|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۳۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
نها می گویند: تلاش بر آن است که ایران آنچه آنها می خواهند تائید کند و نکته دیگری که همواره مطرح کرده اند بحث شفاف سازی است.
«حرف هایی در حد شعار» عنوان سرمقاله  روزنامه «آرمان» به قلم «شمس الدین خاروقانی» سفیر سابق ایران در آلمان است که در آن می خوانیم: پیشینه مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 به 12سال رسیده است. ایران در این زمینه در درجه اول با آژانس مواجه است و مسائل فنی و تخصصی ایران با آژانس حل شده است اما آقای آمانو و برخی دیگر از مسئولان کشورهای اروپایی و آمریکا اصرار بر تکرار مکررات دارند و همچنان سخنان قبلی را به زبان می آورند.

آنها می گویند: تلاش بر آن است که ایران آنچه آنها می خواهند تائید کند و نکته دیگری که همواره مطرح کرده اند بحث شفاف سازی است. از آنجا که این حرفها تکراری است و نتیجه فشارهایی است که از سوی آمریکا وارد می شود باید گفت نقش پررنگ آمریکا در پرونده هسته ای کشورمان قابل انکار نیست و این یک حقیقت است که کشورهای اروپایی طرف حساب ما در مذاکرات در بسیاری زمینه ها حرف آمریکا را تکرار می کنند. فارغ از این موضوع باید اذعان داشت در دیپلماسی میان کشورهایی که یکدیگر را به رسمیت شناخته اند مسئله ای به نام قطع کامل روابط وجود ندارد و در رابطه با ایران و آمریکا زمانی که دفتر حافظ منافع وجود دارد نمی توان ادعا کرد روابط به طور کامل قطع شده است بلکه تارموی روابط میان طرفین هنوز حفظ شده است. امروز موضوعی که نقشی اساسی در حل موضوع پرونده هسته ای دارد رابطه ایران و آمریکاست و در این راستا باید اذعان داشت مسئله هسته ای وصل به مسئله سیاسی شده است که البته سایه بحرانهای خاورمیانه نیز بر مذاکرات سنگینی می کند و هرچند انکار می شود اما می توان این برداشت را داشت که سطح پایینی از همکاری میان ایران و آمریکا چه در افغانستان و چه در عراق دور از ذهن نمی نماید. چه بسا مشکلات موجود در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا یمن موجب شده تا آمریکا این مذاکرات را طولانی کند تا بتواند از فرصت مذاکره با ایران و همراهی با این کشور و در پی آن همسویی سیاستهای دو کشور در منطقه نهایت استفاده را ببرد. در سوی دیگر ماجرا هرچند بحث تحریمهای اقتصادی از اول انقلاب اسلامی در مورد ایران وجود داشته است اما آمریکا می بیند هرچه شدت این فشارها بیشتر می شود ایران را نمی تواند به زانو دربیاورد از این رو برایش مسجل شده است که باید به سمت حل مشکلات با ایران برود. بر این اساس باید تاکید کرد مسئله هسته ای دارای ماهیتی فنی و حقوقی است که مربوط به آژانس است و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد و دیگران هم اگر حرفی می زنند فقط در حد شعار است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین