کد خبر: ۳۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
واقعیت این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک دستگاه از مجموعه دستگاه های دولتی و نهادهای موثر و سیاستگذار حاکمیتی است که در راهبری عرصه فرهنگ ایفای نقش می کنند.
 روزنامه «اعتماد» امروز -چهارشنبه- در یادداشتی با عنوان «فرهنگ، ارشاد و اعتدال» نوشته است: طبق قانون اساسی کشورمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مجموعه دستگاه های فرهنگی در درون دولت است که نقش اجرایی و هماهنگی عرصه فرهنگ را عهده دار است. این بدان معنا نیست که این دستگاه اجرایی جایگاه راهبری و سیاستگذاری برای خود قایل نباشد، چنان که تا به امروز هم در همه دولت ها با نگرش های متفاوت سیاست های کلی فرهنگی منطبق با نگاه آن دولت به اجرا در آمده است.

«سیدرضا صالحی امیری» نویسنده یادداشت افزوده است: اما واقعیت این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها یک دستگاه از مجموعه دستگاه های دولتی و نهادهای موثر و سیاستگذار حاکمیتی است که در راهبری عرصه فرهنگ ایفای نقش می کنند. به بیان دیگر وزارت فرهنگ به میزان حدود اختیارات و مسوولیت هایی که از وظایف ذاتی این دستگاه اجرایی است در عرصه فرهنگی کشور تاثیرگذار است. البته این هنر متولیان هر دستگاه دولتی است که بتواند سایر دستگاه هایی را که فعالیت شان با آن دستگاه همپوشانی دارد با خود همسو و همراه کند. بنابر این هنگامی که از عملکرد و برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد سخن به میان می آید باید به این نکته توجه کرد که دستگاه ها و شوراهای دیگری هم وجود دارند که می توانند با عملکرد خود وزارت فرهنگ را برای نیل به اهداف و برنامه خود همراهی کنند یا با محدود کردن دولت و مداخله در وظایف دستگاه درصدد تقابل و مانع تراشی برای وزارت برآیند. خوشبختانه نگاه فرهنگی دولت تدبیر و امید به اصحاب فرهنگ و هنر نگاه فرصت گرایانه و توام با اعتماد به ایشان است. یعنی دولت فرهیختگان را به مثابه یک فرصت می پندارد و تراز فرهنگی کشور را منطبق بر دغدغه ها و انتظارات آنان در نظر می گیرد.

 این دقیقا عکس نگاهی است که درگذشته و پیش از به روی کارآمدن دولت یازدهم بر دستگاه فرهنگی دولت یعنی وزارت ارشاد حاکم بود: یعنی به اصحاب فرهنگ نگاهی تهدید آمیز داشت و با بی اعتنایی و اتهام افکنی آنان را به مرز انزوا و انفعال کشانده بودند. به همین دلیل یکی از دستاوردهای دولت یازدهم را باید آشتی اهل فرهنگ و فرهیختگان با دولت برشمرد و توفیق دولت را در همین چارچوب ارزیابی کرد. هرچند زخم های ناشی از کم توجهی به اهالی فرهنگ طی سال های گذشته هنوز به طور کامل التیام نیافته اما معتقدم دولت در این زمینه به توفیقات بزرگی دست یافته و در همین مدت ثابت کرده که در این عرصه به برنامه ها و شعارهای خود پایبند است و با توجه به حدود اختیارات خود در مقابل جو سازی ها و اتهام افکنی ها ذره ای عقب ننشسته است. آنچه در این میان واجد اهمیت است عزم دولت برای تحقق برنامه ها و شعارهای خود در چارچوب اعتدالگرایانه ای است که در زمان انتخابات بیان شد و مورد اقبال جامعه ایران به خصوص جامعه فرهنگی قرار گرفت. واضح است که دولت یازدهم خدمتگزار همه مردم است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به وظایف اجرایی خود موظف به ارایه خدمات به آحاد مخاطبان متنوع و متکثر این نهاد است. پس این تصور که دولت برخاسته از آرای ملت بخواهد از اصول خود عدول و مطابق سلیقه و رویه عده ای عمل کند که در انتخابات گذشته از سوی اکثریت ملت نتوانستند مقبولیت مردمی کسب کنند انتظاری بیجا و غیرمنطقی است.

متاسفانه همین گرایش که موجب انزوای اهالی فرهنگ در سال های اخیر شده بود اکنون با حربه اتهام افکنی و انتقال اخبار جهت دار و جعلی به نخبگان جامعه درصدد مانع تراشی و تخریب دولت برآمده است. جنجالی که اخیرا به دنبال جعل خبر مربوط به مجوز تک خوانی زنان برپا شد نمونه بارزی از این عملیات ضدفرهنگی است. در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما خبر دروغ ارایه مجوز تک خوانی زنان را تکذیب کرد، این جریان ضد فرهنگی می خواهد با استفاده از حساسیت ها و دغدغه های بخش های مذهبی جامعه آنان را نسبت به سیاست های اعتدالی دولت بدبین کند. غافل از اینکه حنای دروغین این جریان با افشا شدن پرونده های فساد اقتصادی دولت پیشین رنگ باخته و مردم به ماهیت مزورانه آنان پی برده اند.

 جامعه دینی کشور ما همان طور که نسبت به رعایت حدود و موازین شرعی در امور فرهنگی حساس است به همان میزان هم نسبت به رفتارهای غیر اخلاقی و استفاده ابزاری از ارزش ها و باورهای دینی حساس بوده و واکنش نشان می دهد. در این حالت برخی می کوشند با توسل به منطقی ابزاری سرمایه عظیم تاریخی نهادهای دینی کشور را فدای منافع کوتاه مدت و جناحی خود کنند. برنامه های دولت تدبیر و امید به خصوص در حوزه فرهنگ برخاسته از مبانی دینی و آموزه های بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی و منطبق با رهنمودهای مقام معظم رهبری است و به دلیل همین ویژگی های فراجناحی و سیاست های اعتدالی خود در مقابل هر حرکت افراطی ایستاده و ذره ای از برنامه های اعلام شده خود کوتاه نخواهد آمد. وزیر ارشاد به عنوان یک شخصیت فکری و حوزوی و نیز فرهنگی و سیاسی، انسانی فرهیخته، معتدل و دارای ثبات فکری و اعتقادی است و خوشبختانه در مدت کوتاه مدیریت خود بر این دستگاه بزرگ، ضمن ایجاد جو آرامش و ثبات، روابطی آشتی جویانه با اصحاب فکر و قلم و اندیشه و هنر ایجاد کرده است و شایسته و منصفانه نیست که با شانتاژ و جوسازی، خدمات بزرگ این دستگاه نادیده انگاشته شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین