|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۳۸۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
بایدن گفت: «امروز، من بیش از ۵۰۰ تحریم جدید علیه روسیه را به دلیل جنگ کشورگشایی آن در اوکراین و به خاطر مرگ الکسی ناوالنی، که یک فعال شجاع مبارزه با فساد و سرسخت‌ترین رهبر مخالف پوتین بود، اعلام می‌کنم. این تحریم‌ها افراد مرتبط با حبس ناوالنی و همچنین بخش مالی، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه، شبکه‌های تدارکات و فرار از تحریم را در قاره‌های مختلف هدف قرار خواهند داد. این تحریم ها تضمین خواهند کرد که پوتین بهای سنگین تری را برای تجاوزات خود در خارج از کشور و سرکوب در داخل می پردازد.»

ایرنا: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با اعلام بیش از ۵۰۰ تحریم جدید علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین و مرگ الکسی ناوالنی رهبر مخالفان روسیه گفت: «اوکراین برای مقابله با حملات بی امان روسیه که با تسلیحات و مهمات ایران و کره شمالی ممکن شده است، به کمک های نظامی بیشتری از سوی ایالات متحده آمریکا نیاز دارد.»
 
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی ۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ در بیانیه ای به مناسبت دومین سالگرد جنگ میان روسیه و اوکراین اعلام کرد: «دو سال پیش، اندکی پیش از طلوع آفتاب، موشک‌های روسیه در نزدیکی شهر کی یف، پایتخت اوکراین منفجر شدند. نیروهای روسی از مرزهای اوکراین عبور کردند. یورش بی رحمانه پوتین به اوکراین آغاز شده بود.»
 
پوتین اشتباه محاسباتی بدی کرد
 
رئیس جمهور آمریکا گفت: «پوتین معتقد بود که به راحتی می تواند اراده را تضعیف کند و عزم یک مردم آزاد را بشکند. این که او می تواند به یک کشور مستقل وارد شود و جهان به آن سو خواهد رفت. او فکر می کرد می تواند پایه های امنیت را در اروپا و فراتر از آن متزلزل کند. پس از گذشت دو سال، آنچه از روز اول می‌دانستیم، به وضوح می‌بینیم: پوتین اشتباه محاسباتی بدی کرد.»
 
بایدن  افزود: «مردم شجاع اوکراین همچنان می‌جنگند و در عزم خود برای دفاع از آزادی و آینده خود سر فرود نیاوردند. ناتو قوی‌تر، بزرگ‌تر و متحدتر از همیشه است. ائتلاف جهانی بی سابقه متشکل از ۵۰ کشور در حمایت از اوکراین، به رهبری آمریکا، همچنان متعهد به ارائه کمک های حیاتی به اوکراین و مسئول دانستن روسیه برای تجاوزاتش است.»
 
اگر پوتین تاوان مرگ و ویرانی به بار آورده را ندهد، به راه خود ادامه خواهد داد
 
رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «مردم آمریکا و مردم سراسر جهان می دانند که خطرات این مبارزه بسیار فراتر از اوکراین است. ۱۰ سال پیش، پوتین کریمه را اشغال کرد و رژیم‌های دست نشانده را در مناطق لوهانسک و دونتسک اوکراین ایجاد کرد. دو سال پیش، او سعی کرد اوکراین را از روی نقشه محو کند. اگر پوتین، تاوان مرگ و ویرانی که به بار آورده است، پرداخت نکند، به راه خود ادامه خواهد داد. در این صورت، هزینه های آمریکا همراه با متحدان ناتو و شرکای ما در اروپا و سراسر جهان افزایش خواهد یافت.»
 
بیش از ۵۰۰ تحریم علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین و مرگ الکسی ناوالنی
 
بایدن گفت: «امروز، من بیش از ۵۰۰ تحریم جدید علیه روسیه را به دلیل جنگ کشورگشایی آن در اوکراین و به خاطر مرگ الکسی ناوالنی، که یک فعال شجاع مبارزه با فساد و سرسخت‌ترین رهبر مخالف پوتین بود، اعلام می‌کنم. این تحریم‌ها افراد مرتبط با حبس ناوالنی و همچنین بخش مالی، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه، شبکه‌های تدارکات و فرار از تحریم  را در قاره‌های مختلف هدف قرار خواهند داد. این تحریم ها تضمین خواهند کرد که پوتین بهای سنگین تری را برای تجاوزات خود در خارج از کشور و سرکوب در داخل می پردازد.»
 
الکسی ناوالنی منتقد سرشناس دولت روسیه و رهبر مخالفان این کشور که  به‌دلیل محکومیت‌های قبلی زندانی بود، ۱۳ مرداد در پایان یک محاکمه دیگر به ۱۹ سال زندان محکوم شد. خبرگزاری ریانووستی روسیه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ گزارش داد او که در حال طی کردن دوران محکومیت خود در زندانی در منطقه یامالو-نِنِتس روسیه بود، «بعد از یک پیاده‌روی احساس کسالت کرد و بی‌درنگ هوشیاری خود را از دست داد.کارکنان پزشکی زندان برای احیای وی وارد عمل شدند و یک تیم فوریت‌های پزشکی فراخوانده شد؛ آنها سعی کردند ناوالنی را احیا کنند، اما موفق نشدند. در نهایت، پزشکان اورژانس، مرگ او را تأیید کردند. »
 
محدودیت های صادراتی جدید برای نزدیک به ۱۰۰ شرکت
 
 رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «ما همچنین محدودیت‌های صادراتی جدیدی را برای نزدیک به ۱۰۰ شرکت به دلیل حمایت از ماشین جنگی روسیه اعمال می‌کنیم. ما در حال انجام اقداماتی برای کاهش بیشتر درآمدهای انرژی روسیه هستیم. من از تیم خود خواسته ام حمایت از جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و کسانی که برای دموکراسی در سراسر جهان می‌جنگند را تقویت کنند.»
 
ادعای بایدن: حملات بی امان روسیه با تسلیحات ایران و کره شمالی ممکن شده است
 
بایدن همچنین با تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره جنگ روسیه علیه اوکراین گفت: «دو سال از این جنگ می گذرد، اما  مردم اوکراین همچنان با شجاعت فوق العاده به مبارزه ادامه می دهند. مهمات آنها  رو به اتمام است. اوکراین برای مقابله با حملات بی امان روسیه که با کمک های تسلیحاتی و مهمات ایران و کره شمالی ممکن شده است، به کمک های نظامی بیشتری از آمریکا نیاز دارد. به همین دلیل است که مجلس نمایندگان باید قبل از اینکه خیلی دیر شود، لایحه تکمیلی امنیت ملی را تصویب کند.»
 
ناکامی در حمایت از اوکراین فراموش نخواهد شد
 
او گفت: «این لایحه بودجه فوری برای اوکراین فراهم می کند. این لایحه همچنین در پایگاه صنعتی دفاعی آمریکا سرمایه گذاری می کند. این لایحه با اکثریت قاطع در مجلس سنا تصویب شد و جای هیچ تردیدی نیست که اگر رئیس مجلس برای آن رای گیری می کرد، به سرعت در مجلس نیز تصویب می شد. کنگره می داند که با حمایت از این لایحه، می توانیم امنیت را در اروپا، و در داخل آمریکا تقویت کنیم و در مقابل پوتین بایستیم. مخالفت با این لایحه فقط به نفع  پوتین است.»
 
بایدن تاکید کرد:  «تاریخ در حال تماشا است. ناکامی در حمایت از اوکراین در این لحظه حساس فراموش نخواهد شد. اکنون زمان آن است که در کنار اوکراین  قاطعانه  بایستیم و با متحدان و شرکای خود متحد باشیم. اکنون زمان اثبات ایستادگی آمریکا برای آزادی است و اینکه در برابر هیچ کس سر تعظیم فرود نمی آورد.»
 
آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)،  تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو  اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند. با وجود تحریم‌های بی‌سابقه و تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه، کرملین توانسته اقتصاد خود را در شرایط جنگ پا بر جا نگه دارد.
 
آمریکا همچنین ایران را از ابتدای این جنگ متهم به حمایت از روسیه با ارسال پهپاد کرده است؛ اتهامی که بارها مقامات جمهوری اسلامی ایران، آن را رد کرده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین