|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۳۸۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
وی ادامه داد: در استان خوزستان صنایع روز به روز در حال افزایش هستند. اگر برنامه‌ریزی و نظارت درستی بر عملکرد این صنایع نداشته باشیم معضلات زیست محیطی بیشتری در آینده خواهیم داشت.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر مسائل در کشور به صورت ملی دیده نشود و هم افزایی وجود نداشته باشد و همچنین همکاری و هماهنگی بین بخش خصوصی، غیرخصوصی و دولتی وجود نداشته باشد، معضلات و مشکلات افزایش بیشتری خواهد داشت.

 دکتر پروین فرشچی در اختتامیه کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست که امروز در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به وقوع پدیده گرد و غبار اظهار کرد: موقعیتی که اکنون در آن هستیم به یک سال یا پنج سال گذشته برنمی‌گردد بلکه حاصل 40 تا 50 سال بی‌اعتنایی به مسائل زیست محیطی است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان صنایع روز به روز در حال افزایش هستند. اگر برنامه‌ریزی و نظارت درستی بر عملکرد این صنایع نداشته باشیم معضلات زیست محیطی بیشتری در آینده خواهیم داشت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: 20 منطقه دریایی در دنیا وجود دارد که از این میان، ایران دارای دو منطقه دریایی خزر با داشتن ارتباط آبی با 5 کشور و خلیج فارس و عمان با داشتن ارتباط آبی با 8 کشور است که این ارتباط مستقیم می‌تواند نقش دیپلماسی ایران را در حل مشکلات و معضلات زیست محیطی تعیین کند.

فرشچی مسئله ریزگردها را یک مشکل فرامرزی عنوان کرد و افزود: همکاری‌های بین‌المللی آنچنان تأثیرگذار هستند که می‌توان با استفاده از این همکاری‌ها و هماهنگی‌ها مشکلات فرامرزی را حل کرد. در زمینه حفاظت از هوا و آب کارهای زیادی انجام شده ولی در خصوص حفاظت از خاک این اقدامات کمتر بوده و این بدان دلیل است که یک کنوانسیون وجود ندارد که به طور خاص مساله ریزگردها را در برگیرد. بنابراین کشورهای منطقه از جمله ترکیه، یمن، ایران، عراق، و عربستان می‌توانند پیشنهاد تشکیل یک کنوانسیون مقابله با ریزگردها را ارائه دهند.

وی اظهار کرد: ما ایرانی‌ها در شرایط بحرانی بسیار به هم کمک کرده ایم اکنون نیز با توجه به وقوع پدیده گردوغبار در استان خوزستان باید یکدیگر را در حل این مشکل یاری کنیم. بنابراین لازم است که تیمی کار کردن را یاد بگیریم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بزرگترین ثروت یک کشور را نیروی انسانی آن دانست و گفت: ارسال 256 مقاله به کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست که به طور میانگین برای هر مقاله، 3 محقق کار تحقیقاتی انجام داده اند، نشان می دهد تقریبا 1000 محقق در این کنفرانس مشارکت کرده اند که گردهمایی این تعداد نیروی متخصص بسیار ارزشمند است.

فرشچی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در دنیا وجود دارد، نیروی متخصص انسانی کشورمان در بالاترین درجات علمی تحقیقاتی قرار دارند و اینکه نیروی متخصص کشورمان از نظر علم و دانش مراحل پیشگیری، کنترل، مقابله و حتی مدلسازی حل معضلات و مشکلات زیست محیطی را به دست بگیرد، بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: اگر مسائل در کشور به صورت ملی دیده نشود، و هم افزایی وجود نداشته باشد و همچنین همکاری و هماهنگی بین بخش خصوصی، غیرخصوصی و دولتی وجود نداشته باشد، معضلات و مشکلات افزایش بیشتری خواهد داشت.

همچنین در این مراسم احمدرضا لاهیجانزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به تبعات منفی پدیده ریزگردها در دو هفته اخیر در استان اشاره کرد و گفت: این تبعات به حدی بود که زیستگاه‌ها در استان نیز دچار آسیب جدی شدند. البته این مسائل به حدی در جامعه بیان شد، که به اندازه فعالیت‌های آموزشی چند میلیارد تومانی، اهمیت تالاب‌ها برای مردم روشن شد و نمونه آن را در بازدید روز گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست از یکی از مناطق عشایرنشین در محور اهواز به سمت ماهشهر مشاهده کردیم. به طوری که عشایر این منطقه با وجود کمترین امکانات لازم، از کلیه مسائل مربوط به منشاء گردوغبارها، علت وقوع این پدیده و جهت وزش باد، اطلاعات کافی داشتند.

وی ادامه داد: زمانی درباره دفاع از تالاب، بسیاری از تصمیم گیران عنوان کردند که برای نجات جان دو قورباغه قرار است توسعه فلان بخش را متوقف کنیم اما مشاهده می کنید که با وقوع این اتفاقات همه به اهمیت وجود تالاب ها پی برده اند. تالابی مانند هورالعظیم هم بر سیاست، هم بر اقتصاد، و هم بر همه جوانب موجود در جامعه تأثیرگذار است و نباید از تأثیرگذاری این تالاب بین المللی بر جامعه غافل شد.

 از 256 مقاله ارسالی به دبیرخانه اولین کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در اهواز 123 مقاله پس از انجام داوری های لازم پذیرفته شدند که از این میان 98 مقاله به صورت شفاهی و 25 مقاله به صورت پوستر ارائه شد. در پایان نیز از مقالات برتر تجلیل به عمل آمد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین