|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۳۷۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
قطر، ایالات متحده و مصر هفته‌هاست که بین اسرائیل و حماس که غزه را اداره می‌کند، در رفت و آمد بوده‌اند و تلاش می‌کنند تا شرایطی را برای وقفه در جنگ ایجاد کنند تا امکان دریافت مواد غذایی و پزشکی بیشتر برای مردم این باریکه فراهم شود.

یورونیوز: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده که اسرائيل و حماس در مذاکرات خود برای رسیدن به یک آتش‌بس ۳۰ روزه در نوار غزه پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.
 
قطر، ایالات متحده و مصر هفته‌هاست که بین اسرائیل و حماس که غزه را اداره می‌کند، در رفت و آمد بوده‌اند و تلاش می‌کنند تا شرایطی را برای وقفه در جنگ ایجاد کنند تا امکان دریافت مواد غذایی و پزشکی بیشتر برای مردم این باریکه فراهم شود.
 
این منابع به رویترز گفته‌اند که دو طرف در مورد چگونگی پایان دائمی جنگ غزه که حماس اصرار دارد باید بخشی از هرگونه توافق با اسرائيل باشد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
 
ایلون لوی، سخنگوی دولت اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که پس از حمله این گروه در ۷ اکتبر هیچ آتش‌بسی که حماس را در قدرت و گروگان‌ها را در غزه نگه دارد، وجود نخواهد داشت. همچنین کاخ سفید تاکید کرده که رهبران حماس نمی‌توانند بخشی از دولت آینده در نوار غزه باشد. این موضع‌گیری‌ها باعث شد تا حماس هم در پاسخ تاکید کند که به ایالات متحده یا هیچ طرف دیگری اجازه نمی‌دهد بر مردم غزه اجباری تحمیل کنند.
 
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که ایالات متحده از توقف جنگ برای آزادی گروگان‌ها و اجازه ورود کمک‌ها حمایت می‌کند، اما هیچ چارچوب زمانی در این خصوص ارائه نکرده است.
 
قطر و مصر به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
 
حملات اسرائيل به نوار غزه تا کنون به شهادت دست‌کم ۲۵ هزار و ۷۰۰ انسان در این باریکه انجامیده است. از جمله در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۰ نفر در حملات اسرائیل به نوار غزه شهید شدند. بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر هم در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده توسط اسرائيل جان خود را از دست بدهند.
 
در همین حال تانک‌های اسرائیلی در بزرگترین عملیات خود در یک ماه گذشته از شهر خان یونس عبور کردند، جایی که صدها هزار فلسطینی آواره پس از ترک شمال و هشدار اسرائيل در آنجا پناه گرفته‌اند.
 
روز سه‌شنبه، ارتش اسرائیل دستور تخلیه منطقه‌ای را داد که به گفته دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. مقام‌های اسرائيلی همچنین جاده مسیر به سمت سواحل مدیترانه را هم مسدود کردند.
 
 
این جاده مسیر اصلی فرار غیرنظامیانی بود که سعی می کردند به رفح در بخش جنوبی غزه در مرز مصر برسند. گزارش‌ها حاکی از آن است مردم غیرنظامی در خان یونس برای فرار به جاده‌های خاکی متوسل شده‌اند.
 
همچنین ساکنان از نبردهای شدید و تیراندازی در غرب شهر خبر دادند جایی که ارتش اسرائيل تایید کرده به سوی گروهی تیراندازی کرده و چندین نفر را کشته است.
 
رسانه‌های اسرائيل هم نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده‌اند که پیروزهای ادعایی دولت اسرائل چندان با واقعیت‌ها در میدان جنگ همخوانی ندارد.
 
در همین حال جمعیت هلال احمر فلسطینی از شهید شدن سه آواره و زخمی شدن دو فلسطینی دیگر در ورودی شهر خان یونس خبر داده‌اند. اشرف القدره، سخنگوی تشکیلات بهداشتی غزه، اسرائیل را به هدف قرار دادن بیمارستان ناصر، بزرگترین مرکز پزشکی که هنوز فعال است متهم کرد و گفت که حملات دسترسی پزشکان و بیماران را مسدود کرده و باعث خواهد شد این بیمارستان از کار بیفتد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین