|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۳۷۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲
روز سه‌شنبه با تقویت سامانه بارشی در مناطق ذکرشده بارش‌ها تشدید می‌شود و گستره آن مناطقی از مرکز، جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم را در بر می‌گیرد.

ایلنا: براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز (یکشنبه یکم بهمن ۱۴۰۲) در بیشتر مناطق کشور به‌جز مناطق غربی سواحل دریای خزر، جوی آرام و پایداری حاکم خواهد بود، اما فردا با ورود سامانه بارشی به کشور در شمال غرب، غرب، ارتفاعات البرز غربی و مرکزی، زاگرس مرکزی و سواحل دریای خزر بارش برف، باران و وزش باد آغاز می‌شود.

روز سه‌شنبه با تقویت سامانه بارشی در مناطق ذکرشده بارش‌ها تشدید می‌شود و گستره آن مناطقی از مرکز، جنوب غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، مرکزی و قم را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه گستره بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکرشده، شرق، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب کشور را فرا می‌گیرد. روز پنجشنبه در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور بارش‌های پراکنده رخ خواهد داد و برای سایر مناطق جو پایدار پیش‌بینی شده است. طی این مدت در مناطق سردسیر، کوهستانی و ارتفاعات بارش‌ها به‌صورت برف است و به‌ویژه در ارتفاعات البرز بارش برف قابل ملاحظه خواهد بود.

همچنین براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، امروز خلیج فارس و روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعد و برق

زمان و منطقه اثر:

دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲: کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران.

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲: کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری.

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲: کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، قم، تهران، البرز، اردبیل، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال استان‌های فارس، سمنان، خراسان رضوی، جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، لرستان و نوار شرقی خوزستان.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال بهمن، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق.

توصیه: آمادگی راهداری برای برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفر‌های غیرضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

توصیف سامانه: هشدار خسارت به محصولات کشاورزی

نوع مخاطره: بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعد و برق.

زمان و منطقه اثر:

دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲: کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران.

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲: کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، قم، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری.

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲: کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین، قم، تهران، البرز، گیلان، گلستان، اردبیل، خراسان شمالی، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال استان‌های فارس، سمنان، خراسان رضوی، جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی.

توصیه: زدودن برف از شاخه‌های جوان برای جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها در برابر باد شدید، عدم انجام عملیات هرس به‌دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم برای گرمایش گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحد‌های تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر، رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تأسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب برای جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحد‌های تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روز‌های ابری، انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان‌های ساحلی قبل از شروع بارش.

توصیف سامانه: افزایش ارتفاع امواج دریای خزر

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد موقتی تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲ متر

زمان و منطقه اثر:

دوشنبه ۲ بهمن، سه‌شنبه ۳ بهمن و چهارشنبه ۴ بهمن: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تور‌های صیادی، احتمال آسیب به شناور‌های سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل.

توصیه: منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین