|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۳۸۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان در نشست « نقش حضور انتخاباتی مردم در تولید قدرت، اقتدار و امنیت ملی» که با حضور برخی از اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه برگزار شد، مشارکت حداکثری را رویکرد رهبر انقلاب به انتخابات دانسته و گفت: نظر رهبری بر مشارکت حداکثری است و هرکس مخالف مشارکت بالای مردمی در انتخابات باشد، آگاهانه یا از روی غفلت به کشور خیانت کرده است.

فارس: معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: نظر رهبر انقلاب بر مشارکت حداکثری است و هرکس مخالف مشارکت بالای مردمی در انتخابات باشد، آگاهانه یا از روی غفلت به کشور خیانت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان در نشست « نقش حضور انتخاباتی مردم در تولید قدرت، اقتدار و امنیت ملی» که با حضور برخی از اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه برگزار شد، مشارکت حداکثری را رویکرد رهبر انقلاب به انتخابات دانسته و گفت: نظر رهبری بر مشارکت حداکثری است و هرکس مخالف مشارکت بالای مردمی در انتخابات باشد، آگاهانه یا از روی غفلت به کشور خیانت کرده است.

حجت الاسلام قمی، ضمن تأکید بر نقش رسانه‌ها در گرم شدن فضای انتخابات و افزایش مشارکت، شش راهبرد کلی را برای افزایش مشارکت قابل اجرا دانست. وی راهبرد اول را مروبوط به مراکز اصلی قدرت دانسته و گفت: برخی از راهکارها مربوط به مراکز اصلی قدرت مانند ریاست جمهوری، وزارت صمت، وزارت کشور و دستگاه‎های اقتصادی است. این مراکز باید تلاش کنند با اقدامات امیدآفرین، به مردم برای شرکت در انتخابات انگیزه بدهند. وی ضمن اشاره به اهمیت جایگاه حوزه‌های علمیه در تربیت نخبگان حوزوی واجد شریط برای عضویت خبرگان و همچنین لزوم دعوت بزرگان حوزه از نخبگان و فضلای واجد شرایط برای نامزد شدن در انتخابات گفت: انتظار می‌رود در دوره های بعدی، مسئولان محترم حوزه های علمیه فرایند شناسایی داوطلبان انتخابات خبرگان را تسهیل نمایند و علما و فضلا را برای شرکت دراین فرایند تشویق و دعوت کنند.

حجت الاسلام قمی، دومین راهبرد افزایش مشارکت را استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع برشمرده و اضافه کرد: اصحاب رسانه باید افراد مهم را از دانشمندان، احزاب، قومیت‌ها و مراجع عظام برای دعوت آحاد جامعه به مشارکت از اکنون به صحنه بیاورند. مصاحبه با شخصیت‌های سیاسی برجسته و مقبول در جامعه درباره لزوم مشارکت در انتخابات، در افزایش مشارکت مؤثر است. برخلاف نگاهی که برخی دارند، قومیت‌ها در کشور ما یک ظرفیت محسوب می‌شوند و تنوع قومیتی برای ایران یک مزیت است. از این ظرفیت‌ها باید در راستای افزایش مشارکت استفاده کرد.

معاون اتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، توجه به پایگاه‌های سنتی رأی را راهبرد سوم در افزایش مشارکت در انتخابات دانست و بهره‌مندی از نظرات خانواده شهدا برای مشارکت حداکثری به عنوان پرچم‌دار انتخابات تاکید کرد.

وی افزود: جامه ایثارگری باید پرچمدار مشارکت حداکثری در انتخابات باشند. باید به دنبال تشکل‌ها فرزندان شهدا، جانبازان و جامعه خانواده شهدای مدافع حرم و بیانیه انها برای مشارکت حداکثری باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، توجه به نقش بانوان در انتخابات را راهبرد چهارم در افزایش مشارکت برشمرده و گفت: حدود 60 درصد از مشارکت کنندگان در انتخابات را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوان همچنین نقش زیادی در مشارکت دیگران در انتخابات دارند. مطالعات نشان می‌دهد که نقش بانوان در جامعه روز به روز حال افزایش است. با توجه به جایگاه بسیاری مهم زنان در خانواده استفاده از ظرفیت ایشان در افزایش مشارکت اثربخش خواهد بود.حجت الاسلام قمی، تبلیغ توجه به نقش خانواده را راهبرد پنجم در افزایش مشارکت در انتخابات عنوان کرد.

وی راهکار محله محوری و تاکید بر ایجاد شبکه مویرگی ونفوذ در محلات و همچنین در گروه‌های فعال  شبکه‌های اجتماعی را بسیار موثر دانست  و گفت: خانواده همچنان مرجعی قوی در تصمیمات سیاسی افراد است. بسیاری از واجدین شرایط برای مشارکت یا عدم مشارکت تحت تأثیر خانواده خود هستند. طبق برخی از مطالعات بیش از 40 درصد افراد خانواده را مهمترین عامل در تصمیم خود برای چگونگی کنشگری در انتخابات دانسته‌اند. تبلیغ محله محور و خانواده محور می‌تواند در گرم شدن فضای انتخابات مؤثر باشد.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، راهبرد ششم در افزایش مشارکت را ارزش‌گذاری مشارکت از سوی رسانه‌ها و فعالین فرهنگی دانسته و عنوان کرد: رسانه‌ها این فرهنگ را نهادینه کنند که هر کاری که با مشارکت حداکثری مغایر باشد، خلاف توصیه رهبری است. هیچ رسانه‌ای نباید در کشور بر طبق ناامیدی بکوبد. نه اینکه بگویید در کشور مشکلات نیست اما راهش قهر کردن جامعه با صندوق رای نیست، بلکه بنابر فرمایش رهبری کلید تغییر و تحول، انتخابات و مشارکت مردم است.

حجت الاسلام قمی، ضمن اشاره به اهمیت مجلس خبرگان رهبری در سرنوشت کشور گفت: اگر نقش مجلس خبرگان برای مردم به درستی تبیین شود، مشارکت در این انتخابات افزایش خواهد یافت.

وی همچنین به اهمیت افزایش مشارکت در کلانشهرها اشاره کرده و گفت: ریشه تاریخی شهر تهران پیوند عمیقی با تشیع دارد. تهران برپایه دیانت بنا شده است و مردم این شهر پیوند عمیقی با امور مذهبی دارند. مکتب فلسفی تهران یکی در قرن 13 و 14 هجری قمری یکی از مهمترین مکاتب علمی در تاریخ فلسفه اسلامی بوده است. شما می‌توانید اثر این ریشه تاریخی را در مناسبت‌های مذهبی در تهران مشاهده کنید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین