|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۳۸۰۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر قطر در دوحه، افزود که روز چهارشنبه و بعد از ورود به اسرائیل، درباره پاسخ حماس با مقام‌های اسرائیلی مذاکره خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش پاسخ حماس به چارچوب قراردادی برای وقفه طولانی‌تر در جنگ در برابر آزادی گروگان‌های اسرائیلی را دریافت و بررسی کرده است.
 
آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر قطر در دوحه، افزود که روز چهارشنبه و بعد از ورود به اسرائیل، درباره پاسخ حماس با مقام‌های اسرائیلی مذاکره خواهد کرد.
 
او گفت: «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، ولی ما همچنان باور داریم که رسیدن به یک توافق امکان‌پذیر و بسیار حیاتی است.»
 
بلینکن همچنین تأکید کرد پیشنهاد ارائه شده به گروه حماس «جدی» بوده و هدفش تنها تکرار توافق قبلی نبوده، بلکه «تمدید» آن بوده است.
 
در ماه نوامبر وقفه‌ای یک هفته‌ای در جنگ میان ارتش اسرائیل و حماس با میانجی‌گری آمریکا، قطر و مصر برقرار شد و طی آن حدود نیمی از گروگان‌های در بند حماس در قبال آزادی حدود ۲۴۰ زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل رها شدند.
 
وزیر خارجه آمریکا همچنین خبر داد در دیدار روز دوشنبه با ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان «علاقه جدی» خود به دنبال کردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل را نشان داده است.
 
آنتونی بلینکن در پنجمین سفر خود به خاورمیانه بعد از آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس، روز دوشنبه وارد عربستان شد و سپس به مصر و قطر سفر کرد تا با مقام‌های این کشورها دیدار و مذاکره کند.
 
او اعلام کرد واشنگتن از همه ابزارهای در دسترس برای رسیدن به وقفه در جنگ بر مبنای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان باقیمانده در دست حماس و متحدانش بهره خواهد برد.
 
وزیر خارجه ایالات متحده از اراده کشورش برای استفاده از این وقفه برای پیشروی در مسیر دیپلماتیک در جهت رسیدن به «صلح عادلانه و ماندگار» در خاورمیانه خبر داد.
 
قطر واکنش حماس را «مثبت» دانست
 
از سوی دیگر، نخست‌وزیر قطر روز سه‌شنبه خبر داد که واکنش حماس به آخرین پیشنهاد ارائه شده برای شکل گرفتن قرارداد وقفه در جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها «عموما مثبت» بوده است.
 
شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن جزئیاتی از پاسخ حماس به پیشنهاد ارائه‌شده را فاش نکرد، اما گفت این گروه «دیدگاه‌هایی» درباره این توافق دارد.
 
همچنین گروه حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد با «موضع مثبت» به پیشنهاد آمریکا و میانجی‌گران منطقه‌ای برای توافقی جدید با اسرائیل پاسخ داده است.
 
با این حال، این گروه در بیانیه خود بار دیگر گفت در جست‌وجوی آتش‌بس «فراگیر و کامل» برای پایان دادن به «تهاجم علیه مردم» غزه است.
 
اسرائیل هرگونه آتش‌بس دائمی با حماس را رد می‌کند و بر نابودی کامل این گروه تأکید دارد.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نوشته است بر اساس طرح پیشنهادی به اسرائیل و حماس، وقفه در جنگ دست‌کم ۴۰ روز ادامه خواهد داشت و حماس باید غیرنظامیان گروگان گرفته‌شده را آزاد کند.
 
همچنین در مراحل بعدی سربازان اسرائیلی و اجساد گروگان‌های کشته‌شده در برابر آزادی فلسطینی‌های در زندان‌های اسرائیل رها خواهند شد.
 
روزنامه «نیویورک تایمز» روز سه‌شنبه گزارش داد که بر اساس ارزیابی داخلی و محرمانه ارتش اسرائیل، ۳۲ تن از گروگان‌های باقیمانده در بند حماس، معادل «یک‌پنجم» آن‌ها در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین