|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۳۷۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳
دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه جمعه ۲۶ ژانویه در جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ای که اسرائیل را متهم به نسل کشی در غزه می‌کند، در دستور اقدامات تامینی به طور صریح حرفی از آتش‌بس در غزه به میان نیاورد اما اسرائیل را به اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از جان فلسطینی‌ها موظف کرد. دیوان همچنین از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات مرتکبان انجام دهد.

یورونیوز: تصمیم روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اقداماتی که اسرائیل باید به طور فوری اتخاذ کند واکنش‌هایی را برانگیخت.
 
دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه جمعه ۲۶ ژانویه در جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ای که اسرائیل را متهم به نسل کشی در غزه می‌کند، در دستور اقدامات تامینی به طور صریح حرفی از آتش‌بس در غزه به میان نیاورد اما اسرائیل را به اتخاذ تدابیر بیشتر برای حفاظت از جان فلسطینی‌ها موظف کرد. دیوان همچنین از اسرائیل خواست تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی و مجازات مرتکبان انجام دهد.
 
اکثریت هیات قضات دیوان بین‌المللی دادگستری به اقدامات تامینی رای دادند که اغلب خواسته‌های آفریقای جنوبی را به استثنای دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه پوشش می‌داد. آفریقای جنوبی از جمله خواستار آتش‌بس فوری در غزه بود.
 
جلسه امروز واکنش‌های زیادی را در پی داشت که در ادامه به طور مرتب به روز خواهد شد.
 
اردوغان رای دیوان بین‌المللی دادگستری را با ارزش توصیف کرد
 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه اسرائیل باید از نسل کشی در غزه جلوگیری کند، استقبال کرد و گفت امیدوار است حملات علیه غیرنظامیان متوقف شود.
 
 
اردوغان حکم دیوان را با ارزش توصیف و اظهار امیدواری کرد حملات اسرائیل علیه زنان، کودکان و افراد مسن پایان یابد.
 
وزیر دفاع اسرائیل: کسانی که به دنبال عدالت هستند آن را روی صندلی‌های چرمی دادگاه لاهه نخواهند یافت
 
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دیوان بین‌المللی دادگستری را مورد انتقاد قرار داد و گفت که اسرائیل در هنگام مبارزه با حماس در غزه «نیاز به سخنرانی درباره اخلاق ندارد.»
 
او در بیانیه‌ای گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه زمانی که به درخواست یهودی ستیزانه آفریقای جنوبی برای بحث درباره ادعای نسل کشی در غزه پاسخ مثبت داد پا را از حد خود فراتر گذاشت و اکنون از رد این دادخواست خودداری می‌کند.»
 
وی افزود: «کسانی که به دنبال عدالت هستند آن را روی صندلی‌های چرمی دادگاه لاهه نخواهند یافت بلکه آن‌ را در تونل‌های حماس در غزه خواهند یافت جایی که ۱۳۶ گروگان در آنجا نگهداری می‌شوند و کسانی که فرزندان ما را به قتل رساندند در آن‌جا پنهان شده‌اند.»
 
وی افزود: «آن‌ها عدالت را در روح ارتش اسرائیل خواهند یافت.»
 
واکنش امیرعبداللهیان به صدور حکم اولیه دادگاه لاهه: به آفریقای جنوبی و فلسطین تبریک می‌گویم
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پیامی گفت: «موفقیت آفریقای‌جنوبی در دیوان کیفری بین‌المللی در جریان طرح شکایت از رژیم صهیونیستی را به دولت و ملت آفریقای‌جنوبی، ملت فلسطین و خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه این کشور تبریک می‌گویم.»
 
وی در این پیام گفت: «از همه‌ی همتایانم در کشورهای جهان تقاضا دارم از اقدام آفریقای جنوبی در دیوان کیفری بین‌المللی حمایت کنند.»
 
تشکیلات خودگردان فلسطینی: دیوان به نفع بشریت حکم داد
 
ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی از دستور «مهم» دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد.
 
او گفت که قضات «به نفع بشریت و قوانین بین‌المللی حکم دادند.»
 
یکی از مقامات حماس: تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است
 
یکی از مقامات ارشد حماس به رویترز گفته است که تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است که به «انزوای اشغالگران و افشای جنایت‌های آن‌ها در غزه کمک می‌کند.»
 
این مقام حماس خواستار اجبار اسرائیل برای اجرای تصمیمات دادگاه شد.
 
ادعای بنیامین نتانیاهو: اسرائیل در حال جنگی عادلانه است که شبیه هیچ جنگ دیگری نیست
 
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش به حکم روز جمعه دیوان بین‌المللی دادگستری مدعی شد: «ما با پایبندی به قوانین بین‌المللی به دفاع از خود و شهروندانمان ادامه می‌دهیم.»
 
وی ادعا کرد: «اسرائیل در حال جنگی عادلانه‌ است که شبیه هیچ جنگ دیگری نیست.»
 
وی تصریح کرد: «اسرائیل مانند هر کشوری از حق اولیه دفاع از خود برخوردار است.» وی با اشاره به اینکه درخواست آتش‌بس فوری در رای امروز مطرح نشد افزود: «دادگاه لاهه به حق درخواست ظالمانه [آفریقای جنوبی] را برای گرفتن حق دفاع از ما رد کرد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین