|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۸۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
بین برخی از آن‌ها و مطاپور مکالمات پرتنشی شکل گرفت که پلیس از ادامه آن جلوگیری کرد. به خاطر خطرناک بودن مطاپور حتی به او یک خودکار معمولی هم ندادند تا از آن به عنوان سلاح استفاده نکند. در ابتدای این دادگاه این متهم به برگزاری دادگاه در ماه رمضان اعتراض کرد و گفت: «من عصبانی هستم. چرا این جلسه در ماه رمضان انجام می‌شود؟ مقدس‌ترین ماه برای مسلمانان.

هفت صبح: در روز‌های اخیر اولین جلسه دادگاه زانیار مطاپور برگزار شد؛ مرد ایرانی‌الاصلی که در سال ۲۰۲۲ به یک بار اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در نروژ شلیک کرد و دو نفر را به قتل رساند. پلیس کانادا هم جزئیاتی از پرونده یک زن ایرانی به نام الناز حاجی‌محمد منتشر کرده که از مردان مختلف اخاذی کرده است. در خانه این زن که سردسته گروهی از کارگران جنسی است مقدار قابل توجهی پول نقد و چندین و چند لباس، کیف و عینک برند و لاکچری پیدا شده است.

زانیار مطاپور ۴۴ ساله متهم به اقدام تروریستی است، هرچند که خودش این اتهام را رد کرده و هیچ توضیحی به پلیس و دادگاه نمی‌دهد. زمانی که قاضی از او پرسید آیا بعد از خواندن کیفرخواست به جرم خود اعتراف می‌کنید یا نه، او فقط سرش را به نشانه «نه» تکان داد. زانیار مطاپور در تابستان سال ۱۴۰۱، با ده راند مسلسل و نه گلوله تفنگ به جمعیت ۵۶۰ نفری حاضر در منطقه تفریحات شبانه اسلو شلیک کرد. در جریان این تیراندازی در سه نقطه پایتخت نروژ، دو مرد ۵۰ و ۶۰ ساله کشته و ۲۱ نفر زخمی شدند.

او در جریان این جنایت، از دو سلاح مختلف ۱۹ گلوله شلیک کرده است. مطاپور حتی با وکیل خود هم صحبت نمی‌کند و وکیلش درخواست کرده تا جلسات دادگاه تا تابستان سال بعد ادامه داشته باشد. با توجه به گزارش روزنامه نروژی NRK جلسه دادگاه مطاپور بسیار پرتنش بوده است. شاهدان و قربانیان زیادی که در آن حادثه زخمی شده بودند در این دادگاه شرکت کردند و در جایگاه شاهد ایستادند.

بین برخی از آن‌ها و مطاپور مکالمات پرتنشی شکل گرفت که پلیس از ادامه آن جلوگیری کرد. به خاطر خطرناک بودن مطاپور حتی به او یک خودکار معمولی هم ندادند تا از آن به عنوان سلاح استفاده نکند. در ابتدای این دادگاه این متهم به برگزاری دادگاه در ماه رمضان اعتراض کرد و گفت: «من عصبانی هستم. چرا این جلسه در ماه رمضان انجام می‌شود؟ مقدس‌ترین ماه برای مسلمانان.

برای مثال چرا هیچ دادگاهی در تعطیلات مسیحی عید پاک وجود ندارد؟» یکی از قربانیان که از ناحیه سر به او شلیک شده و دچار مشکلات حرکتی و بینایی شده است در جواب به مطاپور توضیح داد که خودش هم مسلمان است و هیچ مانعی برای برگزاری دادگاه در ماه رمضان وجود ندارد. در این دادگاه اعلام شد که مطاپور پیش از اینکه در روز حادثه از خانه بیرون برود با داعش بیعت کرده و ویدئویی از خواندن این بیعت برای افرادی فرستاده است.

مطاپور اولین نفر در نروژ است که بر اساس ماده جدید در مورد اقدامات جدی تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد که مجازات آن تا ۳۰ سال زندان است. با این وجود او ممکن است به دلیل عدم سلامت روان به زندان فرستاده نشود. سه روانشناس و روانپزشک متخصص او را معاینه کرده‌اند. دو نفر از آن‌ها معتقدند که او در زمان جنایت عاقل بوده، اما نفر سوم نظر عکس دارد.

مطاپور که اهل یکی از مناطق کردنشین ایران است در سال ۱۳۶۹ بعد از گذراندن دو سال در پاکستان به همراه خانواده به نروژ پناهنده شد. در گزارشات پلیس آمده که این مرد ایرانی مدت‌هاست با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کند و مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید (سوء ظن شدید) است.

روزنامه کانادایی ونکوورسان در روز‌های گذشته جزئیاتی از پرونده الناز حاجی‌محمد منتشر کرد؛ زنی ایرانی که گفته می‌شود سردسته و رئیس گروهی از زنان کارگر جنسی در بریتیش کلمبیاست و از مردان زیادی اخاذی و دزدی کرده است. این زن ایرانی پرونده‌های دیگری هم در دست پلیس دارد، اما پیگیری این پرونده از فوریه سال گذشته شروع شده است. بر اساس اسناد منتشر شده از دادگاه بیش از ۲۶۷ هزار دلار پول نقد و مجموعه بزرگی از لباس و کفش و اکسسوری‌های برند گرانقیمت از این گروه کشف و ضبط شده است.

به قدری اموال کشف شده از این زن و دار و دسته‌اش زیاد بوده که ۴۷ صفحه از پرونده فقط مربوط به این اقلام است. بر اساس گزارش پلیس ۴۹۵ لباس برند، ۴۹۹ جفت کفش دیزانر، ۵۳ عینک برند و گرانقیمت، ۱۴ قطعه جواهر از طراحان مشهور دنیا، ۹۴ عدد کیف لوکس از برند‌هایی مانند لویی ویتون، گوچی و دیور و همچنین یک مایوی لوئی ویتون که با طلا تزئین شده از خانه آن‌ها کشف شده است.

دو مجسمه دکوری نقره هم از برند ورساچه در خانه آن‌ها پیدا شده است. حاج‌محمدی تنها کسی است که در این پرونده نامش رسانه‌اش شده و گفته می‌شود او تمام برنامه‌ریزی‌ها از جمله قرار گذاشتن با مشتری و اخاذی کردن از آن‌ها را انجام می‌داده است. در برخی موارد او قربانیان را تهدید می‌کرده که اگر از او شکایتی شود آن‌ها را پیش خانواده و همکارانشان رسوا می‌کند.

براساس اسناد دادگاه، یکی از قربانیان با حاجی محمد در یک بار آشنا شد و او را به خانه خود دعوت کرد. وقتی به خانه رفت حاجی محمد با همدستانش به خانه او هجوم آوردند و او را تهدید کردند. آن‌ها تعدادی از اشیای قیمتی خانه را دزدیدند و مقدار زیادی پول نقد از گاوصندوق برداشتند و از خانه خارج شدند.

جالب اینکه بعدا دوباره به خانه این مرد برگشتند و پول بیشتری از او اخاذی کردند. آگوست سال گذشته حاجی محمد دستگیر شد. او همچنین دو پرونده قدیمی دیگر، با اتهاماتی مشابه در دست پلیس دارد و هنوز در این پرونده دفاعیه‌ای ارائه نکرده است. همچنین هیچ یک از این اتهامات در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین