|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۳۸۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
سایت خبری اسرائیلی والانیوز حدود سه هفته پیش گزارش داد یک مقام ارشد دفاعی اسرائیلی به بنیامین نتانیاهو در کابینه جنگ هشدار داد که عدم ارسال تضمین مورد درخواست آمریکا، «یک موضوع فنی را به یک برخورد دیپلماتیک» تبدیل خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد اسرائیل طبق خواسته وزارت خارجه ایالات متحده، «تضمین‌های کتبی» به دولت جو بایدن ارائه کرده که از تسلیحات آمریکایی برای نقض قوانین بشردوستانه در جنگ غزه «استفاده نخواهد کرد».
 
خبرگزاری رویترز پنجشنبه دوم فروردین در این زمینه نوشت اسرائیل تا روز یکشنبه این هفته مهلت داشت تضمین‌های کتبی درخواست شده از سوی آمریکا را به واشنگتن ارائه کند.
 
وزارت خارجه آمریکا تا اوایل ماه مه (میانه اردیبهشت) ارزیابی خواهد کرد که آیا تضمین‌های اسرائیل «معتبر است یا نه» و آن را در گزارشی به کنگره آمریکا اطلاع خواهد داد.
 
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دوشنبه گفته بود هنوز تضمین کتبی اسرائیل دریافت نشده، اما رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، خبر داد تضمین کتبی به واشنگتن رسیده است.
 
جو بایدن ماه گذشته در سند جدیدی برای امنیت ملی آمریکا تأکید کرد کشورهای دریافت کننده اسلحه آمریکایی باید به قوانین بین‌المللی پایبندی نشان دهند.
 
سایت خبری اسرائیلی والانیوز حدود سه هفته پیش گزارش داد یک مقام ارشد دفاعی اسرائیلی به بنیامین نتانیاهو در کابینه جنگ هشدار داد که عدم ارسال تضمین مورد درخواست آمریکا، «یک موضوع فنی را به یک برخورد دیپلماتیک» تبدیل خواهد کرد.
 
شماری از مقامات پیشین آمریکایی نیز در نامه به دولت بایدن خواهان تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل در شرایط کنونی شدند.
 
حدود ۷۰ مقام پیشین، دیپلمات‌های سابق و افسران ارشد قبلی در دوره‌های گذشته در پنتاگون، نهادهای اطلاعاتی و کاخ سفید این نامه را امضا کرده‌اند.
 
این گروه در نامه خود که چهارشنبه اول فروردین مفاد آن منتشر شد، از دولت بایدن خواستند در صورتی که اقدامات اسرائیل «انکار حقوق مدنی» و «ضروریات اولیه برای فلسطینیان» و «گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی باشد»، به اسرائیل نسبت به عواقب جدی رویکردش هشدار بدهد.
 
با این حال، امضاکنندگان تأکید کردند که عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس «ضروری و موجه» است. آن‌ها از ارتش اسرائیل نیز خواستند قوانین تعامل با فلسطینیان را منطبق بر قوانین بین‌المللی اجرا کند.
 
بریتانیا و کانادا در مورد ادامه فروش تسلیحات به اسرائیل چه گفته‌اند؟
 
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت دوم فروردین گزارش داد دولت بریتانیا نیز «هشدار» داده که فروش تسلیحات به اسرائیل را به یک سری شروط موکول می‌کند.
 
این گزارش حاکی است یک تیم بریتانیایی که در روزهای گذشته با تیم شورای امنیت ملی اسرائیل دیدار کرد، از جمله خواهان آن شد که نیروهای یگان «نخبه» حماس که به ظن مشارکت عملی در حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل شناسایی و بازداشت شدند، بتوانند با اعضای نهادهایی مانند صلیب سرخ دیدار کنند.
 
یدیعوت آحرونوت افزود «نشانه‌های نگران‌ کننده‌ای وجود دارد» که کشورهای دوست اسرائیل «یکی پس از دیگری» برای ادامه فروش تسلیحات به اسرائیل شرط قائل می‌شوند.
 
اسرائیل برای ادامه جنگ در برابر گروه حماس در غزه و مقابله با حملات گروه حزب‌الله علیه مرزهای شمالی اسرائیل به‌ویژه به تسلیحات آمریکا نیاز دارد.
 
قرار است یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در روزهای آتی برای دیدار با همتای آمریکایی خود و اطمینان از ادامه دریافت تسلیحات آمریکا به واشنگتن برود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین