|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۸۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
نخست‌وزیر اسرائیل عملیات زمینی ارتش در رفح را برای تحقق اهداف جنگ ضروری نامیده و اعضای کابینه جنگ از این تصمیم حمایت کرده‌اند.

همزمان با اصرار اسرائیل برای حمله زمینی به رفح، شماری از چهره‌های سیاسی و بین‌المللی نسبت به عواقب عملیات زمینی در رفح بر غیرنظامیان فلسطینی رانده‌شده به این بخش از جنوب باریکه غزه ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند.
 
رئیس‌جمهور آمریکا، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، وزیر خارجه آلمان، وزارت خارجه چین و شمار دیگری از چهره‌های بین‌المللی، همزمان با گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل از ادامه برنامه نظامی ارتش برای آغاز عملیات زمینی همزمان با کار ارتش به روی طرحی جهت جابه‌جا کردن دوباره صدها هزار رانده شده به رفح، این هشدارها را مطرح کرده‌اند.
 
چین نیز نسبت به احتمال بروز فاجعه انسانی در صورت حمله زمینی به رفح هشدار داده است.
 
نخست‌وزیر اسرائیل عملیات زمینی ارتش در رفح را برای تحقق اهداف جنگ ضروری نامیده و اعضای کابینه جنگ از این تصمیم حمایت کرده‌اند.
 
جو بایدن دوشنبه ۲۳ بهمن در پی دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، از اسرائیل خواست اطمینان حاصل کند که جان غیرنظامیان جابه‌جا شده در رفح در امان خواهد بود.
 
بایدن گفت «بسیاری از مردم آن‌جا آواره و چندین بار جابه‌جا شده و اکنون در رفح جمع شده و آسیب‌پذیر هستند».
 
رئیس‌جمهور آمریکا افزود «فعالیت نظامی در رفح نمی‌تواند بدون داشتن طرح دفاعی قابل اعتمادی از سوی اسرائیل در مورد ماندن غیرنظامیان دراین منطقه، ادامه یابد».
 
به گفته جو بایدن، در میان فلسطینیان کشته‌شده، «بیش از حد غیرنظامیان و کودکان بی‌گناه» وجود داشتند.
 
بیانیه کاخ سفید در خصوص دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه اردن نیز حاکی بود که واشنگتن از عملیات اسرائیل در رفح بدون تضمین جان غیرنظامیان پناه گرفته در این منطقه حمایت نخواهد کرد.
 
ملک عبدالله دوم که با درخواست از آمریکا برای اعمال فشار بر اسرائیل جهت توقف جنگ به کاخ سفید رفته بود، پس از مذاکرات با بایدن، گفت حمله اسرائیل به رفح «قابل تحمل نیست» و باید «آتش‌بس طولانی‌مدت» اعلام شود.
 
پادشاه اردن همچنین در اشاره به «تشدید خشونت شهرک‌نشین‌های افراطی در قبال فلسطینیان کرانه غربی» گفت نباید از وضعیت در کرانه باختری و اماکن مقدسه قدس نیز غافل بود.
 
وزیر خارجه آلمان نیز که این هفته در سفری دیگر راهی اسرائیل و منطقه خواهد شد، گفت نگران عملیات قریب‌الوقوع اسرائیل در رفح است.
 
آنالنا بائربوک سه‌شنبه گفت «اسرائیل حق دارد از خود در برابر تروریسم دفاع کند اما این امر اخراج جمعیت را توجیه نمی‌کند».
 
فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد هم دوشنبه شب گفته بود هر شکلی از حمله به رفح «دهشتناک» خواهد بود زیرا ممکن است به کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان منجر شود.
 
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در اظهاراتی مشابه سخنان آقای تورک گفت عملیات اسرائیلی در صورت عملی شدن، «یک فاجعه انسانی غیرقابل توصیف» را بدنبال خواهد آورد.
 
در ادامه فشارها و ابراز نگرانی جامعه جهانی از عواقب آغاز عملیات زمینی اسرائیل در رفح، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اسرائیل را به «توقف فوری» عملیات زمینی برای «جلوگیری از یک فاجعه انسانی» فراخواند.
 
بیانیه پکن تأکید دارد چین «اقداماتی که به غیرنظامیان آسیب برساند و نقض کننده قوانین بین‌المللی باشد را محکوم کرده و با آن مخالف است».
 
چین با اسرائیل که متحد راهبردی آمریکا در خاورمیانه است، روابط کامل سیاسی دارد.
 
دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز سه‌شنبه گفت مسکو از هر طرحی که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی و پایان جنگ غزه منجر شود، حمایت خواهد کرد.
 
وال استریت جورنال دوشنبه نوشته بود ارتش اسرائیل طرحی برای برپایی شهرک‌های چادری به عنوان بخشی از تخلیه جمعیت در رفح پیش از آغاز عملیات خود در این منطقه ارائه کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین