|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۳۸۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
معاون اجتماعی فراجا برخورد با پدیده قاچاق برای نظم اقتصادی و حمایت از تولید را از دیگر مسئولیت‌های پلیس عنوان کرد و گفت: مرز‌های کشور مهم‌ترین گلوگاه‌ها برای سودجویان و مخلان نظم اقتصادی است که مرزبانان توانستند با نثار جان عزیزشان و اراده قوی قاچاقچیان را زمین‌گیر کنند.



ایرنا: سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور با اشاره به جدیت پلیس در مقابله با مواد مخدر گفت: امسال ۲۲۱ هزار ۸۳۹ معتاد متجاهر در سراسر کشور جمع‌آوری شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۱۵ درصدی داشته است.

سردار سعید منتظرالمهدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به ارایه گزارش عملکرد پلیس در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: حوزه مواد مخدر یکی از اولویت‌های پلیس در سالی که پشت سر گذاشتیم، بود و در این راستا جمع‌آوری معتادان متجاهر یکی از اصلی‌ترین اقدامات به دستور فرماندهی فراجا برای ارتقای احساس امنیت در جامعه در دستور کار قرار گرفت.

وی به برخورد قاطع پلیس با فروشندگان مواد مخدر اشاره کرد و افزود: امسال ۱۵۰ هزار و ۵۸۴ تَن از خرده فروشان مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند که نتیجه آن کاهش ۱۵ درصدی اخبار ۱۱۰ شهروندان در خصوص جرائم مرتبط با مخدر بود.

به گفته معاون اجتماعی فرماندهی کل انتظامی، ۵۳۶ هزار کیلوگرم انواع مخدر و روانگردان کشف و ضبط شد که رشد قابل توجهی را در عملیات و کشفیات پلیس داشته است.

دستگیری ۱۸ هزار مالخر اموال مسروقه

سخنگوی فراجا یکی دیگر از اقدامات پلیس را ساماندهی و نظارت بیشتر بر فعالیت مالخر‌ها عنوان کرد و گفت: ۱۸ هزار مالخر اموال مسروقه که بیشترین آن در استان تهران بودند، دستگیر شدند و این اقدام کنترل ۴ درصدی وقوع سرقت را نسبت به سال گذشته ایجاد کرد.

سردار منتظرالمهدی از افزایش ۱۲۴ درصدی کشف کیف قاپی خبر داد و اضافه کرد: امسال ۸۷ درصد خودرو‌های و وسائل نقلیه مسروقه کشف و به صاحبان و مالکان آن بازگردانده شد.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۰ درصد سرقت‌های مهم و ۳۳ درصد سرقت‌های خرد کشف شدند، افزود: در مجموع ۳۵ درصد کل سرقت‌ها کشف شدند و با تشکیل بانک اطلاعاتی ۷۰۰ نفر از مالخر‌های حرفه نیز دستگیر شدند.

به گفته این مقام قضایی پلیس امسال موضوع بانک اطلاعاتی قطعات خودرو برای شناسایی بهتر اقلام سرقتی در اولویت قرار داد و بر اساس آن ۲۵۰ میلیون اطلاعات قطعات را از خودروسازان برای بهره برداری در طرح پایش ثبت کرد.

کشف ۲۰ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق

معاون اجتماعی فراجا برخورد با پدیده قاچاق برای نظم اقتصادی و حمایت از تولید را از دیگر مسئولیت‌های پلیس عنوان کرد و گفت: مرز‌های کشور مهم‌ترین گلوگاه‌ها برای سودجویان و مخلان نظم اقتصادی است که مرزبانان توانستند با نثار جان عزیزشان و اراده قوی قاچاقچیان را زمین‌گیر کنند.

سردار منتظرالمهدی کشف و ضبط کالای قاچاق به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در عملیات‌های متعدد مرزبانی را تنها بخشی از خدمت فرزندان پلیس در لبه‌های جغرافیایی کشور دانست و افزود: افزایش ۱۱ درصدی کشفیات سوخت قاچاق و ۱۷ درصدی مواد مخدر گوشه‌ای اقداات مرزبانان فراجا بوده است.

به گفته او، امسال در عملیات مکرر مرزبانان فراجا ۱۷۱ نفر از اشرار و گروهک‌های تروریستی شناسایی و دستگیر شدند و شاهد افزایش ۸۸ درصدی هلاکت اشرار، قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر بودیم.

کاهش ۳ درصدی درگیری و نزاع

سخنگوی فراجا در ادامه موضوع نزاع خیابانی و درگیری فردی و دسته جمعی را از خطوط قرمز پلیس برای نظم اجتماعی و امنیت روانی جامعه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با برنامه‌ها و اقدامات به موقع پلیس به خصوص در حوزه پیشگیری امسال شاهد کاهش ۳ درصدی نزاع جمعی و فردی بودیم.

سردار منتظرالمهدی همچنین اعلام کرد که امسال طبق گزارش پلیس پیشگیری ۷۰ درصد پرونده‌های نزاع و درگیری در مراکز انتظامی از جمله کلانتری و پاسگاه‌های پلیس منجر به مصالحه و قضایی زدایی شد.

وی به استفاده از ظرفیت یگان‌های ویژه در ارتقای امنیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با تدابیر فرماندهی کل انتظامی وظایف جدیدی برای یگان‌های ویژه دیده و تبیین شد تا از توانایی متعدد این نیروی کارآزموده پلیس در ارائه خدمات و کمک به دیگر حوزه‌های تخصصی پلیس استفاده شود.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: با این وجود در حوزه تخصصی یگان‌های ویژه نیز شاهد کشف ۸۸ درصد آدم ربایی و گروگان‌گیری بودیم که نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است.

ایجاد ۱۱۷ مورد صلح و سازش قومی

سخنگوی فراجا به عملکرد حوزه اجتماعی در سال جاری پرداخت و گفت: تاسیس باشگاه خبرنگاران دانش‌آموزی پلیس، ایجاد رسانه تعاملی با محوریت و شعار مردم پایه، طرح همیار آرامش در محلات، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی پلیس تنها گوشه‌ای اقدامات پلیس در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: در سال جاری توانستیم تعداد ۲۵۰ برنامه ۱۱۰ ثانیه‌ای پلیس و تعداد قابل توجهی فیلم، انیمیشن و مجموعه تلویزیونی پلیسی برای فرهنگ سازی در حوزه پیشگیری تولید و به نمایش عموم قرار دهیم.

به گفته این مقام قضایی، دایره اقدامات پلیس در حوزه اجتماعی بسیار گسترده است، اما یکی از مهم‌ترین اقدامات ایجاد صلح و سازش در میان قبایل و طوایف بود که پیشتر دارای نزاع و درگیری بودند و در این رابطه ۱۱۷ مورد صلح قومی با اقدامات معاونت اجتماعی انجام شد.

وی در پایان توسعه برند پلیس تعاملی در کشور با نگاه ملی به جمعیت را مهم‌ترین دستاورد انتظامی دانست و افزود: پلیس ارتباط با مردم و مردم پایه کردن حل معضلات اجتماعی را مهم‌ترین راهکار برای جلب اعتماد عمومی و ارتقای امنیت اجتماعی میداند و این مسیر را برای سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین