|
|
امروز: سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۳۷۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به آثار و برکات انتخابات و فعال شدن مردم در این زمینه،گفت: انتخابات مسئولین را پاسخگو و باعث ارتقاء سطح آگاهی مردم می‌شود. انتخابات فرصتی است که مردم با مسائل مختلف و حقوق خود در زمینه‌های گوناگون آشنا می‌شوند و در نتیجه آن، سطح آگاهی و بینش مردم ارتقا پیدا می‌کند.

فارس: معاون رئیس‌جمهور، راهکار اصلی حل مسائل، حضور گسترده مردم در انتخابات است و اگر در مواردی مشکلی وجود دارد، دلیل نمی‌شود که رسالت تاریخی برای حضور در انتخابات را کنار گذاشت و در این راستا نخبگان و دانشگاهیان وظیفه و مسئولیت سنگینی برعهده دارند تا اهمیت انتخاب را برای مردم تبیین کنند.
 
سیدمحمد حسینی در همایش طرح ملی اعتلا و در جمع اساتید و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه آمار مقایسه‌ای به تبیین جایگاه و اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: سال جاری میلادی انتخابی‌ترین سال در سطح جهان است و در این سال بیش از ۶۰ انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سراسر دنیا برگزار خواهد شد و در آن بالغ بر ۲ میلیارد نفر در سطح جهان پای صندوق‌های رأی خواهند رفت، لذا از منظر جهانی نیز بازتاب مشارکت مردم کشورمان در انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود، چرا که این حضور به لحاظ مردمی‌بودن نظام مقایسه خواهد شد، از این منظر نیز وظیفه و مسئولیت ما برای ترغیب مشارکت مردم در انتخابات بیش از گذشته است.
 
معاون رئیس‌جمهور، گفت: اساتید و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع در بین دانشجویان و اقشار مختلف مردم، مسئولیت مضاعفی برای ترغیب و تشویق مردم به حضور در انتخابات دارند.
 
حسینی در ادامه با بیان اینکه از ۱۷۷ اصل قانون اساسی بیش از ۳۰ اصل مستقیماً مربوط به جایگاه مجلس شورای اسلامی است و فصل ششم به این موضوع اختصاص دارد، به مقایسه جایگاه مجلس شورای اسلامی با مجالس برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در نظام اسلامی سیستم تک مجلسی حاکم است، در حالیکه در برخی از کشورها مانند فرانسه، انگلیس، روسیه، سوئیس و حتی مالزی دو مجلس وجود دارد و اگر قانونی تصویب شد، مجدداً مجلس دوم نیز باید آن را تأیید کند. بعضاً عده‌ای شورای نگهبان را نیز در قالب نوعی مجلس دوم عنوان می‌کنند که تصور اشتباهی است، چرا که شورای نگهبان صرفاً نهاد ناظر است که از قانون اساسی و شرع صیانت می‌کند، همچنان که در برخی کشورهای دیگر هم شورای قانون اساسی و نهاد کنترل‌کننده و مراقبت از قانون اساسی وجود دارد.
 
حسینی، یکی دیگر از وجوه تمایز مجلس شورای اسلامی با برخی مجالس دنیا را انحلال‌ناپذیری آن دانست و گفت: در جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور یا مرکز و قوه دیگری نمی‌تواند مجلس را منحل کند و از وقتی که از سال ۵۸ مجلس آغاز به کار کرده، بدون وقفه هر ۴ سال انتخابات آن برگزار شده است و حتی مجلس ششم که در مواردی برای کشور و مردم مشکل‌آفرین بودند تا پایان بر سر کار بود، این در حالیست که در بسیاری از کشورهای دنیا همچون فرانسه، آلمان و روسیه، رئیس‌جمهور یا فرد دیگری می‌تواند مجلس را منحل کند، اما مجلس در جمهوری اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است و نه تنها امکان انحلال آن وجود ندارد، بلکه برعکس، مجلس می‌تواند وزرا را استیضاح و برکنار و حتی عدم کفایت رئیس‌جمهور را اعلام کند، همچنان که بنی‌صدر که دچار غرور و کیش شخصیت شد، با اعلام عدم کفایت از سوی مجلس برکنار شد.
 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، ویژگی متمایز دیگر مجلس شورای اسلامی با مجالس برخی از کشورهای دنیا را نبود امکان حق وتوی مصوبات آن عنوان کرد و گفت: در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه، رئیس‌جمهور می‌تواند مصوبات مجلس را وتو کند، همچنین براساس قانون اساسی فرانسه، رئیس‌جمهور می‌تواند مصوبات مجلس را امضا نکرده و جهت بررسی مجدد آن را به مجلس بازگرداند، اما در جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس را امضا و ابلاغ کند و در مواردی که رئیس‌جمهور از این کار امتناع و تعلل کند، رئیس مجلس می‌تواند آن را امضا و برای اجرا ابلاغ کند؛ همچنان که در دوره ریاست‌جمهوری روحانی چندین مورد توسط رئیس مجلس امضا و ابلاغ شد و در همان دوره به خاطر کوتاهی و تعلل دولت، برای اولین بار برنامه ششم توسعه توسط مجلس تهیه و تدوین گردید. این حاکی از آن است که در نظام اسلامی بن‌بستی وجود ندارد.
 
حسینی خاطرنشان کرد: در حالی که مجلس شورای اسلامی دستورکار مجلس را خودش تعیین می‌کند، اما در برخی کشورهای غربی دولت و رئیس‌جمهور می‌تواند اولویت‌ها و زمان جلسه مجلس را تعیین کرده و خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده مجلس شود و در مواردی هم مجوز قانونگذاری به خودِ دولت‌ها داده شده است.
 
 حسینی گفت: در جمهوری اسلامی ایران نهاد مجلس شورای اسلامی از جایگاه مهم و تعیین‌کننده برخوردار است و با اینکه رئیس‌جمهور مستقیم با رأی مردم انتخاب می‌شود، اما وزرا بایستی از مجلس رأی اعتماد بگیرند و نمایندگان مجلس در مسائل مختلف و در لوایح دولت نظرات خود را اعمال می‌کنند. مجلس همچنین با ابزارهای نظارتی مانند نطق، تذکرات کتبی و شفاهی، سؤال، تحقیق و تفحص و استیضاح بر مدیران اجرایی کشور نظارت دارد.
 
معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش و اهمیت حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، برخی تصور می‌کردند که حکومت اسلامی همانند خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس خواهد بود، اما برداشت امام راحل از اسلام ناب برخلاف این تصورهای ارتجاعی بود و امام معتقد بودند که برای تحول باید مردم در صحنه حضور داشته باشند و با تبیین و روشنگری و تربیت شاگردانی همچون آیت‌الله اشرفی‌اصفهانی، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی، زمینه رشد و تحول‌آفرین بودن مردم را در جامعه ایجاد کردند، این در حالیست که در اوایل پیروزی انقلاب برخی از اعضای دولت موقت که چندان اعتقادی به حضور مردم در اداره کشور نداشتند می‌گفتند که مردم به کار و زندگی خودشان بازگردند تا آن‌ها کشور را اداره کنند که این خواسته، عتاب و مخالفت امام راحل را در برداشت.
 
حسینی تأکید کرد: اینکه نظام اسلامی ۴۵ سال در مقابل همه توطئه‌ها و فتنه‌ها محکم و مقاوم ایستاده است، به خاطر حضور و درک عمیق سیاسی مردم است و این فهم سیاسی باعث شد که مردم سال گذشته نه تنها صف خود را از آشوبگران که با حمایت گسترده دشمنان و معاندین به صحنه آمده بودند، جدا کنند، بلکه با آنان مقابله کردند.
 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه نظام اسلامی بر حضور واقعی مردم در صحنه‌های مختلف و سرنوشت‌ساز تأکید دارد، اظهار کرد: در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس که خود را مهد دموکراسی عنوان می‌کنند، کل قدرت در اختیار دو حزب قرار دارد و آن‌ها تعیین‌کننده هستند، اما در ایران حتی یک فرد گمنام از شهرستان کوچک می‌تواند با آرای مردم به مجلس راه یافته و براساس استعداد و توانمندی به سطوح مختلف مدیریت دست یابد.
 
وی با اشاره به مخالفت عده‌ای با آرای مردم زمانی که برخلاف نظر آن‌ها باشد، گفت: این عده زمانی که خودشان رأی می‌آورند، انتخابات هیچ مسأله و مشکلی ندارد، اما وقتی که از سوی مردم طرد می‌شوند، انتخابات را زیر سؤال می‌برند. انتخابات در نظام اسلامی کاملاً مردمی است و مردم تعیین‌کننده هستند، از این رو از دل انتخابات که جریان دوم خرداد و خاتمی برگزارکننده آن بود، سال ۸۴ فردی مخالف گفتمان آن دولت، روی کار می‌آید و سال ۹۲ شخصی مانند روحانی انتخاب می‌شود و سال ۱۴۰۰ نیز که دولت روحانی برگزارکننده است و آقای همتی از درون همان دولت در آن نامزد شده، آیت‌الله رئیسی برگزیده می‌شود.
 
معاون رئیس‌جمهور، نخبگان و خواص جامعه را به آگاهی‌بخشی و تبیین و روشنگری برای حضور مردم در انتخابات دعوت کرد و گفت: اساتید و نخبگان و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، هر کس که مخاطب دارد باید از ظرفیت‌های خود برای تشویق مردم به حضور فعال در تعیین سرنوشت کشور استفاده کنند، بی‌تردید هر مقدار مشارکت بیشتر باشد، آثار و تبعات گسترده‌ای برای کشور خواهد داشت.
 
حسینی تصریح کرد: مردم پشتوانه اصلی نظام اسلامی هستند و در صحنه‌های مختلف از جنگ و فتنه مردم فصل‌الخطاب هستند، همچنان که جریان کوی دانشگاه با حضور مردم در ۲۳ تیر و فتنه ۸۸ با حضور طوفانی و حماسی مردم در ۹ دی خاتمه یافت، لذا حضور مردم تضمین‌کننده امنیت، آرامش و پیشرفت کشور است.
 
وی با بیان اینکه مردم در مراحل مختلف انتخابات حضور و نظارت دارند، اظهار کرد: مردم در هیأت‌های اجرایی و پای صندوق‌های رأی حاضر هستند و تمام مراحل انتخابات در کشورمان با حضور و مشارکت مردم برگزار می‌شود.
 
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به آثار و برکات انتخابات و فعال شدن مردم در این زمینه،گفت: انتخابات مسئولین را پاسخگو و باعث ارتقاء سطح آگاهی مردم می‌شود. انتخابات فرصتی است که مردم با مسائل مختلف و حقوق خود در زمینه‌های گوناگون آشنا می‌شوند و در نتیجه آن، سطح آگاهی و بینش مردم ارتقا پیدا می‌کند.
 
حسینی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت توجه به اصل ۵۵ قانون اساسی و مراجعه به آراء عمومی، اظهار کرد: سال ۵۸ در دو مرحله و سال ۶۸ در بازنگری قانون اساسی همه‌پرسی و مراجعه به آراء عمومی برگزار شد، اما از آن به بعد تاکنون معضل و مشکل لاینحلی  پیش نیامده که از طُرق عادی و قانونی و از طریق مجلس، دولت، مجمع تشخیص و یا رهبری عزیز قابل حل نباشد، اما در قانون پیش‌بینی شده که اگر روزگاری این نیاز احساس شود که باید همه‌پرسی انجام شود، ساز و کار لازم برای آن وجود دارد، البته باید توجه داشت که برخلاف ادعاهای عده‌ای، برای اختلاف‌نظرهای اقتصادی راهکارهای مناسب وجود دارد.
 
وی درباره اینکه انتخابات حق است یا تکلیف، گفت: انتخابات از منظر اسلام هم حق و هم وظیفه است، چرا که به واسطه آن نظام اسلامی تقویت می‌شود و در مقاطعی که مردم حضور چشمگیری در صحنه داشتند، دشمنان فهمیدند که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و در مقابل خواسته مردم کوتاه آمدند. لذا از نشانه‌های اقتدار و صلابت نظام اسلامی، حضور مردم است، اما در برخی کشورهای همجوار اساسأ  یا انتخابات وجود ندارد و یا حضور در انتخابات اجباری است و مطابق قانون هر کس شرکت نکند، با محدودیت‌های اجتماعی و خدماتی مواجه می‌شود.
 
معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه چرا شورای نگهبان در سال ۹۲ صلاحیت رئیس‌جمهور سابق را تأیید و اکنون رد کرد، گفت: اعضای شورای نگهبان برای بررسی‌های خود حجت شرعی دارند، ایشان قبل از آن دوره همواره خود را با سیاست‌های کلی نظام و مجموعه حاکمیت همراه نشان می‌داد و حتی در جریان کوی دانشگاه سخنران مراسم ۲۲ تیر ۷۸ بود، اما بعد از ریاست‌جمهوری در موارد متعددی در خصوص سیاست‌های کلی نظام اقدامات قابل تأملی داشت و البته شورای نگهبان نیز در هر دوره براساس مستندات و مدارک تصمیمگیری می‌کند.
 
حسینی در پاسخ به انتقاد یکی از اساتید در خصوص حضور نیروهای جریان سیاسی مقابل در ارکان مدیریت میانی کشور، گفت: آیت‌الله رئیسی همواره  بر استفاده از نیروهای شایسته و توانمند که از روحیه انقلابی و تحول‌گرا برخوردار باشند، تأکید دارد و برای اصلاح این روند در برخی موارد در سفرهای استانی شخصا وارد عمل شدند. در دولت سیزدهم سعی شده که افراد شایسته و انقلابی انتخاب شوند.
 
وی، لازمه حل و فصل مشکلات و کمبودها را حضور مردم در صحنه دانست و تأکید کرد: راهکار اصلی حل مسائل و کمبودها، انتخابات و حضور گسترده مردم در آن است و اگر در مواردی ضعف و مشکلی وجود دارد، هیچ‌کدام دلیل نمی‌شود که رسالت تاریخی برای حضور در انتخابات را کنار گذاشت و در این راستا نخبگان و دانشگاهیان وظیفه و مسئولیت سنگینی برعهده دارند تا اهمیت انتخاب را برای مردم تبیین کنند.
 
حسینی در پاسخ به سؤالی درباره لزوم نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان، گفت: در این زمینه در خصوص عملکرد هیأت نظارت بر نمایندگان انتقادهایی وجود دارد و این ضرورت احساس می‌شود که باید ترکیب این هیأت تغییر کند و در آن افرادی از سایر نهادها نیز حضور داشته باشند.
 
معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش رأی دادگاه بین‌المللی لاهه را یک حکم تاریخی و اقدام بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اقدام آفریقای جنوبی که روزگاری نماد آپارتاید و تبعیض‌نژادی بود، قابل تقدیر و تحسین است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند. این اقدام آفریقای جنوبی فرصت را برای رسوایی بیشتر رژیم صهیونسیتی فراهم کرده و این وظیفه‌ای بود که برخی کشورهای اسلامی منطقه باید انجام می‌دادند و اینکه چرا جمهوری اسلامی اقدام به شکایت نکرده است، به‌خاطر این است که تهران رژیم جعلی صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین