|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۸۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
مایکروسافت در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد ابزارهایی که در این تهدیدها مورد استفاده قرار گرفته بود «در مراحل بدوی بود و نوآورانه و یا منحصر به فرد نيستند. اما به‌دلیل تمرکز دشمنان آمریکا روی کاربرد این نوع فناوری برای گسترش دامنه عملیات و نفوذ خود، افشای علنی آن‌ها اهمیت دارد. »

مایکروسافت گفت می‌گوید کشورهای دشمن آمریکا، به خصوص ایران و کره شمالی و در حد کم‌تری روسیه و چین، استفاده از هوش مصنوعی مولد برای سازماندهی و یا اجرای حملات سایبری را آغاز کرده‌اند.
 
این شرکت بزرگ فناوری دیجیتال روز چهارشنبه ۲۵ بهمن افزود در همکاری با شریک تجاری خود شرکت «اوپن ای آی» تهدیدهایی را که از فناوری هوش مصنوعی محصول این دو شرکت برای حملات سایبری استفاده می‌کرد خنثی کرده است.
 
مایکروسافت در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد ابزارهایی که در این تهدیدها مورد استفاده قرار گرفته بود «در مراحل بدوی بود و نوآورانه و یا منحصر به فرد نيستند. اما به‌دلیل تمرکز دشمنان آمریکا روی کاربرد این نوع فناوری برای گسترش دامنه عملیات و نفوذ خود، افشای علنی آن‌ها اهمیت دارد. »
 
شرکت‌های امنیت سایبری از سال‌ها پیش برای حفاظت از شبکه‌های کامپیوتری و شناسایی عوامل زیان‌بار از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند ولی تبهکاران و هکرها نیز از همین ابزارها استفاده می‌کنند و ورود «چت جی‌پی‌تی» به بازار، این بازی موش و گربه را پیچیده‌تر کرده است.
 
مایکروسافت میلیاردها دلار در شرکت اوپن ای آی، یکی از پیشتازان تولید فناوری هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاری کرده است.
 
این شرکت روز چهارشنبه در گزارش جداگانه‌ای خاطر نشان کرد که عمومیت یافتن ابزارهای هوش مصنوعی موجب تقویت مهندسی اجتماعی زیان‌بار و روش‌های پیچیده‌تر تولید تصاویر «دیپ فیک» و فایل‌های صوتی شبیه‌سازی‌شده خواهد شد.
 
افزایش تولید اخبار جعلی و گمراه‌کننده در شرایطی که امسال در بیش از ۵۰ کشور جهان انتخابات برگزار می‌شود نگرانی در مورد به خطر افتادن دمکراسی را افزایش داده است.
 
مایکروسافت در گزارش خود چندین نمونه از کاربرد هوش مصنوعی توسط عوامل زیان‌بار در کشورهای مختلف را ذکر کرده است. این شرکت افزود که تمامی حساب‌های کاربری این عوامل و ابزارهای هوش مصنوعی را که به خدمت گرفته بودند خنثی و مختل کرده است.
 
- یک گروه جاسوسی سایبری کره شمالی به نام «کیمسوکی» برای آشنایی با کار پژوهشکده‌های خارجی که در مورد آن کشور تحقیق می‌کنند و تولید مضامینی که قاعدتا برای به دام انداختن پژوهشگران و از آن طریق هک کردن وبسایت‌ها به کار برده می‌شود از هوش مصنوعی استفاده کرده است.
 
- یک گروه جاسوسی سایبری چینی به نام «آکوئاتیک پاندا» (پاندای آبزی) که تاکنون به تعداد پرشمار و متنوعی از اهداف از جمله کارخانه‌ها، مراکز آموزشی و نهادهای دولتی از فرانسه گرفته تا مالزی حمله کرده است در حدی از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کرده که نشان می‌دهد از تاثیر آن‌ها روی گسترش دامنه فعالیت خود شناخت محدودی دارد.
 
- یک گروه چینی دیگر به نام «موریک پاندا» که طی بیش از یک دهه فعالیت به اهداف گوناگونی از جمله شرکت‌های طرف معامله با وزارت دفاع آمریکا حمله کرده است، ابزارهای هوش مصنوعی را درحد تجربی به کار برده و این نشان می‌دهد که در حال بررسی کارایی آن‌ها به عنوان منبع اطلاعات در مورد افراد سرشناس، ژئوپلیتیک منطقه‌ای و همين‌طور نفوذ جهانی و سیاست داخلی آمریکا است.
 
- یک واحد سایبری اداره اطلاعات ارتش روسیه به نام «خرس ناز» از این ابزارها برای تحقیق در مورد فناوری ماهواره‌ای و رادار استفاده کرده که ممکن است با جنگ اوکراین مرتبط باشد.
 
شرکت اوپن ای آی نیز روز چهارشنبه در بیانیه جداگانه‌ای گفت مدل جدید بات مکالمه محصول این شرکت «چت جی‌پی‌تی-۴» در مقایسه با فناوری‌های موجود در بازار و ابزارهایی که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کند «قابلیت بسیار محدودی در دسترس عوامل زیان‌بار قرار خواهد داد.»
 
اما کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد.
 
رئیس آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساختی آمریکا آوریل گذشته در گزارش به کنگره گفت: «ما با دو تهدید دوران‌ساز روبرو هستیم. یکی چین و دیگری فناوری هوش مصنوعی است.»
 
او افزود دولت آمريکا بايد اطمينان حاصل کند که فناوری هوش مصنوعی با در نظرگرفتن حساسيت‌های امنيتی توليد می‌شود.
 
گروهی از کارشناسان و نوآوران فناوری ديجيتال از عرضه «چت جی‌پی‌تی» به بازار در نوامبر ۲۰۲۲ و محصولات مشابه توسط شرکت‌های رقيب مثل گوگل و متا انتقاد کرده و آن را اقدامی غيرمسئولانه توصيف کرده‌اند که به پيامدهای امنيتی بی‌توجهی کرده است.
 
کارشناسان امنيت سايبری معتقدند اگر اين روند ادامه يابد مقابله با تهديدهای سايبری دشمنان آمريکا و مبارزه با تبهکاران سازمان‌يافته دشوارتر خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین