|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۳۸۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

تسنیم: سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در ۹ استان خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد با فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور امروز در استان‌های بوشهر، هرمزگان، فارس، خوزستان، برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد و فردا دوشنبه در هرمزگان، جنوب فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک و در برخی مناطق تگرگ پیش‌بینی شده است.

وضعیت مذکور طی امروز و فردا در جزایر خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان نیز پیش‌بینی می‌شود. در سایر مناطق کشور تا روز چهارشنبه جو آرامی پیش‌بینی می‌شود.

از اواخر وقت چهارشنبه و روز پنجشنبه سامانه بارشی دیگری از سمت شمال غرب وارد کشور شده و در مناطقی شمال غرب، غرب، جنوب غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارندگی‌ها آغاز می‌شود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

نوع مخاطره: رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و بارش برف در ارتفاعات و کاهش دما و کاهش دید ناشی از مه بعد از بارندگی.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲: خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و جنوب فارس، غرب و جنوب هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳: بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب کرمان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴: شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبار‌های استاندارد و احتیاط در رانندگی.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

نوع مخاطره: رگبار باران ورعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲: جنوب بوشهر.

دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳: جنوب هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، روان آب و سیلاب، وقوع صاعقه، وزش باد شدید.

توصیه: اجتناب از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و رودخانه‌ها و آبروها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبار‌های استاندارد و احتیاط در رانندگی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲

زمان پایان: پیش از ظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۳

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج تا ۱ متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در خلیج فارس.

اثر مخاطره: احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، احتمال خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی با احتمال اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک و اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود وخروج کشتی‌ها به بنادر.

توصیف سامانه: وزش باد به نسبت شدید تا شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲

زمان پایان: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج بیش از ۲ متر با تاکید بر دریای عمان

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، خطر غرق شدن شناور‌های سبک و نیمه سنگین، پاره شدن تور‌های صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، خسارت به تاسیسات ساحلی و فراساحل با احتمال اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناور‌های سبک، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی فراساحل، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی، آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین