|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۳۸۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
با وجود جو امنیتی آرام، سوریه همچنان با چالش‌های جدی مواجه است که جدی‌ترین آن‌ها نیروهای خارجی هستند که بخش‌هایی از این کشور را تحت اشغال در آورده‌اند، گروه‌های تروریستی شناخته‌شده توسط شورای امنیت که کنترل برخی مناطق را به دست گرفته‌اند، و همچنین تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه سوریه که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

ایسنا:امیر سعید ایروانی گفت: ادعای نگرانی از وضعیت اسفبار انسانی در سوریه به همراه تحریم‌های یکجانبه علیه مردم این کشور، چیزی جز ریاکاری نیست.

 امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «وضعیت خاورمیانه» گفت که فرآیند سیاسی به رهبری و تحت مالکیت سوریه، که توسط سازمان ملل تسهیل می‌شود، تنها رویکرد عملی برای پایان دادن به بحران است.

وی افزود: با وجود جو امنیتی آرام، سوریه همچنان با چالش‌های جدی مواجه است که جدی‌ترین آن‌ها نیروهای خارجی هستند که بخش‌هایی از این کشور را تحت اشغال در آورده‌اند، گروه‌های تروریستی شناخته‌شده توسط شورای امنیت که کنترل برخی مناطق را به دست گرفته‌اند، و همچنین تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه سوریه که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در این میان، حملات موشکی مداوم رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوضاع را در سوریه پیچیده‌تر می‌کند، موجب انقطاع فعالیت‌های بشردوستانه شده و دسترسی بشردوستانه را مختل می‌نماید.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رژیم اسراییل را به دلیل چنین نقض آشکاری قویاً محکوم می‌کند افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌ که بحران سوریه باید به‌صورت مسالمت‌آمیز و بر اساس منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی و همچنین با احترام کامل به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه حل و فصل شود. در این چارچوب، معتقدیم که تمام نیروهای خارجی که به‌طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند باید بدون هیچ پیش‌شرط یا تاخیری این کشور را ترک نمایند. گروه‌های تروریستی نباید اجازه داشته باشند که از میلیون‌ها غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی برای انجام فعالیت‌های فجیع خود استفاده کنند. رژیم اسرائیل همچنین باید به اقدامات تجاوزکارانه خود علیه سوریه پایان دهد.

ایروانی افزود: شورای امنیت باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین نماید.

وی با بیان اینکه بحران انسانی در سوریه همچنان وخیم است و مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند خاطرنشان کرد: بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، 15.3 میلیون نفر از جمعیت 23.2 میلیون نفری سوریه در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. با وجود تلاش‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن برای رساندن کمک‌های ضروری به نیازمندان، تأثیر مستمر تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی و همچنین سیاسی شدن کمک‌های بشردوستانه بار نامتناسبی را بر دوش مردم سوریه از جمله زنان و کودکان وارد کرده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه مردم سوریه در حالی‌ که ادعای نگرانی از وضعیت اسفبار انسانی آن دارد، چیزی جز ریاکاری نیست. این اقدامات غیرقانونی و مخرب باید فوراً پایان یابد. علاوه بر این، کمک‌های بشردوستانه و طرح‌های بازسازی در سوریه نباید به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه استفاده شود.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های جمهوری عربی سوریه برای حمایت و تسهیل دسترسی بشردوستانه به تمام مناطق این کشور تقدیر و تشکر می‌کند. همچنین ایران از تصمیم حاکمیتی دولت سوریه برای تمدید مجوز اعطایی به سازمان ملل متحد و آژانس‌های تخصصی آن برای استفاده از گذرگاه‌های «باب‌الهوی» «باب‌السلامه» و «الراعی» برای به ترتیب شش و سه ماه دیگر استقبال می‌کند.

ایروانی گفت: ما بر لزوم دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به‌ویژه از طریق سازوکار گذرخطی (درون‌مرزی) و در هماهنگی کامل با دولت سوریه تأکید می‌کنیم. به همین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت پروژه‌های بازسازی که برای تقویت سوریه و اجازه دادن به آوارگان برای بازگشت به خانه حیاتی هستند، تأکید می‌کند. متأسفانه این پروژه‌ها به دلیل اثرات مخرب اقدامات قهرآمیز یکجانبه تأمین مالی یا اجرا نمی‌شوند.

* محکومیت سرقت از منابع طبیعی مردم سوریه در مناطق تحت اشغال آمریکا *

وی همچنین سرقت از منابع طبیعی مردم سوریه در مناطق تحت اشغال نیروهای ایالات متحده را محکوم کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار کرد: برای اطمینان از راه‌حل سیاسی مؤثرتر برای بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران همچنان موکداً تأکید می‌کند که فرآیند سیاسی به رهبری و تحت مالکیت سوریه، که توسط سازمان ملل تسهیل می‌شود، تنها رویکرد عملی برای پایان دادن به بحران است. ما از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به‌عنوان یک سازوکار موثر برای پیشبرد روند سیاسی حمایت می‌کنیم. دولت عراق تمایل خود را برای میزبانی دور آتی نشست‌ها در بغداد نشان داده که مورد استقبال مثبت دولت سوریه و کشورهای ضامن روند آستانه قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران از طرف‌های درگیر می‌خواهد که چنین فرصتی را مغتنم شمرده و بحث‌های اساسی را نسبت به موضوعات رویه‌ای در اولویت قرار دهند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همراه با شرکای خود در روند آستانه، متعهد به کار در جهت عادی‌سازی وضعیت به‌صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. این تعهد یک بار دیگر در نشست اخیر روند آستانه که در 24 تا 25 ژانویه برگزار شد، تجدید شد. ما همچنین حمایت خود را از ادامه گفتگوی سوریه و ترکیه به‌عنوان بخشی از این تلاش اعلام می‌کنیم.

نماینده کشورمان همچنین اعلام کرد که ایران از تلاش‌ها و همکاری‌ها در قالب روند آستانه برای افشای سرنوشت افراد ناپدیدشده حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد که بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیازهای بشردوستانه آن‌ها انجام دهیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به تماس‌های خود را با دولت سوریه، فرستاده ویژه سازمان ملل و شرکای خود در چارچوب روند آستانه ادامه می‌دهد تا هرچه سریع‌تر بحران پایان یافته و رنج مردم سوریه کاهش پیدا کند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین