|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۳۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱
متصدی گفت: باید مشکل گرد وغبار را از ریشه حل کنیم و این تنها با برنامه ریزی ممکن می شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست، برخورد انفعالی با پدیده گرد و غبار و آلودگیها نیست؛ بلکه دیدگاهی فعال، پویا و آینده نگر است.

 سعید متصدی در نشست مشترک مشاوران رییس سازمان محیط زیست با سازمانهای مردم نهاد حوزه محیط زیست خوزستان که شب گذشته (28 بهمن ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: باید از سالهای پیش به فکر مقابله با گردوغبار می بودیم ولی تنها از یک سال و نیم پیش و از مهرماه سال گذشته موضوع مقابله با گرد وغبار خوزستان در اولویت قرار گرفته است و ما به دنبال حل این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: از یکسال و نیم گذشته تا امروز هیچ مجوزی برای انتقال آب کارون صادر نشده است. تنها برای مصرف شرب مجوز انتقال آب صادر شده و هیچکدام از ما به دنبال این نیستم که آب شرب مردم را بگیریم.

متصدی گفت: باید مشکل گرد وغبار را از ریشه حل کنیم و این تنها با برنامه ریزی ممکن می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در بروز پدیده گرد وغبار دو عامل اصلی وجود دارد؛ انسان و طبیعت. در بخش طبیعی، در این سالها با کاهش بارش روبرو شدیم، 26 درصد در کل ایران و 46 درصد در خوزستان که این کاهش بارش موجب کاهش رطوبت شد و در نتیجه خاکها با کمترین بادی در هوا معلق می شوند.

وی ادامه داد: در سال 83 یا 84 بود که مجوز فعالیت نفتی در تالاب هورالعظیم از محیط زیست گرفته شد، البته مجوز استخراج از درون آب؛ ولی به دلیل سوءمدیریت، تالاب خشک شد و در آن چاه نفت حفر کردند. خشک کردن تالاب هورالعظیم نیز در بخش عامل انسانی بروز پدیده گرد و غبار قرار دارد.

متصدی با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد حلقه ارتباط بین سیستمهای دولتی و مردم هستند، گفت: در پشت هر کدام از سازمانهای مردم نهاد، چند صد نفر وجود دارد که افراد جامعه ما می باشند. باید توجه داشت که حل معضلات زیست محیطی بدون مشارکت جامعه محلی امکانپذیر نیست. بنابراین برنامه‌ای موفق می‌شود که در جامعه محلی اجرا شود.

وی ادامه داد: امروز وظیفه سازمانهای مردم نهاد این است که واقعیات را به مردم جامعه منتقل کنند ولی هرگونه اطلاع رسانی، نیاز به اطلاعات دقیق دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در طول سال گذشته 17 ایستگاه را در خوزستان فعال کردیم تا بتوانیم ریزگردها را اندازه بگیریم و همچنین بتوانیم پدیده گرد و خاک را قبل از وقوع پیش بینی کنیم.

وی درباره حق آبه تالابها نیز گفت: ما سعی کردیم فعالیتی که در زمینه تامین حق آبه تالاب‌ها انجام می‌دهیم با همه سیستمها به ویژه وزارت نیرو هماهنگ باشد. اولین حق آبه، حق آبه شرب مردم است و پس از آن، حق آبه زیست محیطی و اکوسیستم. اگر حق آبه اکوسیستم تامین نشود، نه کشاورزی خواهیم داشت و نه صنعت و نه سکونت.

متصدی اظهار کرد: باید برای سیستمهای دولتی جا بیفتد که اگر اکوسیستم سالمی نداشته باشیم، کشاورزی، صنعت و سکونت ما نیز دچار اختلال خواهند شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین