|
|
امروز: پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۳۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
معاون رییس جمهوری گفت: وظایفی نیز در زمینه مقابله با بحران و مدیریت شرایط به عهده وزارت کشور گذاشته شد، همچنین قرار شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تسهیلات لازم و تجهیزات اورژانسی را فراهم کند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:بسته اجرایی مقابله با ریزگردها روز گذشته در استان خوزستان ارایه و به محض ابلاغ آن توسط معاون اول ریاست جمهوری علمیاتی می شود.

معصومه ابتکار روز چهارشنبه  اظهار کرد:بعد از ابلاغ و آغاز عملیات اجرایی بسته، سازمان حفاظت محیط زیست بر تعهدات و عملکرد دستگاه ها بر اساس مصوبه هیات دولت نظارت خواهد داشت.

وی درباره بسته اجرایی مقابله با ریزگردها توضیح داد: دراین بسته وظایف و تکالیف هر سازمان و وزارتخانه مرتبط با ریزگردها مشخص و به تصویب هیات دولت رسیده است و باید هر کدام از نهادها بر اساس وظایف مشخص شده عمل کنند.

معاون رییس جمهوری افزود:اعتبارات لازم برای این اجرای این بسته نیز به تصویب رسید اما قرار شد استان های دیگری هم که درگیر پدیده ریزگرد هستند بررسی شوند و بعد از بازگشت معاون اول رییس جمهوری از عراق، اعتبار مورد نظر نهایی و ابلاغ شود از این رو به احتمال زیاد در هفته جاری انجام می شود.

وی افزود: در استان خوزستان دو تالاب مهم شادگان و هورالعظیم وجود دارد که از اهمیت زیست محیطی زیادی برخوردار است و رسیدگی به وضعیت آنها به وزارت نفت واگذار شده است تا دریچه های بیشتری را به سمت تالاب هورالعظیم باز کند زیرا به علت استخراج نفت دایکی ( میان بندی ) وسط تالاب کشیده که موجب خشک شدن یک بخش عظیمی از آن شده است.

ابتکار گفت: همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد 30 هزار هکتار از نقاطی که به عنوان منشاء ریزگرد شناسایی شده اند را درختکاری، بوته کاری و مالچ پاشی کند که برنامه ها و اعتبارات این بسته اجرایی برای اسفند ماه سالجاری و سال 94 پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تکالیفی نیز برای وزارت نفت تعیین شد، افزود: در تالاب هورالعظیم محدودیت هایی برای ورود آب وجود دارد که قرار است این محدودیت ها برداشته شود و مکان هایی که نفت به گونه ای موجب تخریب سرزمین شده است اقدامات موثر مانند درختکاری و یا مالچ پاشی انجام شود.

معاون رییس جمهوری گفت: وظایفی نیز در زمینه مقابله با بحران و مدیریت شرایط به عهده وزارت کشور گذاشته شد، همچنین قرار شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تسهیلات لازم و تجهیزات اورژانسی را فراهم کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این بسته اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد نسبت به پایش و کنترل وضعیت هوا از طریق دستگاه های سنجش هوا و با همکاری سازمان هواشناسی اقدام کند و سازمان هواشناسی نیز باید نسبت به پیش بینی زودتر وقوع پدیده های گرد و غبار اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون رییس جمهوری افزود: وزارت خارجه نیز مکلف شد تا نسبت به همکاری لازم دو جانبه و چند جانبه برای حل مشکل ریزگردها اقدام کند.

ابتکار در ادامه به سفر روز گذشته خود به استان خوزستان اشاره کرد و گفت:به همراه معاونان پنج وزارتخانه و سازمان های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و کشور،ستاد مدیریت بحران و سازمان هواشناسی به استان خوزستان سفر و از بسته اجرایی مقابله با ریزگردها رونمایی شد.

وی افزود:همچنین جلسه ای با اداره کل هواشناسی استان برگزار شد و در آن مسایل مرتبط با پیش بینی وضعیت هوا و بروز ریزگردها مورد بررسی قرار گرفت و بر تجهیز آن تاکید شد.

ابتکار ادامه داد:همچنین در مورد موضوعاتی مانند پدیده گرم شدن و تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشورهای مختلف از ایران مطرح و بررسی و بر توانمند سازی جامعه برای مقابله با این پدیده تاکید شد تا حد امکان عوارض ناشی از آن بر زندگی مردم کاهش یابد.

وی گفت:اهواز در زمینه تاثیر تغییر اقلیم یک مصداق محلی است که می توانیم از آن برای مصداق ملی و بین المللی نیز استفاده کنیم.

ابتکار ادامه داد: در بازدیدی که از منطقه داشتیم ده ها هزار هکتار زمین بایر وجود داشت که قبلا به صورت دیم کشت می شدند اما اکنون به علت کاهش بارندگی این زمین ها بدون کشت باقی مانده اند.

وی ادامه داد:بنا به اعلام مسوولان هواشناسی استان خوزستان در چند سال گذشته حدود 50 درصد بارندگی در استان کاهش یافته است که این زمین ها به مرور به منشاء ریزگرد تبدیل خواهند شد.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی اگر روش صحیح مصرف آب فرهنگ سازی نشود قطعا در آینده نه چندان دور با مشکلات بیشتر زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

پدیده گرد و غبار دو هفته ای است استان های جنوبی و غربی کشور به ویژه خوزستان را درگیر و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، در برخی از روزها میزان گرد و غبار تا 66 برابر حد استاندارد نیز افزایش یافته است.

مقام معظم رهبری نیز بر پیگیری موضوع تاکید کردند، بر این اساس جلسات متعددی با حضور نمایندگان سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط با این پدیده برگزار شد که بعد از جمع بندی گزارش ها، یکشنبه ( 26 بهمن ) بسته اجرایی مقابله با ریزگردها در اهواز به تصویب هیات دولت رسید.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست سه شنبه ( 28 بهمن ) به همراه معاونان پنج وزارتخانه و سازمان های مرتبط با پدیده گرد و غبار به خوزستان سفر و بسته اجرایی مقابله با ریزگردها را ارایه کرد.

همچنین سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی روز 22 بهمن به خوزستان سفر کرد و در جمع اهالی استان حاضر شد و با سرکشی به بیمارستان ها از نزدیک وضعیت خدمات رسانی به مراجعه کنندگان و نحوه توزیع ماسک ها بررسی کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین