|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۳۸۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۴
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت تولید گوشت قرمز نیز اشاره کرد و گفت: شرایط ما در عرضه‌ی گوشت قرمز اندکی با مرغ متفاوت است. به طور سنتی تمام تقاضای گوشت قرمز کشور از داخل تامین نمی‌شد و برخلاف مرغ که کاملا متکی به تولید داخل بودیم همواره بخشی از نیاز بازار را از محل واردات تامین می‌کردیم. این نیاز وارداتی عمدتا به شکل گوشت منجمد است که نیاز صنف و صنعت را تامین می‌کند.

ایسنا: معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: چون در میدان بهمن گوشت گرم وارداتی به شکل لاشه و شقه عرضه می‌شد و قطعه بندی آن زمان‌بر بود، صف‌هایی را ایجاد می‌کرد. البته اختلاف قیمت آن با قیمت بازار نیز طبیعتا انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند که ممکن است برای غیر از نیاز مصرفی افراد در صف قرار بگیرند. اما قرار است این گوشت‌ها در بشقاب‌های آماده توزین شده با لیبل قیمت در اختیار شهروندان قرار گیرد.
 
احمد خانی نوذری با بیان اینکه در حوزه مرغ در کشور خودکفا هستیم، گفت: سطح بسیار بالایی از تولید را در ماه‌های اخیر تجربه می‌کنیم و تلاش شده که حجم عرضه در بازار به شکلی باشد که تقاضا را در ایام پرمصرف پوشش دهد. ماه‌های اخیر در جوجه ریزی رکورد زده شده و بالای ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی نیز انجام شده است. این مقدار جوجه‌ریزی نه تنها کفاف بازار را خواهد داد بلکه در وزارت جهادکشاورزی برنامه‌هایی برای صادرات مرغ داریم و هیچ نگرانی در مورد تامین مرغ به میزان کافی و با قیمت مصوب در بازار وجود ندارد.
 
عرضه مرغ با قیمت کمتر از ۸۰ هزار تومان
 
وی افزود:در دی‌ماه امسال ۱۵۳ میلیون قطعه و در بهمن ماه امسال هم ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم. بازار روان است و مرغ با قیمت پایین‌تر از ۸۰ هزار تومان در میادین هم عرضه می‌شود.
 
 معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی  در ادامه به وضعیت تولید گوشت قرمز نیز اشاره کرد و گفت: شرایط ما در عرضه‌ی گوشت قرمز اندکی با مرغ متفاوت است. به طور سنتی تمام تقاضای گوشت قرمز کشور از داخل تامین نمی‌شد و برخلاف مرغ که کاملا متکی به تولید داخل بودیم همواره بخشی از نیاز بازار را از محل واردات تامین می‌کردیم. این نیاز وارداتی عمدتا به شکل گوشت منجمد است که نیاز صنف و صنعت را تامین می‌کند.
 
تولید گوشت قرمز در سال‌های قبل با چالش مواجه شد
 
وی تصریح کرد: در دو سالی که گذراندیم یعنی سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ شرایط بسیار خاصی در کشور بوجود آمد. مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد و زنجیره‌ تولید گوشت قرمز با چالش و آسیب‌هایی مواجه شد. مهم‌ترین آنها خشکسالی بود و به موازات آن افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌ها، عدم حمایت کافی از زنجیره‌های تولید در حوزه‌ی سرمایه در گردش به‌واسطه‌ی حذف ارز ترجیحی و مجموعه‌ی این چالش‌ها باعث شد تا تولید داخلی  با آسیب و چالش جدی مواجه شود. در سال۱۴۰۲ التهاباتی را در حوزه گوشت قرمز داشتیم که وزارت جهادکشاورزی در این راستا دو اقدام انجام داد.
 
خانی نوذری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در ادامه گفت: به نسبت سال‌های گذشته واردات گوشت منجمد را توسعه دادیم. تقریبا دو برابر پارسال واردات گوشت منجمد در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم که مصارف صنف و صنعت را به طور کامل تامین کنیم و صنعت را از حوزه‌ی بازار گوشت گرم بیرون بیاوریم.
 
به گفته وی امسال تقریبا در واردات به مرز ۸۰ هزار تن رسیدیم و امیدواریم تا پایان سال یا پایان ماه مبارک رمضان به واردات ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد برسیم که کل نیاز صنعت  به طور کامل تامین شود. همچنین در حال حاضر نیز به طور معمول روزانه  ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن در روز گوشت گرم وارد بازار می‌کنیم.
 
 معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: تقارن ماه رمضان و عید تقاضای بسیار زیادی  به بازار تحمیل می‌کند. اما تلاش می‌کنیم با حجم واردات بیشتر بازار را به نسبت کنترل کنیم.
 
واردات در بلندمدت به تولید داخل آسیب می زند
 
وی عنوان کرد: امکان تامین از طریق واردات بیشتر وجود دارد ولی واردات در احجام بسیار بالا در بلند مدت آسیب زننده جریان تولید داخل است. بازار باید از داخل تامین شود بنابراین تمام تلاش وزارت جهاد این است که به قدری گوشت گرم وارد کند که فقط ثبات در بازار برقرار شود و همچنین جریان تولید قوت بگیرد و به روال سابق خود بازگردد.
 
نوذری همچنین افزود: در هفته‌های گذشته به واسطه نزولات جوی و بارش برف، جریان تدارک گوشت گرم برای کشور دچار اختلال شد که اندکی افزایش قیمت داشتیم اما در تلاش هستیم که با عرضه بیشتر ثبات را به بازار بازگردانیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی بازار داخلی به ثبات می رسد، گفت: بارش‌های هفته‌ و ماه‌های اخیر فضای مناسبی را برای پرورش دام داخلی فراهم کرده است. همچنین در کنار آن عرضه‌ با قیمت پایین نهاده‌های دامی در کشور که در نیمه‌ی دوم امسال بوجود آمد و به موازات آن ارائه‌ی نهاده‌های دامی به شکل مدت دار در اختیار دامداران عشایری کشور باعث شد انگیزه‌ها برای نگهداشت دام در این مقطع که فصل زایش است بیشتر شود.
 
 معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با رشد تولید داخل در بهار سال آینده با عرضه‌ی بیشتر دام داخلی مواجه خواهیم بود. برآوردهای واحدهای تخصصی ما این است که با این حجم تولید و با این حجم نهاده‌های دامی با قیمت مناسب حتما عرضه‌ بیشتر دام داخل را در بهار امسال خواهیم داشت.
 
بدون تورم و عوامل موثر دیگر قیمت شقه گوسفندی کمتر ۵۰۰ تومان می‌شود
 
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت: با فرض این که ما در سال آینده تورم یا سایر عوامل موثر بر آن را نداشته باشیم برآورد واحدهای تخصصی این است که با قیمت دام زنده حدود ۲۱۰-۲۲۰ هزار تومانی  عملا لاشه و شقه‌ی زیر ۵۰۰ هزار تومان است.
 
سال‌آینده  ۱۴۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی برای سال آینده
 
وی در ادامه گفت: برنامه‌ ما در وزارت جهاد کشاورزی برای سال آینده حداقل ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه به شکل مستمر است. برنامه ریزی ها برای مازاد تولید، صادرات است که هم کمک کننده به زنجیره‌ی تولید باشد و هم این که هیچ نگرانی از نظر تامین بازار داخلی نداشته باشیم. با ۱۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی حداقل ۲۲۰ هزار تن تولید گوشت مرغ در ماه خواهیم داشت.
 
گوشت گرم وارداتی به شیوه جدیدی عرضه می‌شود
 
 وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه گوشت تنظیم بازار در میدان بهمن متوقف شده است یا خیر تصریح کرد: عرضه گوشت متوقف نشده بلکه روز گذشته به واسطه‌ مسائل مرتبط با تعطیلات چهارشنبه سوری عرضه متوقف شد ولی از امروز بخشی از گوشت گرم وارداتی را به شیوه‌ی جدید عرضه خواهیم کرد.
 
عرضه گوشت گرم وارداتی در بشقاب‌های لیبل دار
 
نوذری در ادامه افزود:گوشت گرم وارداتی از امروز دوباره پرحجم در میدان بهمن عرضه خواهد شد، ولی شیوه‌ی عرضه متفاوت خواهد بود تا شهروندان در صف نمانند. قبلا توزیع به شکل لاشه گوشت گرم گوسفندی در میدان بهمن بود که قطعه‌بندی کردن آن زمان‌بر بود اما از امروز به شکل پرحجم  و بسته بندی شده در بشقاب‌های آماده توزین شده با لیبل قیمت بلافاصله در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
 
وی در ادامه گفت: روزانه حدود ۶ تا ۷ تن گوشت گرم وارداتی عرضه می‌کردیم اما برنامه داریم در میدان بهمن اگر نیاز بازار باشد تا ۱۰ تن در روز نیز عرضه گوشت گرم داشته باشیم.
 
وی همچنین اظهار کرد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار به شکل زنجیره‌ای در کل گستره‌ جغرافیایی شهر و استان توزیع می‌شود. در میدان بهمن چون به شکل لاشه و شقه عرضه می‌شد، حجم بالاتری در اختیار مردم قرار می‌گرفت و غیر بسته بندی بود صف‌هایی را ایجاد کرد که امیدواریم روان‌تر شود. البته اختلاف قیمت آن با قیمت بازار طبیعتا انگیزه‌هایی را ایجاد می‌کند که ممکن است برای غیر نیاز مصرفی افراد در صف قرار بگیرند. امیدواریم با کمک شهروندان و مدیریت بتوانیم این مسیر را پشت سر بگذاریم.
 
گوشت گرم تنظیم بازاری در مراکز استان‌های پرجمعیت توزیع می شود
 
 معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: طبق مصوباتی که وجود دارد عمده‌ی نیاز بازار در حوزه‌ی مصرف گوشت گرم برای مراکز پرجمعیت کشور، مراکز استان‌های پرجمعیت کشور عرضه می‌شود. چون این استان‌های پرجمعیت مثل استان تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی این‌ها عمدتا تولید کننده‌ دام در میزان بالا نیستند و نیاز خودشان را از سایر استان‌ها تامین می‌کنند. تدبیر بر این بوده که برای این مراکز پرمصرف که خودش شاخص قیمت در کل کشور هستند و قیمت را در کل کشور تعیین می‌کنند برنامه ریزی‌هایی صورت گیرد تا با عرضه‌ی پرحجم گوشت وارداتی در مراکز پرمصرف هم سیگنال مدیریت قیمت برای کل بازار صادر شود و هم کمک کند که این مراکز پرمصرف از بازار دام استان‌ها  خارج شوند و قیمت در استان‌هایی که خودشان تولید دام دارند منطقی و رقابتی باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین