|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۳۷۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۴
شماری از خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه به تازگی پس از سفر به قطر و دیدار با مقامات دولت دوحه به رسانه‌های اسرائیلی گفته بودند که احساس کرده‌اند کوشش قطر برای رهایی عزیزان آن‌ها جدی است.

در پی انتقاد وزارت خارجه قطر از اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل، وزیر دارایی دولت بنیامین نتانیاهو قطر را «پدرخوانده» گروه  حماس معرفی کرد.

گروه حماس روابط نزدیکی با حاکمیت قطر دارد و شماری از رهبران آن ساکن قطر هستند.

در پیام وزیر دارایی اسرائیل در شبکه ایکس آمده که «قطر کشوری است که از تروریسم حمایت و آن را تأمین مالی می‌کند، پدرخوانده حماس است و تا حد زیادی مسئول قتل عام شهروندان اسرائیلی توسط حماس (در حمله روز ۱۵ مهر آن گروه افراطی) است».

قطر با اسرائیل رابطه دیپلماتیک رسمی ندارد اما در کنار مصر یکی از دو میانجی‌گر اصلی در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس با هدف آزاد کردن ۱۳۶ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست گروه‌های افراطی مسلح در غزه است.

قطر و مصر دو ماه پیش نیز در دستیابی به معامله میان اسرائیل و حماس که به آزاد کردن ۱۱۰ اسرائیلی و شماری از خارجی‌های ربوده شده منجر شد، نقش داشتند.

وزارت خارجه قطر چهارشنبه در بیانیه‌ای به سخنان بنیامین نتانیاهو واکنش نشان داده بود که ظاهراً این هفته در دیدار با خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه گفته بود: «شما نخواهید شنید که من از قطر تشکر کنم، چرا که برای من، قطر در اصل با سازمان ملل تفاوتی ندارد. اساسا تفاوتی با صلیب سرخ ندارد و مشکل‌ساز است».

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، صدای بنیامین نتانیاهو را از منبعی وابسته به خانواده‌های گروگان‌هایی که با او دیدار کرده بودند، پخش کرد. اما دفتر نخست‌وزیری اسرائیل آن گفته‌ها را تأیید نکرد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، نوشت اگر گزارش رسانه‌های اسرائیل تأیید شود، این اظهارات «در تلاش برای نجات جان بیگناهان غیرمسئولانه و مخرب است اما تعجب‌آور نیست».

قطر بنیامین نتانیاهو را متهم کرده که «به جای قائل شدن اولویت برای نجات جان بیگناهان، از جمله گروگان‌های اسرائیلی، به منافع سیاسی خود فکر می‌کند» که به «تضعیف روند میانجی‌گری منجر خواهد شد».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به بیانیه انتقادی قطر واکنش نشان نداد.

اما بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی و رهبر یکی از احزاب راستگرای متحد دولت نتانیاهو، شامگاه چهارم بهمن در واکنش به بیانیه وزارت خارجه قطر، ضمن متهم کردن آن کشور به حمایت و تأمین مالی حماس، افزود «رویکرد غرب در قبال قطر منافقانه و مبتنی بر منافع اقتصادی باطل است».

این وزیر ارشد دولت اسرائیل افزود: «غرب می‌تواند و باید اهرم‌های بسیار قوی‌تری در برابر قطر اعمال کرده و موجب آزادی هرچه زودتر ربوده‌ شدگان شود».

شماری از خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه به تازگی پس از سفر به قطر و دیدار با مقامات دولت دوحه به رسانه‌های اسرائیلی گفته بودند که احساس کرده‌اند کوشش قطر برای رهایی عزیزان آن‌ها جدی است.

داوید برنئا، رئیس موساد و تیمی از آن سازمان با مأموریت از سوی دولت اسرائیل در آغاز بحران جنگی و گروگان‌ها، برای مذاکره با سران قطر با هدف آزادی اسرائیلی‌ها به دوحه رفتند اما این تیم در هفته‌های گذشته مأموریت تازه‌ای در قطر نداشته است.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که بنیامین نتانیاهو مایل است نقش مصر در مذاکرات جاری برای آزادی بقیه گروگان‌ها برجسته‌تر از قطر باشد. مصر بیش از ۴۵ سال است با اسرائیل رابطه کامل سیاسی دارد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌‌جمهور مصر، روز چهارشنبه به درخواست نخست‌وزیر اسرائیل برای گفت‌وگوی تلفنی «پاسخ نداد».

مصر از آغاز جنگ جاری تأکید کرده که با هر گونه تلاش اسرائیل برای وادار کردن فلسطینیان ساکن غزه به خروج از این باریکه و ورود به خاک مصر مقابله خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین