|
|
امروز: يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۳۸۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۸
نماینده، ولی فقیه خطاب به معتکفان حاضر در این مراسم خاطرنشان کرد: این غایت جایگاه مبلغ و طلبه را نیز بیان می‌کند. اینکه طلبه اگر از روز اول همه وجودش در این راستا باشد و همه داشته خود را در راه رضای الهی به پای امام زمانش بریزد، به رسالت خود عمل کرده و غیر از این هر چه باشد، خسران در دنیا و آخرت است.

فارس: سید احمد علم‌الهدی در آیین اعتکاف بصیرتی ائمه جماعات استان با تأکید بر اینکه اعتکاف، معنای عارفانه وسیعی دارد، به تشریح فراز‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی پرداخت و اظهار کرد: در مناجات خاص و عالی امیرالمؤمنین (ع) آمده که حضرت به ذات اقدس پروردگار فرمود «إِلٰهِى إِنَّ جُودَکَ بَسَطَ أَمَلِى وَشُکْرَکَ قَبِلَ عَمَلِى سَیِّدِى إِلَیْکَ رَغْبَتِى وَ إِلَیْکَ رَهْبَتِى» و به خداوند عالم می‌گوید‌ای خدای من، میل و علاقه من به‌سوی توست، ترس من از توست و آرزوهایم، مرا به سمت تو کشانده است. بعد در ادامه می‌فرماید «وَ عَلَیْکَ یَا واحِدِى عَکَفَتْ هِمَّتِى» و این فراز متفاوت و متعالی دعاست که خدا را یک‌دانه و یگانه صدا می‌زند و تصریح می‌کند که همه همت بنده باید معطوف و متمرکز بر پروردگار باشد.

اعتکاف، میعادگاه ارتباط پروردگار با بندگان

ایشان با اشاره به آیه ۲۶ سوره مبارکه حج افزود: عبارت عکوف در این مناجات به معنای توجه، تمرکز و گرایش محض قلبی است و از این حیث، اعتکاف به معنای روی‎آوردن خدا به بنده است که از طرف انسان مورد اجابت قرار می‌گیرد و آن را پذیرا می‌شوند. همه اهمیت و جایگاه عارفانه این بحث اعتکاف نیز به همین است. همان‌طور که خداوند عالم در قرآن کریم فرمود از ابراهیم و اسماعیل نبی (ع) عهد گرفته تا «طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْقَائِمِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» یعنی خانه‌اش را برای طواف‎کنندگان، رکوع کنندگان و معتکفان به درگاه احدیت پاکیزه نگه دارند.

نماینده، ولی فقیه خطاب به معتکفان حاضر در این مراسم خاطرنشان کرد: این غایت جایگاه مبلغ و طلبه را نیز بیان می‌کند. اینکه طلبه اگر از روز اول همه وجودش در این راستا باشد و همه داشته خود را در راه رضای الهی به پای امام زمانش بریزد، به رسالت خود عمل کرده و غیر از این هر چه باشد، خسران در دنیا و آخرت است.

امام (ره)، عبد صالح خدا بود

ایشان ادامه داد: برادران و عزیزان، در آستانه فرارسیدن دهه مبارک فجر هستیم و به همین بهانه، خوب است مطالعه دقیق‌تری از ابعاد شخصیتی و سیره امام راحل داشته باشید، زیرا حضرت امام (ره) در ابتدا فقط یک عالم حوزوی بود که حتی بسیاری از طلاب و افراد، ایشان را «حاج‌آقا» خطاب می‌کردند، اما ناگهان کار به جایی رسید که در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، مردم برای این او حاضر شدند ۱۵ هزار نفر از عزیزان و جوانان دلبندشان را به‌عنوان شهید تقدیم نهضت کنند. چه شد که این‌طور شد؟ این سؤالی است که باید در ذهن همه شما ایجاد شود.

علم‌الهدی تصریح کرد: حقیقت این است که امام یک طلبه ساده بود، اما اخلاصی که در سیره و اخلاق او وجود داشت، باعث شد مشیت پروردگار در مسیر نصرت او قرار بگیرد. امام، عبد صالح خدا بود که دلدادگی خاص و متفاوتش به ساحت قدسی پروردگار باعث شد دل‌ها به او گرایش پیدا کند و مقتدای یک ملت شود. بر همین اساس است که می‌گویم این را به‌عنوان یک باور در وجود خود پرورش دهید که دل‌ها دست خداست، زیرا همین اراده الهی امام (ره) بود که باعث می‌شد نصرت خدا پشتیبانش باشد و در مسیر پیشبرد نهضت، همه قدرت‌ها را به زانو دربیاورد.

طلبه باید با زبان دین سخن بگوید

ایشان تأکید کرد: حقیقت انقلاب این است که امام هیچ‌گاه به‌عنوان یک شخصیت سیاسی با مردم صحبت نکرد با اینکه رژیم ستم‌شاهی جنایات بی‌شماری در حق مردم و امام انجام داد. حضرت امام همیشه نه با منطق سیاسی بلکه با زبان دین با مردم صحبت می‌کرد؛ همان روشی که انبیا و اولیای الهی همیشه در سیره خود داشتند و سرانجام این شیوه نیز زمینه‌ساز پیروزی انقلابی شد که روز به روز توسعه پیدا می‌کند و امروزه فراتر از مرز‌های ایران عزیز، حتی ملت‌های منطقه و جهان را شیفته خود کرده است.

مشارکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه تجربه تبلیغ پیشرو حکایت از آن دارد که مبلغ باید همیشه با زبان دین با مردم سخن بگوید، گفت: این زبان دین باید در همه شئون و از جمله مسائل اجتماعی هم وجود داشته باشد. همان مسائلی که نبی مکرم اسلام (ص) درباره آن فرمود «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی اگر کسی روزگار بگذراند درحالی که نسبت به امور مسلمانان بی‌تفاوت است، اصل اسلام از وجود او ساقط می‌شود. مشارکت سیاسی هم از همین منظر به‌عنوان یک تکلیف و فراتر از حق مطرح است و این‌طور معنا می‌شود که مسلمان در هر چیز مربوط به امور اجتماعی خود باید دخالت مؤثر داشته باشد. اینجاست که انتخابات تبدیل به یک واجب شرعی می‌شود.

ایشان بیان کرد: حداقل هدف گزاری دشمن برای انتخابات امسال این است که مردم را از جایگاه پشتوانه و پشتیبان نظام خارج کند. برادران، حقیقت امروز جهان ما این است که سرنوشت اسلام به سرنوشت نظام گره خورده و دعوت سراسری برای ارتقای مشارکت، مسئولیت همه کسانی است که می‌توانند اثری بر مردم داشته باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین