|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۳۸۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
نواز شریف، برادر بزرگ‌تر شهباز، که پیشتر سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود، در این دوره نامزد این سمت نشد. دخترش، مریم در پستی در شبکه «ایکس» نوشت که پدرش نمی‌خواهد یک دولت ائتلافی اقلیت را اداره کند، چون در سه دوره پیشین نخست‌وزیری‌، حزبش در اکثریت بود.

شهباز شریف از سوی حزب خود؛ «مسلم لیگ-نواز» و پنج حزب دیگر که برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند، به عنوان نخست‌وزیر پاکستان انتخاب شد. بر این اساس، قرار است او در روزهای آینده دومین دوره نخست وزیری خود را آغاز کند.
 
نواز شریف، برادر بزرگ‌تر شهباز، که پیشتر سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود، در این دوره نامزد این سمت نشد. دخترش، مریم در پستی در شبکه «ایکس» نوشت که پدرش نمی‌خواهد یک دولت ائتلافی اقلیت را اداره کند، چون در سه دوره پیشین نخست‌وزیری‌، حزبش در اکثریت بود.
 
حزب مسلم لیگ-نواز، از ۲۶۴ کرسی پارلمان پاکستان تنها ۸۰ کرسی را در اختیار دارد، اما حزب مردم،‌ جنبش متحده قومی، حزب استحکام پاکستان، حزب مسلم لیگ قائد و حزب عوامی بلوچستان وعده حمایت از این حزب را داده‌اند.
 
پس از رأی پارلمان پاکستان به برکناری عمران‌خان، نخست وزیر پیشین و رقیب شهباز شریف در سال ۱۴۰۱، شهباز شریف در حفظ ائتلاف احزاب ناهمگون آن کشور به مدت ۱۶ ماه نقش کلیدی ایفا کرد. او در اواخر دوره کوتاه نخست‌وزیری‌، در تیر ۱۴۰۲ موفق شد برای دریافت یک وام ۳ میلیارد دلاری با صندوق بین‌المللی پول به توافق برسد.
 
با رسیدن شهباز شریف ۷۲ ساله به نخست‌وزیری پاکستان، اختلافات دولت با ارتش قدرتمند پاکستان پایان ‌می‌یابد. پیش از روی کار آمدن او، عمران‌خان با فرماندهان ارتش بر سر موارد سیاسی اختلاف داشت.
 
در آن زمان، نواز شریف در تبعید خودخواسته در لندن به سر می‌برد و از تصدی مناصب دولتی محروم شده بود.
 
شهباز شریف پیش از تصدی سمت نخست‌وزیری، بیشتر به عنوان یک مدیر خوب شناخته می‌شد تا یک سیاستمدار، و سه بار به عنوان وزیر ارشد در بزرگترین استان کشور؛ پنجاب خدمت کرده بود.
 
او در زمان نخست‌‌وزیری به سرعت نقش آشتی‌دهنده را بین احزاب ائتلافی که اغلب بر سر سیاست‌های کلیدی با یکدیگر در تضاد بودند، بر عهده گرفت.
 
بزرگترین دستاورد شهباز شریف در دوره کوتاه نخست‌وزیری‌اش، گرفتن کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول برای پاکستان بود که در آن زمان در آستانه نکول بدهی (ناتوانی در بازپرداخت اصل وجه) قرار داشت. توافق بین اسلام‌آباد و صندوق بین‌المللی پول پس از آن امضا شد که شهباز شریف در خرداد گذشته با کریستالینا جورجیوا، مدیر این نهاد، تماس گرفت.
 
با این حال، در دولت او، تورم با کاهش بی‌سابقه ارزش روپیه به بالای ۳۸ درصد رسید که به طور عمده به دلیل اقداماتی بود که مطابق برنامه صندوق بین‌المللی پول انجام شد.
 
شهباز شریف فروپاشی اقتصادی را متوجه دولت عمران‌خان می‌داند که به گفته او، درست قبل از برکنار شدنش، توافق با صندوق بین‌المللی پول را به هم زد.
 
او گفت که دولتش مجبور شد مجموعه‌ای از یارانه‌ها را حذف کند، که همین امر به تورم دامن زد؛ تورمی که اکنون حدود ۳۰ درصد است و رشد اقتصادی را به حدود ۲ درصد کاهش داده است.
 
اما نقش اصلی نخست‌وزیر جدید، حفظ روابط با ارتش است که از زمان استقلال آن کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر پاکستان تسلط داشته است.
 
به گفته تحلیلگران، سازگاری ژنرال‌ها با شهباز شریف بیشتر از برادر بزرگترش؛ نواز شریف است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین