|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۳۷۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
ما نمی‌توانیم بگوییم آنها هم با اسلام دشمنی دارند و یا می‌خواهند به اسلام ضرر بزنند. آنها حتما چیزهایی دیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط کسی که می‌خواهد کاندیدای مجلس یا خبرگان رهبری شود را ندارند. خیلی وقت‌ها آدم‌هایی قلبا خوب هستند، ولی بعد آن صلاحیت را ندارند؛ معنای «عاقبت به خیری» همین است که ما کارهای خوب یک کسی را می‌دانیم و عاقبتش را نمی‌دانیم. شاید آنها عاقبت را دیده‌اند که این شرایط را ندارد.

جماران: نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تأکید بر اینکه ای کاش روحانی و پورمحمدی رد صلاحیت نمی‌شدند، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم شورای نگهبان هم با اسلام دشمنی دارند و یا می‌خواهند به اسلام ضرر بزنند. آنها حتما چیزهایی دیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط کسی که می‌خواهد کاندیدای مجلس یا خبرگان رهبری شود را ندارند. خیلی وقت‌ها آدم‌هایی قلبا خوب هستند، ولی بعد آن صلاحیت را ندارند؛ معنای «عاقبت به خیری» همین است.
 
مشروح گفت‌وگو با آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد را در ادامه می‌خوانید:
 

مقام معظم رهبری همواره مردم را به مشارکت بالای در انتخابات دعوت می‌کنند و یکی از چهار شاخصی که ایشان در خصوص انتخابات بر آن تأکید دارند، «مشارکت» است. اما نظرسنجی‌ها احتمال این را مطرح می‌کنند که شاید مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه امسال پایین باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

کلیپ خوبی ساخته بودند که یک خانمی می‌گفت، من رأی نمی‌دهم؛ گفت اگر اینجا رأی ندهید، به دشمن رأی داده‌اید.
واقع مطلب این است که بیش از ما که فعالیت می‌کنیم تا مردم رأی بدهند، دشمن فعالیت می‌کند که رأی ندهند. معلوم می‌شود که کار مهمی است و رأی ندادن، کمک به دشمن است. آنها دنبال این هستند که بگویند مردم با حکومت نیستند. ان شاء الله که همه مردم شرکت کنند و این واجب اجتماعی را انجام بدهند.
 
نظر شما در خصوص رد صلاحیت‌ها، مخصوصا حسن روحانی و امثال مصطفی پورمحمدی چیست؟

واقع مطلب این است که آدم دوست ندارد این طور افراد رد شوند، اما بالأخره ما دور نشسته‌ایم و نمی‌توانیم دلیلش را بفهمیم؛ شورای نگهبان است که باید تشخیص بدهد و آنها هم همین فکرهای ما را می‌کنند/ خوب است اینها رد نشوند و بالأخره از نظر جهانی هم اینها رده بالای ما و رئیس جمهور بوده‌اند.

اما حتما آنها چیزی دیده‌اند که ما نمی‌توانیم بگوییم. به قول معروف، شاید اصلا این حرف فلسفی باشد که «حرف مثبت بالاتر از نافی است». یعنی فرض کنید که یک کسی بگوید در این خانه سوزن هست؛ اگر همه عالم هم بگویند سوزن نیست، باز کسی که می‌گوید سوزن هست، جلو است؛ برای اینکه او دیده ولی کسانی که می‌گویند نیست، یعنی ما ندیده‌ایم. ما که می‌گوییم ای کاش رد نمی‌شدند، یعنی ما چیزی ندیده‌ایم اما حتما آنها مسائلی را دیده‌اند که صلاح نیست اینها رأی بیاورند.

 

در مجموع به نظر شما رد صلاحیت آقای روحانی درست بود؟

اینها کارهای خوبی نداشته‌اند؛ ولی اینکه تا چه حد بوده را نمی‌دانم، چون دور از مرحله هستیم.

 

توصیه هم دارید به شورای نگهبان یا کسانی که دست اندرکار این مسأله هستند؟

ما نمی‌توانیم بگوییم آنها هم با اسلام دشمنی دارند و یا می‌خواهند به اسلام ضرر بزنند. آنها حتما چیزهایی دیده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شرایط کسی که می‌خواهد کاندیدای مجلس یا خبرگان رهبری شود را ندارند. خیلی وقت‌ها آدم‌هایی قلبا خوب هستند، ولی بعد آن صلاحیت را ندارند؛ معنای «عاقبت به خیری» همین است که ما کارهای خوب یک کسی را می‌دانیم و عاقبتش را نمی‌دانیم. شاید آنها عاقبت را دیده‌اند که این شرایط را ندارد.

اصلا خبرگان برای چیست؟ برای اینکه اگر رهبری هم شرایط لازم را نداشت، او را کنار بگذارند. یکی از کارهای خبرگان همین است که مثلا اگر رهبری پیر باشد طوری که وضع عالم را نداند یا خدای ناکرده مرضی بگیرد که علمش را از دست بدهد، او را کنار می‌گذارند. نمی‌شود بگویی قبلا همه شرایط را داشت، پس حالا هم دارد.

ممکن است شرایطی را داشته‌اند ولی حالا ندارند و شورای نگهبان هم وضعیت فعلی را می‌بیند و فعلیت مهم است. اما آنها تشخیص می‌دهند که شرایط را دارند یا ندارند.

رد صلاحیت آقای روحانی چه تأثیراتی در افکار عمومی داخلی و حتی جهانی خواهد داشت؟

آنها که خیلی از کارهای ما را بد می‌دانند؛ اگر بین خودمان و خدا کار بدی نکنیم، آنها نماز خواندن و روزه گرفتن ما را هم مسخره می‌کنند؛ نباید گوش به حرف آنها داد. از نظر اجتماعی و جهانی اظهارنظر می‌کنند که اینها رئیس جمهور بوده‌اند، اما در عین حال حرف ما این است که داشتن شرایط ارزش دارد و اگر کسی شرایط را از دست داد، ولو رهبری باشد، دیگر شرایط را ندارد.

 

آیا این اتفاق مشارکت را کم می‌کند؟

اگر مشارکت را کم کند یا نکند، ما نباید کار خلاف کنیم. ما نمی‌دانیم، اما به شورای نگهبان اعتماد داریم که بر خلاف شرع کاری انجام نمی‌دهند. اقلا به نظر آنها، اینها شرایط را ندارند. نداشتن شرایط، کوچک و بزرگ ندارد. ما در تاریخ هزاران این طوری دیده‌ایم؛ طلحه و زبیر را دیده‌ایم که عشق به امیرالمؤمنین(ع) داشتند و چندین مرتبه با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند و در عین حال هم مقابل او ایستادند. می‌خواهم بگویم همه چیز ممکن است و نمی‌خواهم بگویم اینها ایستاده‌اند یا نه. می‌خواهم بگویم تعجبی نیست که کسی یک مدتی شرایطی را داشته باشد و مدتی هم نداشته باشد. شما قبول ندارید که اگر رهبری هم شرایط را از دست داد باید کنار زده شود؟

 

پس از اعلام خبر رد صلاحیت آقای روحانی، ایشان طی بیانیه‌ای از شورای نگهبان درخواست کرد که دلایل رد صلاحیت کاندیداها را اعلام کند. به هر حال شورای نگهبان نباید دلیل را اعلام کند تا مردم مطلع شوند؟

اصلا شورای نگهبان عیب هیچ کس را نمی‌گوید. نه تنها مال آنها را نمی‌گوید، مال ما را هم نمی‌گوید. اگر بخواهد رد کند، هیچ کس را نمی‌گوید و فقط به خود شخص می‌گویند؛ این قانون است.

 

آدمی که هشت سال رئیس جمهور بوده و مسئولیت‌های مختلف داشته...

من که گفتم، حتی رهبری باشد. اگر خدای ناکرده رهبری عیبی پیدا کرد، باید تا آخر باشد؟ همین‌ها را کنار هم بچینید و بعد می‌بینید که خیلی هم چیز بدی نیست.


شما احتمال می‌دهید دلیل رد صلاحیت ایشان بیشتر سیاسی بوده و یا مسائل دیگری بوده است؟

این را نمی‌دانم؛ من فقط کلی می‌گویم اشکالی ندارد که یک کسی شرایط کاری را داشته و آن شرایط را از دست داده؛ و  تشخیص هم با شورای نگهبان است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین