انتقاد یا تذکری نداشته باشند بلکه برای کمک به دولت و بهبود شرایط تذکرات را نیز هرگاه لازم شود یادآور می‌شوند. همانطور که ذکر شد تعامل دولت یازدهم با حوزه بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و بسیاری از مدرسین عالی حوزه جلسات مستمری با وزرا داشته‌اند که این جلسات باید بیشتر شود. البته گاه شاهدیم برخی افراد علیه دولت دست به شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی می‌زنند از جمله آنکه برخی اصرار دارند نشان دهند مراجع قم رابطه خوبی با دولت ندارند و از عملکرد دولت راضی نیستند این درحالی است که وقتی از نزدیک بر این روابط نظاره می‌شود درست نتیجه عکس شایعات به چشم می‌خورد؛ یعنی نگاه مثبت قم را به دنبال دارد همانطور که پیش از این نیز ذکر شد شاید مراجع تذکراتی را به مسئولین یادآور شوند اما روند کلی حرکت دولت را مثبت می‌دانند و هیچ مخالفتی هم تاکنون با اقدامات کلی دولت نداشته‌اند.

 نظر کلی مراجع نسبت به دولت مثبت است و حرکت دولت را سازنده و در راستای اعتلای کشور می‌دانند که این رویکرد مورد تائید همه مراجع است. گرچه برخی با بزرگ کردن تذکرات و انتقاداتی که برای بهتر شدن امور در زمینه‌های دینی و فرهنگی ارائه می‌شوند می‌خواهند نشان دهند که میان دولت و مراجع فاصله وجود دارد در حالی که دولت با رفتار خود و صلاح و مشورتهایی که با مراجع چه به صورت شخصی و چه در قالب وزرا و مسئولان انجام می‌دهد حکایت از حقیقتی دیگر دارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین