|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۳۸۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
مسکو کی‌یف را به دلیل حملات چندروزه به زیرساخت‌های روسیه به خرابکاری در انتخاباتش متهم می‌کند؛ حملاتی که یکی از گسترده‌ترین عملیات هوایی در خاک روسیه از زمانی توصیف شده که پوتین دو سال پیش دستور حمله به اوکراین را صادر کرد.

در آخرین روز رأی‌گیری در انتخابات روسیه، ۳۵ پهپاد اوکراینی، مناطق وسیعی از روسیه از جمله مسکو را هدف قرار دادند که این حملات به آتش‌سوزی موقت در یک پالایشگاه نفت، قطع برق در مناطق مرزی و نیز محدودیت پروازی در فرودگاه‌های مسکو منجر شد.
 
مسکو کی‌یف را به دلیل حملات چندروزه به زیرساخت‌های روسیه به خرابکاری در انتخاباتش متهم می‌کند؛ حملاتی که یکی از گسترده‌ترین عملیات هوایی در خاک روسیه از زمانی توصیف شده که پوتین دو سال پیش دستور حمله به اوکراین را صادر کرد.
 
پوتین که پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی قطعی او در انتخابات است، وعده داده که اوکراین را به خاطر این حملات مجازات خواهد کرد.
 
در سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در سخنرانی ویدئویی شبانه‌اش بدون اشاره به تشدید حملات گزارش‌شده توسط نیروهای اوکراین، از نیروهای نظامی و اطلاعات خود برای «قابلیت‌های دوربرد» جدید تشکر کرد.
 
رویترز می‌گوید که هنوز به طور مستقل امکان تأیید این گزارش‌ها را ندارد.
 
آن طور که وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد، ۱۷ پهپاد بر فراز منطقه کراسنودار در جنوب روسیه، چهار فروند بر فراز مسکو، و چندین پهپاد دیگر در شش منطقه دیگر روسیه منهدم شدند.
 
ستاد عملیاتی منطقه کراسنودار در جنوب روسیه نیز در تلگرام اعلام کرد که حمله پهپادی خنثی شد، اما بر اثر سقوط یکی از پهپادها در یک پالایشگاه این منطقه آتش‌سوزی رخ داد.
 
این آتش‌سوزی که محل آن پالایشگاه اسلاویانسک در کراسنودار گزارش شده، مهار شده و تلفات جانی نداشته، اگرچه به نوشته رویترز اطلاعات اولیه حاکی از مرگ یک نفر بر اثر سکته قلبی بود.
 
رومن سینیاگوفسکی، رئیس منطقه اداری اسلاویانسک، در تلگرام نوشت که کارگران پالایشگاه تلگرام تخلیه شدند و هیچ تهدیدی برای مناطق مسکونی مجاور از این حادثه وجود نداشت.
 
در این میان روزنامه اوکراینی «اوکراینسکا پراودا» به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراینی نوشت که کی‌یف این حمله پهپادی را موفقیت‌آمیز می‌داند، زیرا «آتش‌سوزی بزرگی در نزدیکی واحدهای تقطیر خام که هدف اصلی بودند، رخ داده است».
 
پالایشگاه اسلاویانسک، در حدود ۷۰ کیلومتری شمال کراسنودار، هر ساله حدود ۴.۵ میلیون تن نفت خام فرآوری می‌کند و تولیدات آن عمدتاً برای صادرات استفاده می‌شود، گرچه مقداری از بنزین تولیدی این پالایشگاه مصرف داخلی دارد.
 
این پالایشگاه تنها پالایشگاهی نیست که در دوران تهاجم روسیه به اوکراین هدف حمله پهپادی اوکراین بوده و آن طور که رویترز به نقل از یک منبع اطلاعاتی اوکراین می‌نویسد پهپادهای تهاجمی دوربرد اوکراینی در طول جنگ، تاکنون ۱۲ پالایشگاه نفت روسیه را هدف حمله قرار داده‌اند.
 
لغو محدودیت پروازی در سه فرودگاه مسکو
 
در مسکو اما سرگئی سوبیانین، شهردار پایتخت گفت که هیچ تلفات یا خسارتی بر اثر سرنگونی پهپادها در سه منطقه نزدیک مسکو گزارش نشده است.
 
میخائیل یورایف فرماندار شمال مسکو نیز در تلگرام نوشت که چهار هواپیمای بدون سرنشین بر فراز منطقه یاروسلاول منهدم شد، هیچ خسارت یا تلفاتی گزارش نشده است.
 
این در حالی است که صبح امروز و به دنبال این حمله پهپادی، عملیات پروازی در سه فرودگاه مسکو برای ساعاتی متوقف شد.
 
رویترز به نقل از فرماندار ویاچسلاو گلادکوف نیز نوشت که در منطقه مرزی بلگورود، خطوط برق و گاز در یک روستا به دلیل حمله چهار پهپاد اوکراینی آسیب دیده است.
 
در این منطقه بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسی روز یکشنبه ۱۲ موشک پرتاب‌شده از خاک اوکراین را نیز سرنگون کردند.
 
در حالی که روسیه با حملات اوکراین مواجه بود، ارتش کی‌یف روز یکشنبه اعلام کرد که حملات هوایی روسیه به شرکت‌های کشاورزی آسیب رسانده و چندین ساختمان صنعتی در بندر اودسا در دریای سیاه را در طول شب تخریب کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین