|
|
امروز: چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۳۸۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
من فکر نمی‌کنم در برابر ۲۷۰ نفر، این تعداد اصلاح‌طلبی که وارد مجلس شدند، عدد چشمگیری را تشکیل دهند، باید منتظر بود و مشاهده کرد که در نهایت چه ترکیبی می‌تواند حرف آخر را زد، آن وقت می‌شود قضاوت کرد که این تعداد می‌تواند فراکسیون اقلیت مقتدری را به وجود بیاورند یا خیر، البته منظور اقلیت صاحب نظر و صاحب رأی است.

عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید: ائتلاف‌های متعدد در اصولگرایان شکل گرفت و این زمینه‌سازِ رفتن به سمت رویکردی است که در هیئت‌ها و دسته‌جات بروز و ظهور دارد، که چرا و به چه کسی رأی دهید، فارغ ار اینکه فرد مورد نظر تا چه اندازه به اخلاق و نظام پایبند است.

 اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس پیشین کتابخانه ملی، در واکنش به نتایج انتخابات تا این لحظه، براین باور است که وقتی کاندیدای مناسب در انتخابات وجود نداشته باشد مشارکت در انتخابات اهمیت ندارد.

اشرف بروجردی همچنین در واکنش به رأی آوردن افراد به جای لیست‌ها می‌گوید اصولگرایان لیست‎های متعددی ارائه کردند که برای انتخاب افراد برای حضور در لیست مواردی نظیر پایبندی فرد به اخلاق و نظام را ملاک قرار ندادند.

در ادامه گفتگوی خبرآنلاین با اشرف بروجردی، عضو حزب اتحاد ملت را می‌خوانید:

****

*خانم بروجردی! تا این لحظه گفته می شود میزان مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس، پایین‌ترین حدنصاب در انتخابات مجلس رقم خورده ات، ارزیابی شما از این آمار چیست؟

کل مجلس باید صدای ملت باشد نه صدای طیف خاص. کاری که شورای نگهبان انجام داد و ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفت، انتظار می‌رفت که همین طیف وارد مجلس شود چراکه اینها بسیار مهندسی شده برنامه انتخابات را پیش می‎ برند. حتی اینکه بسیار التماس کردند که مردم در انتخابات شرکت کردند، به این دلیل نبود که سطح مشارکت افزایش پیدا کند بلکه به خاطر این بود که فکر می‌کردند در صورت مشارکت بیشتر، برای این افرادی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، از مردم تاییدیه‌ای گرفتند.

در هر صورت فکر می‌کنم از انتخابات صورت گرفته غیر از این انتظار نمی‌رفت که تبعاً افراد تندرو وارد مجلس شوند. البته رسایی قبلاً این پیام را داده بود که اگر میزان مشارکت افزایش پیدا کند، به نفع ما نیست بلکه به ضرر ما است. وقتی اساساً شرایط برگزاری انتخابات مهندسی شده است دیگر فرقی نمی‌کند فرد در انتخابات شرکت کند یا خیر.

برای ارزیابی میزان مشارکت در انتخابات باید تهران را مدنظر قرار داد

*بنابراین شما بر این باور هستید که مشارکت حداقلی مطلوب اصولگرایان و مشخصا تندروها است؟

بله، اینها در ظاهر فریاد می‌زنند که ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کردند اما این ۴۰ درصد را با احتساب شهرستان‌ها که در آنجا قبیله‌گرایی و خانواده‌گرایی در انتخابات بسیار اهمیت دارد و مرسوم است، می گویند درحالیکه نمی‌شود این را به حساب کل انتخابات نوشت چراکه در حوزه‌های مذکور بحث‌های سیاسی، حزب و گروه مطرح نیستند، بلکه شرایط عمومی منطقه اهمیت دارد.

اگر قرار است در مورد مشارکت ارزیابی صورت بگیرد، باید تهران را ملاک قرار داد چراکه نمایندگان این حوزه به دور از قوم‌گرایی وارد مجلس شدند و طبیعتاً هر چه میزان مشارکت پایین باشد، پیروزی با اصولگرایان است، البته این نکته را در شرایطی مطرح می‌کنم که در تهران می‎توانستیم کاندیدای مناسبی داشته باشیم، وقتی کاندیدای مناسب نداریم کاهش یا افزایش میزان مشارکت فرقی نمی‌کند، بالاخره قرار بود عده‌ای وارد مجلس شوند که همان ها هم رفتند.

زایش ائتلاف ها عجیب بود

*نکته دیگر در انتخابات این دوره مجلس در تهران این بود که نتایج نشان می‌دهد شرکت‌کننده‌ها به لیست‌ها رأی ندادند

لیست‌های اصولگرایان بسیار متعدد و متنوع بود و زایشی که در این دوره از انتخابات مجلس برای تشکیل ائتلاف‌ها صورت گرفت، بسیار عجیب بود، در حقیقت ائتلاف‌های متعدد شکل گرفت و این زمینه‌سازِ رفتن به سمت رویکردی است که در هیئت‌ها و دسته‌جات بروز و ظهور دارد، که چرا و به چه کسی رأی دهید، فارغ ار اینکه فرد مورد نظر تا چه اندازه به اخلاق و نظام پایبند است.

*در حال حاضر چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر پزشکیان، تاجگردون و فرید موسوی به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند، این اقلیت تا چه اندازه می‌توانند در مجلس موثر باشند؟

من فکر نمی‌کنم در برابر ۲۷۰ نفر، این تعداد اصلاح‌طلبی که وارد مجلس شدند، عدد چشمگیری را تشکیل دهند، باید منتظر بود و مشاهده کرد که در نهایت چه ترکیبی می‌تواند حرف آخر را زد، آن وقت می‌شود قضاوت کرد که این تعداد می‌تواند فراکسیون اقلیت مقتدری را به وجود بیاورند یا خیر، البته منظور اقلیت صاحب نظر و صاحب رأی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین